Scooter leasen

Micromobiliteit uitgelegd van A tot Z

De term micromobiliteit wordt steeds vaker gebruikt binnen de wereld van mobiliteit en vervoer. Het belooft een enorme groei door te maken in de komende jaren. Werkgevers en werknemers willen namelijk verduurzamen en zoeken meer flexibiliteit. 

Met name voor het verkeer in de stad levert micromobiliteit veel voordelen. Toch blijft het voor veel mensen onduidelijk waarom het interessant is om hierin te investeren. Wat is micromobiliteit precies en welke voordelen heeft het om dit op te nemen in het mobiliteitsbeleid van jouw organisatie? 

Inhoud

 

Wat is micromobiliteit?

Micromobiliteit verwijst naar het gebruik van (elektrische) fietsen, e-scooters, e-steps en overige voertuigen voor op de korte afstand. In veel gevallen is het een onderdeel van een totaalplaatje. Bijvoorbeeld het gedeelte met de elektrische fiets van huis tot aan het treinstation. In die zin is het niet geheel nieuw, maar de mogelijkheden nemen de laatste tijd enorm toe. Bijvoorbeeld door betere aansluitingen tussen vervoersvormen en nieuwe ontwikkelingen zoals de deelfiets of -scooter.

Een ander kenmerk is dat micromobiliteit altijd is gericht op vervoer van één of enkele personen. Het is daarmee tegenovergesteld aan het openbaar vervoer, dat meerdere personen via vaste routes vervoert. Met micromobiliteit kom je bij het afleggen van een korte afstand op nagenoeg elke locatie. Ook naar waar je met de auto of OV lastig zou kunnen komen, bijvoorbeeld in de stad tijdens de spits. Micromobiliteit draait uiteindelijk dan ook om flexibiliteit én duurzaamheid.

Overigens worden soms ook andere termen gebruikt om micromobiliteit aan te duiden. Soms wordt gesproken over actieve mobiliteit, omdat fietsen, steppen etc. een actieve vorm van bewegen is. Hieronder valt ook lopen, maar niet het vervoer per scooter of Light Electric Vehicle (LEV), waardoor het een minder toepasselijke omschrijving vormt. Tenslotte is micromobiliteit een onderdeel van het bredere begrip duurzame mobiliteit.

 

Een duurzame keuze

Micromobiliteit is bijna altijd de meest duurzame keuze. De uitstoot van een (elektrische) fiets is namelijk nihil. Scooters op benzine behoren technisch gezien ook tot micromobiliteit, maar deze worden in rap tempo vervangen door elektrische alternatieven. In 2020 werd de meeste uitstoot door fossiele brandstoffen zelfs bespaard door de overstap naar elektrische tweewielers (zo’n 60%).

Daarnaast kun je bijvoorbeeld met de fiets makkelijker overstappen op ander duurzaam vervoer, zoals de trein. Ook gedeelde oplossingen (shared mobility), zoals deelfietsen, dragen sterk bij aan verduurzaming. 

 

Vormen van micromobiliteit

Elektrische vormen van micromobiliteit nemen de laatste jaren in aantallen toe. Inmiddels vallen dan ook de volgende vormen van vervoer hieronder:

  • (Elektrische) fietsen, ook wel e-bikes genoemd
  • (Elektrische) scooters, ook wel e-scooters genoemd
  • (Elektrische) motorfietsen
  • Speed pedelecs, ook wel speedbikes genoemd
  • (Elektrische) steps, ook wel e-steps genoemd
  • Light Electric Vehicles (LEV’s), lichte elektrische voertuigen met drie of vier wielen.
Elektrische scooter

 

Flexibiliteit voor de first mile en last mile 

De inzet van micromobiliteit heeft veel voordelen. Flexibiliteit is een van de belangrijkste. Traditioneel gezien is voor veel reizen namelijk het eerste en het laatste stuk het lastigst. Hoe kom je bijvoorbeeld vanuit huis naar de trein? En hoe kom je vanuit een trein- of busstation gemakkelijk bij een klant of afspraak? Vaak zijn de first mile en de last mile van de reis lastig genoeg om toch voor de auto te kiezen. 

Micromobiliteitsoplossingen halen dit probleem weg, omdat ze veel flexibiliteit aan de reis toevoegen. Stelt jouw organisatie bijvoorbeeld leasefietsen ter beschikking, of faciliteert het gebruik van gedeelde e-bikes in de stad? Met micromobiliteit beweeg je gemakkelijker tussen bestemmingen en tussen alternatieve vormen van vervoer, zoals de bus of trein. Micromobiliteit is zelf meestal uitstootvrij. Daarnaast wordt openbaar vervoer als duurzame optie ook bereikbaarder gemaakt.

 

Waarom micromobiliteit zal blijven groeien

De inzet van micromobiliteit heeft een breed scala aan voordelen. Op zichzelf of als onderdeel van een langere reis. Die voordelen zijn er ook niet alleen voor een specifieke groep. Ze hebben vaak een positief effect dat breed merkbaar is.

  • De CO2-uitstoot daalt drastisch door het gebruik van elektrische alternatieven op de korte afstand.
  • Bedrijven kunnen hun CO2-footprint sterk verkleinen door het incorporeren van micromobiliteit in hun beleid.
  • Micromobiliteitsoplossingen zijn relatief goedkoop. Een e-bike is bijvoorbeeld sneller aangeschaft dan een auto. Ook kun je relatief goedkoop een elektrische fiets leasen.
  • Micromobiliteit maakt minder gebruik van de fysieke ruimte in steden. Een stalling voor e-bikes bij kantoren of naast het fietspad neemt veel minder ruimte in dan bijvoorbeeld parkeerplaatsen. Dit wordt ook wel "right-sizing" genoemd: het optimaal benutten van de ruimte dankzij micromobiliteit. 
  • Overheden investeren in infrastructuur om de effectiviteit van elektrische fietsen en scooters te verhogen. Bijvoorbeeld door de aanleg van fietssnelwegen.
  • Volgens onderzoek heeft de Corona-pandemie bovendien geen negatief effect op de populariteit van (gedeelde) micromobiliteit. 

Uit een enquête van begin 2021 blijkt bovendien dat 9% van de Nederlanders in 2021 van plan is een e-bike aan te schaffen, waarvan 36% deze zakelijk wil gaan gebruiken. Dat komt neer op een groei aan micromobiliteit van 1,2 miljoen elektrische fietsen.

 

Wanneer is micromobiliteit voor jouw organisatie interessant?

Het korte antwoord is: bijna altijd! Duurzaamheid, flexibele mobiliteitsoplossingen en tevreden werknemers zijn op dit moment voor iedere organisatie belangrijke thema's. Micromobiliteit kan hier een belangrijke positieve bijdrage aan leveren. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Een verlaging van de CO2-footprint van jouw organisatie
  • Kostenbesparingen op bijvoorbeeld parkeergeld en onderhoud
  • Veel werknemers waarderen een fiets of e-scooter om zakelijk en privé te gebruiken
  • Een (elektrische) fiets of step is een gezonde optie voor werknemers

Daarnaast biedt de overheid momenteel diverse aantrekkelijke regelingen om elektrische micromobiliteit te bevorderen:

  • Een lage bijtelling van 7% voor elektrische fietsen en scooters
  • Belastingvoordeel via de KIA-, MIA- en VAMIL-regelingen
Micromobiliteit webinar

 

Hoe geef je een micromobiliteitsbeleid vorm?

Er zijn verschillende manieren om micromobiliteit voor werknemers te faciliteren. In het kort zijn er vier gangbare mogelijkheden voor een eigen fiets of scooter voor de werknemer:

  • Een leasefiets of -scooter binnen bestaand leasebudget. Werknemers kunnen een deel van hun bestaande budget voor een leaseauto besteden aan een leasefiets of leasescooter. Zij nemen dan een iets goedkopere auto en gebruiken de besparing om bijvoorbeeld een nieuwe fiets te leasen.
  • Een zakelijke leasefiets bekostigd door de werkgever. Hierover betalen werknemers een gunstige 7% bijtelling. De lage bijtelling maakt een zakelijke fiets leasen voor werknemers erg interessant. 
  • Een ‘klassiek’ fietsenplan via de werkkostenregeling. Hierbij verstrekt de werkgever een fiets aan de werknemer of worden de kosten van aanschaf vergoed. De werknemer ‘betaalt’ de fiets door het inleveren van vrije dagen of een deel van het salaris.
  • Een renteloze lening via de reiskostenvergoeding. In dit geval leent de werknemer het aanschafbedrag van bijvoorbeeld een speed pedelec. Degene lost dit bedrag vervolgens renteloos af met de €0,19 kilometervergoeding voor zakelijke ritten. De lening wordt sneller afgelost als er per reis meer 19 cent kilometervergoeding wordt gedeclareerd.
  • Inzet eigen fiets of scooter van de werknemer. Tenslotte kunnen werknemers al een eigen fiets bezitten. Of ze kunnen al private lease fietsen, private lease steps of private lease scooters leasen. Je kunt werknemers in dit geval €0,19 per kilometer belastingvrij aan reiskosten vergoeden.

 

Deeloplossingen voor micromobiliteit

Shared mobility, oftewel gedeelde mobiliteit, is een nog duurzamere optie in de meeste gevallen. Vaak is het echter ook erg praktisch. Met name binnen de stad kan een eigen stalling met deelfietsen, deelsteps of deelscooters voor werknemers bijvoorbeeld erg handig zijn. 

Gedeelde fietsen en steps zijn door iedere werknemer te gebruiken. Gekoppeld met een reserveringssysteem zoals Arval Mobility Link kunnen werknemers bijvoorbeeld een fiets reserveren en vervolgens met hun smartphone ontgrendelen. Zo zorg je er ook voor dat werknemers altijd een geschikt vervoermiddel ter beschikking hebben. Andere voordelen zijn onder andere:

  • Geen parkeerkosten
  • Kostenbesparing ten opzichte van leaseauto’s of individueel leasebudget
  • Snel door de stad bewegen
  • Geen last van files of de spits
  • Door iedere werknemer te gebruiken (in geval van de fiets en step)
  • Geen schadelijke uitstoot of geur
  • Verlaging van de CO2-footprint van je organisatie

 

Micromobiliteit bij Arval

Arval biedt diverse micromobiliteitsoplossingen aan: Arval Bike lease, Arval E-scooter en Arval E-step. Deze kun je bijvoorbeeld in leasevorm aan werknemers beschikbaar stellen. Maar ook deeloplossingen kunnen een waardevolle toevoeging aan een mobiliteitsbeleid zijn. Laat je adviseren en kijk welke oplossing het beste bij jouw organisatie past of bekijk ons webinar over micromobiliteit.

 

Waarom kiezen voor Arval?

Internationale organisatie met lokale kennis

Ervaren en professioneel

Minimale workload voor onze klanten

Wij adviseren én voeren uit, uiteraard naar behoefte

Persoonlijke aanpak

Een accountteam met één vaste contactpersoon

14 keer de beste leasemaatschappij

Hoogste tevredenheidscore van wagenparkbeheerders