Onderhoud en banden

Hoe plan ik onderhoud aan mijn leaseauto in?

Plan onderhoud en een apk eenvoudig via de Arval Service Locator of My Arval Mobile app of op My Arval. Het voordeel bij onderhoud is dat je auto zonder extra kosten op locatie wordt opgehaald en teruggebracht. Bij onderhoud wordt de auto ook gewassen. Bij een APK kun je de auto zelf brengen. Je kunt wachten of, indien beschikbaar, een leenfiets meenemen.


Wanneer heeft mijn auto onderhoud nodig?

Minimaal een keer per jaar of bij het bereiken van een bepaalde kilometerstand heeft je auto onderhoud nodig. In het instructieboekje van de auto staat dit precies vermeld. Daarnaast geven veel auto’s een automatische melding als er onderhoud nodig is. Volg dit altijd op, ook als deze afwijkt van de jaarlijkse interval of het aantal kilometers uit het instructieboekje. Verder ben je als bestuurder verantwoordelijk voor de algehele technische staat van de auto: controleer minimaal elke 1500 kilometer het oliepeil, de koelvloeistof en de bandenspanning.


Heb ik recht op een vervangende auto bij onderhoud?

Dat is afhankelijk van de afspraken met je werkgever. Deze afspraken vind je in de richtlijnen die je van Arval hebt ontvangen. Ze staan bij de gearchiveerde berichten in de My Arval Mobile app en op My Arval.


Moet ik vooraf toestemming vragen aan Arval als ik een vervangende auto nodig heb?

Als het noodzakelijk is, regelt de garage een vervangende auto. Het kan zijn dat jouw werkgever toestemming moet geven of wil dat de vervangende auto een klasse kleiner is dan je leaseauto. De gemaakte afspraken vind je in de richtlijnen die je van Arval hebt ontvangen. Deze kun je vinden bij gearchiveerde berichten in de My Arval Mobile app en op My Arval.


Ik heb net een nieuwe auto. Hoe zorg ik voor mijn auto tot de volgende onderhoudsbeurt?

Controleer minimaal elke 1500 kilometer het oliepeil, de koelvloeistof en de bandenspanning.


Mijn auto heeft een onderhoudsbeurt gehad. Hoor ik daar nog iets van?

Ja, na een onderhoudsbeurt informeert Arval je over de uitgevoerde werkzaamheden. Zo kun je controleren wat de garage heeft gedaan.


Ik wil een kleine technische reparatie laten uitvoeren. Moet ik dit overleggen met Arval?

Bij kleine technische reparaties die minder dan een half uur duren, kun je zonder afspraak bij een servicepartner langsrijden. In de Arval Service Locator of in de My Arval Mobile app vind je alle dichtstbijzijnde servicepartners met contactgegevens.


Wanneer heb ik recht op nieuwe banden?

Banden met een profieldiepte van minder dan 1,6 mm zijn versleten en moeten volgens de wet vervangen worden. Arval hecht veel belang aan jouw veiligheid en heeft de norm opgetrokken tot 2 mm. Laat de banden altijd vervangen door een bandenspecialist. Je kunt hiervoor terecht bij Profile, Euromaster of Kwik-Fit via de Arval Servicepagina


Komt mijn auto in aanmerking voor winterbanden?

Dat is afhankelijk van de afspraken met jouw werkgever. Deze afspraken vind je in de richtlijnen die je van Arval hebt ontvangen. Ze staan bij de gearchiveerde berichten in de My Arval Mobile app en op My Arval.


Wanneer heeft mijn auto een apk nodig?

Drie of vier jaar nadat een personenauto of lichte bedrijfsauto voor het eerst op de weg is toegelaten, is deze keuringsplichtig. De frequentie is afhankelijk van de motor. Je krijgt zes weken voor de apk-vervaldatum een bericht van ons. Is de apk - om welke reden dan ook - twee weken na de vervaldatum nog niet uitgevoerd, dan ontvang je een herinnering. In de My Arval Mobile app vind je de apk-vervaldatum bij Mijn auto.


Ik ga naar het buitenland, mag ik een (vakantie)check laten uitvoeren?

In principe kun je er vanuit gaan dat je auto in topconditie is na de laatste servicebeurt. Valt je vakantie tussen twee beurten in en ga je meer dan 1000 kilometer rijden? Dan is het wel verstandig om je vloeistoffen te (laten) controleren. Via de Arval Service Locator of via MyArval maak je gemakkelijk een afspraak.


Mag ik vloeistoffen van de auto zelf bijvullen of zelf een lampje vervangen?

Wij adviseren je altijd naar de garage te gaan om de werkzaamheden door hen uit te laten uitvoeren.


Waar kan ik terecht voor onderhoud?

Voor onderhoud, een technische reparatie en/of apk kun je terecht bij alle gecontracteerde partners van Arval. U vindt de contractpartners van Arval via de Arval Service Locator of via My Arval Mobile app of op My Arval.


Moet ik vooraf toestemming vragen aan Arval voordat ik mijn auto bij de garage breng?

Wanneer je aangeeft dat je een leaseauto van Arval hebt, is dat niet nodig. De garage stemt alle werkzaamheden direct met ons af. De laatste drie maanden van het contract voeren wij in principe geen regulier onderhoud meer uit. Twijfel je over veiligheidszaken of de noodzaak van onderhoud, neem dan gerust contact met ons op.


Moet ik onderhoud uitvoeren als ik de auto bijna inlever?

De laatste drie maanden van het contract voeren wij in principe geen regulier onderhoud meer uit. Twijfel je over veiligheidszaken of de noodzaak van onderhoud, neem dan gerust contact met ons op.


Mijn kenteken wordt niet herkend in de Arval Service Locator. Ik krijg de melding “Dit kenteken is onbekend”

Controleer of het kenteken in het juiste format is ingevoerd in hoofdletters en zonder streepjes, bijvoorbeeld A123AA. Als het kenteken nog steeds niet bekend is, kun je zelf een afspraak maken bij een van onze contractpartners, zoals Profile, James Autoservice of LeaseProf Service Centers.


Waarvoor dient het reserveringsnummer in de Arval Service Locator?

Het reserveringsnummer ontvang je in de bevestigingsmail nadat je een afspraak hebt gepland. Met dit nummer kun je de afspraak wijzigen of annuleren.


Mijn voertuig heeft een reparatie nodig. Welke services moet ik dan kiezen in de Arval Service Locator?

Je kunt kiezen voor onderhoud & reparatie. Bij het maken van de afspraak heb je in het tekstvakje de mogelijkheid om kenbaar te maken wat je ervaart aan je voertuig.


Kan ik in de Arval Service Locator ook een postcode of straatnaam ingeven als ik een locatie zoek?

Naast de gewenste woonplaats, kun je ook kiezen voor een straat of postcode.


Mijn onderhoudsafspraak is geannuleerd door het garagebedrijf

Vermoedelijk neemt het garagebedrijf contact met je op om een nieuwe afspraak te maken. Je kunt ook zelf een nieuwe afspraak maken via de Arval servicepagina https://lps-info.arval.com/service