AMO Barometer

Trends in mobiliteit voor en na corona

Mobiliteit 2 Jul 2020

Wat zijn de trends op het gebied van mobiliteit? Wij vertellen het je graag. De Arval Mobility Observatory (AMO) is een internationaal expertiseplatform dat de ontwikkeling van mobiliteit in Europa onderzoekt. Elk jaar peilt de AMO bij duizenden wagenparkbeheerders uit alle Europese landen welke keuzes zij nu maken en in de toekomst denken te maken. De jaarlijkse Barometer geeft je een overzicht van de belangrijkste resultaten van dit onderzoek, toegesneden op de situatie in Nederland. De AMO maakt voor elk Europees land een eigen Barometer en in de Nederlandse versie kun je precies zien hoe de situatie in Nederland zich verhoudt tot die in andere landen. De Barometer is dus een waardevolle benchmark!

Dit jaar hebben bijna 4800 wagenparkbeheerders uit Europa de enquête ingevuld, onder wie 300 uit Nederland. Als we de antwoorden van de Nederlandse respondenten vergelijken met die uit andere Europese landen, dan vallen de volgende zaken op. In Nederland zien we de volgende trends:

  1. leaseauto’s worden sneller vervangen voor een nieuw exemplaar
  2. het wagenpark is relatief groen: er rijden in Nederland naar verhouding veel (volledig) elektrische auto’s
  3. bedrijven kiezen vaker dan gemiddeld voor andere mobiliteitsoplossingen, zoals een mobiliteitsbudget
  4. full operational lease is al populair, maar het aandeel leaseauto’s binnen wagenparken groeit nog steeds
  5. bedrijven staan meer open voor het gebruik van telematica dan in de rest van Europa.

Maar goed. De wereld ziet er sinds half maart 2020 anders uit. En de enquête is ingevuld in de periode van 20 januari tot en met 15 maart 2020. Vlak voordat corona losbarstte dus. Toch zijn ook de resultaten van deze Barometer relevant voor jou. Ze kunnen je namelijk wel degelijk een richting geven voor de keuzes die je de komende tijd noodgedwongen moet maken. In deze blog bespreek ik in hoeverre de trends uit de Barometer nog actueel zijn in tijden van corona en daarna.

Download het mobiliteitsonderzoek of lees hieronder verder.

Welke zaken spelen vandaag en morgen?

Op dit moment (zomer 2020) werkt het gros van de Nederlandse beroepsbevolking nog thuis. En hoewel de aanleiding natuurlijk niet fijn is, heeft deze gekke tijd toch ook voordelen. Zo blijkt thuiswerken in veel functies gewoon te kunnen: bij veel bedrijven waren binnen no-time alle faciliteiten geregeld en bleek iedereen ineens veel behendiger met al die online tools dan vooraf gedacht. Daarnaast genieten veel mensen er stiekem ook wel van dat ze minder reistijd hebben en ’s ochtends rustig kunnen opstarten met een kopje koffie achter de eigen computer. De mensen die wel de weg op gaan, kunnen ineens heerlijk doorrijden zonder files. Verder betekent minder reizen natuurlijk ook minder kosten: voor brandstof, parkeren en openbaar vervoer. Tot slot is 2020 het jaar waarin veel bedrijven hun emissiedoelstellingen ineens met gemak gaan halen.

Waar we eerst in een crisissituatie verkeerden, is nu wel duidelijk geworden dat we niet zomaar terug kunnen naar hoe het was. Deze tijd goed doorkomen. Dat is voor veel bedrijven nu de grootste prioriteit. Hoe je snel kosten kunt besparen? Zoals gezegd, hebben Nederlandse bedrijven nog relatief veel eigen auto’s rijden. Het levert je op korte termijn veel geld op als je die auto’s aan een leasemaatschappij verkoopt en vervolgens terugleaset (sale-and-lease-back). Dit is iets wat sowieso steeds meer gebeurt, want ook vóór corona was het al de trend om steeds vaker te kiezen voor full operational lease (TREND 4). Daarnaast kan het lonen om je lopende leasecontracten te verlengen. In de Barometer wordt nog als trend genoemd dat de Nederlandse contracten relatief kort lopen (TREND 1), maar daar zou door de behoefte om op de korte termijn kosten te besparen wel eens verandering in kunnen komen. Wil je meer weten over hoe je je kosten snel kunt verlagen? Lees dan onze whitepaper over kostenbesparing!

Waar je eerst misschien volledig werd opgeslokt door taken om je organisatie te laten doordraaien ondanks corona, lijkt bij veel bedrijven het stof inmiddels wat te dalen. Daarom is dit dé tijd om alvast goed vooruit te gaan kijken. Wij denken dat de kans klein is dat mensen straks weer net als voorheen elke dag naar kantoor gaan. Daarvoor zijn de voordelen van thuiswerken simpelweg te groot gebleken. Dit betekent dat dit hét moment is om je reiskostenregeling onder de loep te nemen. Het kost veel tijd om zo’n regeling te veranderen en het is waarschijnlijk wel noodzakelijk als je een forfaitaire (vaste) reiskostenvergoeding uitkeert aan je medewerkers. Dat mag van de fiscus namelijk alleen als medewerkers minimaal drie dagen reizen voor hun werk. Los daarvan is het natuurlijk gewoon zonde om een vergoeding uit te keren voor kosten die niet worden gemaakt – daar kun je op besparen! Of, nog beter gezegd: dat geld kun je beter gebruiken, bijvoorbeeld door te investeren in duurzame mobiliteit (TREND 2 en TREND 3).

Mobiliteitsoplossingen

Waar kun je je de komende maanden op instellen?

Ook nu het openbaar vervoer weer op de oude capaciteit draait, kunnen we het voorlopig niet gebruiken zoals we dat gewend waren. Het RIVM raadt reizigers nog steeds aan om drukte zo veel mogelijk te vermijden en ervoor te kiezen om buiten de spits te reizen. Daarnaast blijven mondkapjes verplicht en niet iedereen vindt het prettig om met een mondkapje te reizen. Bovendien is het openbaar vervoer voor mensen uit de risicogroep nog steeds niet echt een optie. De vraag is dan ook wat de mogelijkheden zijn voor de groep die eerder met het openbaar vervoer reisde.

Misschien wil je aan deze medewerkers wel een auto ter beschikking stellen. Maar omdat niemand weet hoe lang deze situatie gaat duren, wil je je ook niet vastleggen op lange leasecontracten. Gelukkig is het mogelijk om tegen aantrekkelijke voorwaarden flexibel te leasen. Zeker als je kiest voor de kleinere auto’s, zoals de Volkswagen Up of de Toyota Aygo. Omdat het om een tijdelijke oplossing gaat, voldoen die auto’s prima: ze zijn er alleen voor bedoeld dat je medewerkers van a naar b kunnen komen. Of je medewerkers ook een gezinsvakantie kunnen ondernemen met deze auto, is niet van belang. De kosten voor deze categorie auto’s zijn relatief laag en de auto’s zijn prima voor het doel waarvoor ze nu bestemd zijn. Als je tijdelijk een wat grotere of luxere auto nodig hebt, dan is occasion-lease een goede mogelijkheid. Relatief jonge auto’s kun je vaak tegen een aantrekkelijk tarief flexibel leasen.

Mooier is het natuurlijk nog als je deze tijd aangrijpt om mooie stappen te maken op weg naar duurzame mobiliteit. De blauwe luchten, de stilte, het heldere water, de ontspanning van veel dieren: eigenlijk willen we dat toch niet meer opgeven? De natuur is zichtbaar opgeknapt de afgelopen maanden. Jij kunt helpen om die positieve effecten vast te houden, door mobiliteit in jouw organisatie anders in te vullen. Het interessante is dat deze trend al vóór corona was ingezet: uit de Barometer blijkt dat Nederland sowieso al vooropliep op het gebied van duurzame keuzes (TREND 2). Elektrische auto’s zijn al niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Daarnaast zijn er steeds meer elektrische fietsen op de weg. En dat is ook niet zo gek, want een woon-werkafstand tot 25 kilometer is prima te doen op een elektrische fiets en steeds meer medewerkers zijn actief met hun gezondheid bezig. Bovendien snakken mensen er na maanden thuiswerken naar om meer te bewegen en zo de extra coronakilo’s weer kwijt te raken. Als je ervoor kunt zorgen dat je medewerkers meer gaan fietsen, creëer je een win-win-winsituatie: fietsen is tenslotte groen, gezond én goedkoop.

Duurzame mobiliteit

Wat is de verwachting voor de lange termijn?

We kunnen het ons nu misschien nog niet voorstellen, maar corona gaat een keer voorbij. De medische wetenschap draait op volle toeren om een vaccin te vinden. Daarom is het raadzaam om nu alvast na te denken over wat er gebeurt als langzaam alles weer wat meer op de oude situatie gaat lijken. Het valt te verwachten dat mensen toch voor een groot deel weer terugvallen in oud gedrag. Als het om mobiliteit gaat, betekent dat vooral dat ze elkaar weer fysiek gaan opzoeken. En dat is ook niet zo gek. Collega’s vinden het nu eenmaal fijn om elkaar ‘in het echt’ te kunnen zien, en leidinggevenden hebben er behoefte aan om het hele team af en toe bij elkaar te hebben. Het is daarom raadzaam om bijtijds te reflecteren op de oude patronen en bewust te kiezen of je daarin wilt terugvallen of juist niet. De afgelopen maanden is er volop geëxperimenteerd met online-oplossingen: het is toch zonde om al die vers opgedane kennis in één keer overboord te gooien?

Vóór half maart 2020, waren de dinsdagen en donderdagen bijvoorbeeld de vaste vergaderdagen. Is dat in jouw organisatie ook zo? Dan raad ik je aan om na te denken of je de vergaderingen op dezelfde manier wilt laten doorgaan als voor corona. Je loopt dan namelijk serieus het risico dat je medewerkers in ‘horror-files’ terechtkomen. Doordat mensen minder gebruik maken van het openbaar vervoer zijn er straks een stuk meer auto’s op de weg. Er hoeft maar iets te gebeuren zoals een flinke regenbui of een ongeluk en alles staat muurvast. Deze situatie is te vermijden. In de eerste plaats is het advies om niet vóór 11 uur ’s ochtends en ná 16 uur ’s middags te vergaderen. Zo voorkom je dat mensen in de spits moeten reizen om bij de vergadering te kunnen zijn. Daarnaast zou je de vaste teamvergadering elke week op een andere dag kunnen plannen. En is het noodzakelijk dat iedereen fysiek aanwezig is? Of is een ‘hybride’ vergadervorm misschien ook mogelijk, zodat mensen die alleen voor de vergadering naar kantoor zouden komen online deel kunnen nemen. Je zou er natuurlijk ook nog voor kunnen kiezen om het van de weersomstandigheden te laten afhangen of je fysiek of online vergadert. Met dit soort relatief simpele oplossingen voorkom je dat je medewerkers uren in de file staan. Die tijd kunnen zij beter aan hun werk besteden.

Tot slot verwachten we dat de manier waarop bedrijven de mobiliteit van medewerkers faciliteren uiteindelijk enorm gaat veranderen. Als wagenparkbeheerder houd je je tenslotte ook al lang niet meer alleen met de leaseauto’s bezig, maar neem je beslissingen over hoe jouw organisatie mobiliteit faciliteert. Die trend is voor corona al ingezet: steeds vaker kiezen bedrijven in plaats van een leaseauto voor een alternatieve mobiliteitsoplossing, zoals een mobiliteitsbudget (TREND 3). Daarmee spelen zij in op de wens van steeds meer medewerkers om flexibel te zijn. Vooral de jongere medewerkers kiezen liever per situatie voor het ideale vervoermiddel dan dat ze een auto van de zaak krijgen. Met een mobiliteitsbudget geef je je medewerkers de optimale keuzevrijheid en ben je meestal onder aan de streep nog goedkoper uit ook! Daarnaast kunnen we weer volop gaan delen zodra contact geen risico meer vormt. Je kunt je medewerkers allerlei voertuigen laten delen, zoals auto’s, fietsen, e-scooters of e-steps. Via hun mobiele telefoon reserveren je medewerkers eenvoudig het vervoermiddel van hun keuze. De gereden kilometers worden automatisch verrekend met hun persoonlijke mobiliteitsbudget. En daarmee is de cirkel rond, want dat Nederlanders graag gebruik maken van de mogelijkheden van telematica is de laatste trend uit de Barometer (TREND 5).

Leasevormen

Waarom zou je de Barometer zelf nog lezen?

In deze blog heb ik de gesignaleerde trends in de Barometer 2020 besproken in het licht van de veranderingen die zijn veroorzaakt door corona. Van de vijf trends uit de laatste Barometer, verwachten we dat de eerste op de korte termijn niet doorzet. De verwachting is namelijk dat de wagenparken op korte termijn even iets minder dynamisch worden, omdat veel bedrijven de lopende contracten zullen verlengen om snel kosten te besparen. Op de lange termijn verwachten we juist dat de contracten weer korter worden, omdat bedrijven daardoor beter kunnen profiteren van de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid.

Alleen TREND 1 zet door corona tijdelijk niet door, maar alle andere gesignaleerde trends worden alleen maar versneld door corona. Wij verwachten dus dat bedrijven steeds meer gaan kiezen voor:

  • groen (TREND 2)
  • andere mobiliteitsoplossingen, zoals een mobiliteitsbudget (TREND 3)
  • full operational lease (TREND 4)

In deze blog heb ik alleen de trends in mobiliteit besproken. Maar de Barometer bevat nog veel meer interessante informatie waar je je voordeel mee kunt doen. Met de cijfers uit het rapport kun je je eigen wagenpark goed vergelijken met het gemiddelde Nederlandse, en ook met het gemiddelde Europese wagenpark. Uit hoeveel auto’s bestaat de gemiddelde vloot? Hoe lang lopen de contracten gemiddeld? Hoe is de verhouding tussen personenauto’s en bedrijfswagens? In hoeverre schakelen andere bedrijven al over op alternatieve brandstoffen? Op deze en talloze andere vragen vind je in de Barometer het antwoord – deze biedt je dus een schat aan informatie. Het blijven alleen wel vrij globale cijfers. Heb je behoefte aan een specifieke benchmark en wil je dus weten hoe jouw wagenpark zich verhoudt tot dat van andere vergelijkbare bedrijven in jouw branche? Dan kun je daarvoor bij ons terecht.

Download het complete onderzoek

Lees meer toon minder