Veelgestelde vragen
Hieronder vind je alle veelgestelde vragen over elektrisch rijden. Heb je een andere vraag? Neem dan gerust contact op!
Elektrisch rijden en laden, ook in het buitenland
Er zijn steeds meer laadpalen in Nederland. Zowel langs de snelweg als in de meeste steden en dorpen. Nederland loopt hiermee voor op de meeste andere Europese landen. Waar je kunt laden hangt af van de laadpas die je hebt. Via de laadlocator zie je waar je met de Arval laadpas kunt laden. Andere handige apps/sites zijn:
Rijd je in een Tesla? Zij hebben een eigen netwerk met Superchargers. Deze vind je terug in het navigatiesysteem van de auto.
Rijd je in een Tesla? Dan laad je gemakkelijk je auto op bij Tesla’s eigen laadstations. Deze Superchargers waren lange tijd alleen geschikt voor Tesla’s. Maar sinds november 2021 hebben ze de laadpalen (als onderdeel van een proef) ook opengesteld voor niet-Tesla’s. De locaties van de Supercharges inclusief bijbehorende kWh vind je terug in de Tesla app, het Tesla-navigatiesysteem en op tesla.com/supercharger.
Je krijgt standaard een type 2 mennekes kabel. Bij sommige merken krijg je ook nog een 230V kabel.
Dit kan zeker, maar we raden het niet aan. Niet alleen duurt het ontzettend lang om je auto op te laden, er is ook nog eens een extra kans op brandgevaar. Doe dit dus alleen in noodsituaties. Als je doet, gebruik je hier de Schuko-stekker voor die je geleverd krijgt bij je auto.
Let op: het is niet mogelijk deze stroomkosten in rekening te brengen bij je werkgever.
- Steek de stekker van de oplaadkabel in de laadpaal en je auto. Zorg dat ze aan beide kanten goed in het contact zitten.
- Houd je laadpas of laaddruppel tegen de laadpaal.
- Als de kabel vergrendelt en de lichtjes op de paal blauw kleuren start je laadsessie.
- Om te stoppen met laden, houd je de laadpas of -druppel voor de lezer. De kabel ontgrendelt automatisch en je kunt de stekker uit het voertuig en de laadpaal halen.
Werkt de laadpaal niet?
Neem dan contact op met de laadpaalbeheerder. De contactgegevens staan op de laadpaal. De laadpaalbeheerder kan vaak zien wat er aan de hand is en helpt je weer op weg. Bijvoorbeeld door de laadpaal op afstand te ontgrendelen.
Er zijn een aantal apps die laten zien waar je in Europa kunt laden. Bijvoorbeeld:
Laadpas en (verrekening) laadkosten
Dat kan. Hoe dit verrekend wordt verschilt per type laadpunt. Bij sommige providers moet je eerst je laadpas koppelen aan het laadpunt. Bij anderen kun je met elke pas laden. Je vindt hier meer informatie over een laadpunt bij je thuis.
Tip: heb je een flexibel energiecontract? Vergeet dan niet om maandelijks je kWh tarief te updaten.
Je krijgt één keer per maand een creditfactuur van de laadpaal-provider. De uitbetaling is halverwege de nieuwe maand. De eerste keer kan het wat langer duren voordat je de eerste credit-factuur ontvangt (ongeveer 60 dagen).
Is de laadpas onderdeel van je leasecontract? Dan vragen wij de laadpas aan zodra de dealer het kenteken bij ons heeft gemeld. De pas ontvang je dan in de meeste gevallen binnen 2 werkdagen via de post.
Je krijgt per auto standaard één laadpas of -druppel. Wil je een tweede? Dan kun je voor € 4,99 (ex. BTW) per maand een extra laadpas/sleutelhanger aanvragen.
Als je (nog) geen laadpas hebt, dan kun je:
- Laden met behulp van Fastned Auto Charge.
- Laden met behulp van een app, zoals die van Plugsurfing.
- Rijd je een Tesla? Dan kun je altijd laden bij een Supercharger.
Thuis laden in het stopcontact met de de bijgeleverde Schuko-stekker.
Let op: doe dit alleen in noodgevallen aangezien er een risico op oververhitting bestaat. Er vindt geen verrekening plaats.
Dat kan dit via:
Laadpaal aanvragen en installeren
Dat kan zeker. Je moet wel voldoen aan één van onderstaande voorwaarden:
- Je hebt een koopwoning met parkeergelegenheid op eigen terrein:
- Je hebt een koopwoning met een Vereniging van Eigenaren (VvE) en krijgt toestemming van hen om een laadpunt te installeren.
- Je hebt een huurwoning met parkeergelegenheid op eigen terrein en krijgt toestemming van de verhuurder om een laadpunt te installeren.
In alle andere gevallen, kun je een openbare laadpaal via de gemeente aanvragen.
Dit kan gemakkelijk tijdens het bestelproces van je elektrische auto. Neem hiervoor contact op met je accountmanager. De laadpaal wordt maximaal 4 weken voor de levering van de auto geïnstalleerd. Het contract ervan gaat in op de dag van de levering van de auto.
Vergeet niet vooraf te controleren of je wel een eigen laadpaal mag installeren.
Dat doe je via openbaarladen.nl.
Laadpaal in gebruik
Om te bepalen of je thuis een laadpaal kunt plaatsen is het belangrijk dat je weet hoe je huis op het stroomnet is aangesloten. In de meeste gevallen is dit op een 1- of 3-fase draad. Het grootste verschil hiertussen is dat de auto sneller laadt met 3-fase.
Heb je een 1-fase meterkast en wil je toch sneller laden? Dan kun je de meterkast ‘verzwaren’. Hierbij wordt er 3x25A in je meterkast aangesloten. Dit levert je een laadvermogen van maximaal 11kW op zonder verhoging van het vastrecht. Onze installatiepartner kan je hierbij helpen.
De laadsessies vind je in de My Arval Mobile app en op My Arval. Let op: De gegevens worden binnen drie maanden ge-update.
Als je een verrekenabonnement via Arval afsluit worden de laadkosten die je thuis maakt automatisch vergoed. Je krijgt dan per zelfgekozen periode een creditfactuur waarna de vergoeding aan je worden overgemaakt. Je sluit een verrekenabonnement af voor een periode van 5 jaar.
Laadpaal gedurende contract
Vervelend om te horen! Maar geen zorgen. Het Driverteam van Arval kan je verder helpen. Bel ze gerust op 030 602 41 41 of bezoek onze laadpunt servicepagina om contact op te nemen met de laadpaalprovider.
Dit kan verschillende redenen hebben:
- Sommige providers van laadpalen verplichten je om een specifieke app te gebruiken. Kijk even goed wat je nodig hebt om bij deze laadpaal te laden.
- De laadpaal heeft een storing. Neem in dat geval contact op met de provider van de laadpaal. Kijk hiervoor op onze laadpunt servicepagina.
- Je laadpas is nog niet (meer) actief. Neem dan contact op met het Driverteam van Arval via 030 602 41 41
Kijk in de app of op de website van de laadpaal-provider en pas eventueel de instellingen en ingestelde tarieven voor het verrekenen van laadkosten aan. Kijk hiervoor ook even naar het energietarief van je energieleverancier.
Heb je een hoog en een laag energietarief? Stel dan het hoge tarief in. Klopt het nog niet? Neem dan contact op met je provider via onze laadpunt servicepagina.
Kijk hiervoor op onze laadpunt servicepagina.
Neem hiervoor contact op met de leverancier van het laadpunt. Kijk op onze laadpunt servicepagina voor de contactinformatie.
Dit kun je helaas (nog) niet online regelen. Neem contact op met het Driverteam van Arval. Wij helpen je graag verder.