elektrisch rijden

Elektrisch rijden: stil, comfortabel en milieubewust.

Als u voor het eerst een volledig elektrische auto gaat rijden, heeft u waarschijnlijk veel vragen. Bijvoorbeeld over de actieradius, vakanties en kosten. Inmiddels hebben vele merken een elektrische auto op de markt gebracht en is het aanbod van elektrische auto’s een stuk ruimer dan een aantal jaren geleden. Ondertussen doen wij er alles aan om elektrisch rijden zo eenvoudig en zorgeloos mogelijk te maken. Wij helpen u graag op weg met bijvoorbeeld advies over beschikbare modellen, laadfaciliteiten, verrekenabonnementen of een tijdelijke vakantieauto.

Elektrisch rijden en laden, ook in het buitenland

Welk bijtellingspercentage geldt voor volledig elektrische auto's?

Voor alle nieuw geleverde volledig elektrische auto’s bedraagt de bijtelling in 2021 12% over de gehele fiscale waarde voor auto’s met een fiscale waarde tot EUR 40.000,00. Ligt de fiscale waarde van een volledig elektrische auto boven de EUR 40.000,00, dan geldt de 12% bijtelling alleen voor de eerste EUR 40.000,00; voor elke euro daarboven bedraagt de bijtelling 22%. De bijtelling is vanaf het moment van kentekenregistratie geldig en ligt op dat moment voor 60 maanden vast. Wettelijke wijzigingen voorbehouden.


Waar kan ik onderweg mijn accu opladen?

Nederland loopt voorop qua laadinfrastructuur. We hebben diverse snellaad-aanbieders langs de snelwegen en in bijna iedere woonplaats zijn openbare laadpunten. Nieuwe elektrische auto’s kunnen steeds sneller laden en snelladers worden continu verzwaard, hierdoor wordt de stop om bij te laden steeds korter.

Er zijn diverse apps beschikbaar waarmee je eenvoudig laadpunten kunt vinden en de actuele beschikbaarheid ziet. Gebruik bij voorkeur de app van de leverancier van je laadpas.

Voor de Arval laadpas kunt u gebruik maken van deze laadlocator.

Tesla heeft een eigen netwerk met Superchargers. Je vindt ze in het navigatiesysteem van de Tesla. Bij iedere route berekent de auto of bijladen noodzakelijk is en navigeert je automatisch langs een Supercharger indien nodig. Zo kom je nooit zonder stroom te staan.

Laden buiten Nederland is een ander verhaal, lees hier hoe je goed voorbereid naar het buitenland gaat.

 


Hoe gebruik ik Tesla Superchargers?

Tesla’s eigen laadstations heten Superchargers, deze zijn alleen geschikt om Tesla’s te laden. De locaties vind je in de Tesla-app, in het Tesla-navigatiesysteem en op tesla.com/supercharger.

Gebruik:

  • haal de lader uit de houder en steek deze in de auto
  • de lader communiceert met de auto en start het laden automatisch
  • de laadkosten (EUR 0,25 kWh) worden gefactureerd aan Arval als je geen eigen betaalmiddel gekoppeld hebt.

Welke laadkabels worden meegeleverd met de auto?

Afhankelijk van het type auto en de afspraken met de werkgever, worden de juiste laadkabels besteld en meegeleverd met de auto.


Hoe optimaliseer ik de actieradius van mijn elektrische auto?

Het bereik of de actieradius van een elektrisch voertuig geeft de afstand aan die met een volle accu afgelegd kan worden. Dit wordt beïnvloed door onder meer de snelheid, de rijstijl en de buitentemperatuur.

Hoe optimaliseer je de actieradius?

  • een hogere snelheid zorgt voor meer stroomverbruik; stel de cruise control in op de maximaal toegestane snelheid of net iets daaronder
  • een auto met warmtepomp zorgt voor een efficiënter energieverbruik
  • gebruik de economische rijstand en hoogste regeneratiestand voor het optimaal terugwinnen van energie bij het loslaten van het gaspedaal
  • laat de auto voorverwarmen terwijl deze aan de laadpaal staat en gebruik tijdens het rijden stuur- en stoelverwarming met het kleinste energieverbruik
  • zorg voor een minimale weerstand en gebruik de standaard banden en velgen.

Is laden via het stopcontact mogelijk?

Maak alleen in noodsituaties gebruik van laden via een normaal stopcontact. Gebruik hiervoor alleen de Schuko-stekker, die bij de auto wordt meegeleverd. Door een lange laadtijd en mogelijkheid tot brandgevaar (wegens warmtevorming) is deze stekker niet geschikt voor dagelijks gebruik. Ook is het niet mogelijk om deze stroomkosten in rekening te brengen bij jouw werkgever.


Hoe werkt het laden bij een openbare laadpaal?

Voor laden bij een openbare laadpaal gebruik je een laadpas of laadchip die je aan de sleutelbos kan hangen. De laadpaal leest de informatie uit en controleert de code. Hierna kan het opladen beginnen.

Starten met laden:

  • steek de stekkers van de oplaadkabel in de laadpaal en het voertuig. Zorg dat deze aan beide zijden volledig in het contact zitten.
  • houd de pas of chip voor de chiplezer van de laadpaal. De laadactie start nadat de pas of chip is uitgelezen en gecontroleerd
  • de kabel vergrendelt en de lichtjes op de paal worden blauw.

Om te stoppen met laden, houd je de laadpas of -chip voor de chiplezer. De kabel ontgrendelt automatisch en je kan de stekker uit het voertuig en de laadpaal halen.

Ervaar je problemen of storingen met de laadpaal?

Neem contact op met de laadpaalbeheerder. De contactgegevens zijn terug te vinden op de laadpaal. De laadpaalbeheerder ziet wat de mogelijke problemen of storingen zijn en helpt je weer op weg. Zo kan de beheerder bijvoorbeeld de laadpaal op afstand ontgrendelen.


Ik krijg de stekker niet uit mijn auto. Wat moet ik doen?

Op de laadpaal staat een telefoonnummer van de beheerder. Als je dit nummer belt, wordt je op afstand geholpen en kan de stekker ontkoppeld worden.


Waar kan ik mijn laadsessies inzien?

De laadsessies zijn terug te vinden in de My Arval Mobile app en op My Arval. Omdat de gegevens een keer per maand worden verstrekt, is de informatie niet real-time.


Kan ik een tijdelijk een andere auto krijgen?

Als je tijdelijk een andere auto nodig hebt, bijvoorbeeld omdat de elektrische auto geen trekhaak heeft of omdat de actieradius te beperkt is voor een bepaald reisdoel, dan heb je de volgende mogelijkheden:

  • ruilen van auto met een collega, maar alleen na toestemming van jullie werkgever. Regel zelf de wissel en maak onderling goede afspraken. Informeer altijd Arval van de wissel, zoda wij dit vast kunnen leggen. Realiseer je dat dit consequenties kan hebben voor de bijtelling.
  • huur een auto via Arval. Arval factureert de huurkosten aan jouw werkgever en zij houden het in op je salaris. Dit doen wij achteraf, als de huurauto is ingeleverd, omdat dan de definitieve kosten bekend zijn.

Hoe bereid ik me voor op een lange rit of een reis naar het buitenland?

Met een laadpas of -chip is het mogelijk om op te laden bij een groot internationaal laadnetwerk. Houd er wel rekening mee dat het aantal laadpalen en dus de dekking in het buitenland niet overal zo goed is als in Nederland. Goede voorbereiding is daarom erg belangrijk:

Download app

Om aangesloten Europese laadpunten makkelijk te vinden, is het verstandig de app van de laadpasleverancier te installeren. Universele apps zoals NewMotion of Chargemap geven inzicht in de lokaties van laadpalen.

Navigatie

Stel altijd het navigatiesysteem in als je van huis gaat. Zo blijf je alert op het aantal kilometers dat je nog te gaan hebt tot het reisdoel en hoeveel kilometers de auto nog kan rijden. Maak gebruik van slimme apps die aangeven welke laadstations op de route liggen. Plan je oplaadsessies vooraf en zorg dat de navigatie erop afkoerst.

Vergoeding

Het kan zijn dat je werkgever de kosten van de buitenlandse laadsessies niet vergoedt. In dat geval kan je een eigen laadpas aanvragen, bijvoorbeeld op de website van Plugsurfing. Voor de Tesla-berijders is het mogelijk om in het buitenland tijdelijk een eigen betaalmiddel te koppelen aan het Tesla-account.

Een andere optie is dat je met de Arval-pas laadt en dat jou werkgever deze kosten inhoudt op jouw salaris. Overleg dit wel eerst met jouw werkgever.

Onze ervaring is dat het iets meer voorbereiding is, maar dat je ook prima met je elektrische auto een lange rit kan maken en naar het buitenland kan gaan.


Waar kan ik laden met een laadpas in het buitenland?

Om aangesloten Europese laadpunten makkelijk te vinden, is het verstandig de app van de laadpasleverancier te installeren. Universele apps zoals NewMotion of Chargemap geven inzicht in waar laadpalen terug te vinden zijn.

Stel altijd het navigatiesysteem in als je van huis gaat. Zo blijf je alert op het aantal kilometers dat je nog te gaan hebt en hoeveel uw accu er nog kan afleggen. Maak gebruik van slimme apps die aangeven welke oplaadstations er op de route zijn. Plan de oplaadsessies vooraf en zorg dat je navigatie erop af koerst. Onze ervaring is dat het iets meer voorbereiden is, maar dat je ook prima met je elektrische auto naar het buitenland kan.

Controleer wel of je werkgever het toestaat om in het buitenland te laden.

Laadpas en (verrekening) laadkosten

Hoe kan ik thuislaadkosten automatisch verrekenen?

Koppel de New Motion-laadpas aan het thuislaadpunt via myNewMotion. Voer het kWh-tarief van jouw energieleverancier in en het rekeningnummer waarop je de maandelijkse uitbetaling wil ontvangen. Als je een EVBox-laadpunt hebt, ontvang je een verzoek vanuit EVBox om het kWh-tarief en de bankgegevens aan te leveren. EVBox koppelt de laadpas aan jouw thuislaadpunt. Indien je een Blue Current laadpaal hebt is het laadpunt standaard geschikt voor elke pas. Je ontvangt een verzoek van Blue Current om de bankrekening en kWh-tarief door te geven. Wil je alleen met jouw pas een transactie kunnen starten, stuur dan een verzoek naar Blue Current met het laadpasnummer naar samen@bluecurrent.nl. De Plug and Charge modus worden de stroomkosten niet automatisch verrekend via een laadpas. Om hier wel gebruik van te maken moet je de pas koppelen aan het laadpunt. Dat doe je door het laadpasnummer via de app door de geven onder “Preffered cards” of door het nummer door te geven per mail via eerder genoemd e-mailadres.


Wanneer krijg ik de credit van het thuisladen?

Je ontvangt één keer per maand een creditfactuur van de laadpaalleverancier. De uitbetaling is halverwege de nieuwe maand. De eerste maand loopt de verrekening anders en kan het 60 dagen duren voordat je de creditfactuur ontvangt.


Wanneer wordt de laadpas geleverd?

Als een laadpas onderdeel is van je leasecontract, vragen wij de pas aan zodra de dealer het kenteken bij ons aanmeldt. De pas komt met de post en de levertijd is twee werkdagen. Een laadpas heeft geen pincode en is bij aankomst direct klaar voor gebruik.

Sommige berijders ontvangen van ons op verzoek van de werkgever ook een brandstofpas. In de autoregeling is na te lezen wat er voor jou mogelijk is met deze pas (bijvoorbeeld ruitenwisservloeistof afrekenen, tolwegen betalen, parkeren, de auto wassen en/of tanken met een vervangende auto).


Wat kan ik met een brandstof- of combinatiepas?

In sommige gevallen ontvang je op verzoek van jouw werkgever ook een brandstofpas of een gecombineerder brandstof- en laadpas. In dat geval kun je bijvoorbeeld met deze pas ruitensproeiervloeistof afrekenen, tolwegen betalen, parkeren, de auto wassen en/of tanken met een vervangende auto. Wat exact toegestaan is met de tank- of combinatiepas vind je terug in de autoregeling van jouw werkgever. 


Is het mogelijk om een tweede laadpas te krijgen?

Bij de auto wordt één laadpas verstrekt. Het is niet mogelijk om een extra laadpas te krijgen.


Waar kan ik laden met een laadpas?

Met de laadpas is het mogelijk de auto bijvoorbeeld op je werk en op veel openbare laadpalen in Nederland te laden. Wil je weten waar je kan laden? Gebruik de app van de laadpasleverancier. Op de website van Multitankkaart vind je de laadlocator. Ook universele apps zoals NewMotion of Chargemap geven inzicht in de lokaties van laadpalen.

Voor snelladers zoals Fastned heb je een account nodig. Koppel via hun app een betaalmiddel. Check bij je werkgever of deze kosten vergoed worden. In sommige gevallen kan de brandstofpas gekoppeld worden als betaalmiddel.

Schaf je een laadpaal voor thuis aan via Arval of heb je al een geschikte eigen laadpaal voor thuis met verrekenabonnement? Dan is het ook mogelijk om met deze laadpas thuis te laden. Bij de laadpaalleverancier geef je de prijs per kWh aan. Zij keren maandelijks het verbruikte bedrag aan jou uit.


Ik heb (nog) geen laadpas. Waar kan ik laden?

Je kunt de New Motion-laadpaal thuis instellen om te laden zonder pas. Alleen als de pas (al) gekoppeld is, worden deze kosten automatisch verrekend.

Je kunt thuis laden met de bijgeleverde Schuko-stekker. Let op, doe dit alleen in noodgevallen aangezien er een risico op oververhitting bestaat. Er vindt geen verrekening plaats.

Daarnaast kun je ook laden via Fastned en Plugsurfing. Op hun websites lees je hoe dit werkt. De kosten kunnen gedeclareerd worden, maar alleen na toestemming van jouw werkgever.

Als je berijder bent van een Tesla kun je altijd laden bij een Supercharger, je auto is namelijk connected en er is geen pas nodig. Als er aan het Tesla-account geen betaalmiddel gekoppeld wordt, gaat de factuur bij zakelijke contracten rechtstreeks naar Arval.


Hoe kan ik privé laadkosten declareren?

Mocht het een keer nodig zijn om laadkosten te declareren, dan kan dit via arval.nl/declareren.

Laadpaal aanvragen en installeren

Is het mogelijk om een eigen laadpaal te laten installeren?

Niet afhankelijk zijn van openbaar netwerk is wel zo fijn. Met een eigen laadpaal creëer je deze mogelijkheid. Zo kom je erachter of een eigen laadpaal ook bij jou mogelijk is:

  1. Je bezit een koopwoning met parkeergelegenheid op eigen terrein In dit geval is het vaak geen enkel probleem om een privé laadpaal aan te schaffen. Technische specificaties worden bij de aanvraag bekeken.  
  2. Je beschikt over een koopwoning met Vereniging van Eigenaren (VvE). Je hebt toestemming nodig van de VvE als u een laadpaal wilt installeren bij bijvoorbeeld een appartementencomplex dat over een eigen parkeerplaats beschikt. Vanwege de betrokkenheid van meerdere partijen dient er rekening gehouden te worden met langere doorlooptijden   
  3. Je bezit een huurwoning met parkeergelegenheid op eigen terrein Neem contact op met de verhuurder en bespreek de mogelijkheden over de plaatsing van een laadpaal.
  4. Je hebt een huur- of koopwoning zonder parkeergelegenheid op eigen terrein Het is mogelijk om een openbaar laadpunt via de gemeente aan te vragen.

Hoe regel ik een privé/thuislaadpaal?

Wil je een privé laadpaal laten installeren? Dat kan! Geef dit aan bij de bestelling van je elektrische auto. Arval neemt de kosten van de laadpaal en installatie mee in het leasecontract. Het is belangrijk dat je vooraf gecontroleerd hebt of je een eigen laadpaal mag installeren. Bekijk hier of dit mogelijk is.

Een privé laadpaal wordt tegelijkertijd met de auto besteld. Onze laadpaalleverancier neemt daarna contact op om de mogelijkheden voor plaatsing bij jouw thuis te bespreken. Vervolgens wordt er een plaatsingsafspraak gemaakt. Tussen de aanvraag en installatie van de laadpaal zit gemiddeld 6 tot 8 weken.

NewMotion en EVBox zijn de laadpaalleveranciers waar Arval mee samenwerkt. Afhankelijk van de persoonlijke situatie bij jou thuis en de capaciteitsplanning krijg je een leverancier toegewezen.

Een laadpaal wordt maximaal vier weken voor aflevering van een elektrische auto geïnstalleerd. Het contract van de laadpaal gaat in op de dag dat de elektrische auto afgeleverd wordt. 

Houd rekening met een langere doorlooptijd voor:

  • een aanvraag van een privé laadpaal waarvoor toestemming nodig is van een beheerder en/of van de VvE
  • aanpassingen aan de meterkast om te voldoen aan technische vereisten voor de benodigde laadoplossing
  • een aanvraag van een openbare laadpaal via de gemeente.

Hoe vraag ik een openbare laadpaal aan?

Er geldt een aantal voorwaarden voor het aanvragen van een openbare laadpaal bij de gemeente:

  • je kan aantonen dat je een elektrisch voertuig gaat rijden
  • je hebt geen mogelijkheid om een laadpaal in de buurt van jouw woning te plaatsen
  • je bent werkzaam of woonachtig in de gemeente waar je een laadpaal aanvraagt
  • de gemeente heeft de capaciteiten om een laadpaal te installeren.

Is het mogelijk om mijn laadpaal te verhuizen?

Ja, als je gaat verhuizen is het mogelijk om jouw laadpaal mee te verhuizen. Neem contact op met de accountmanager van Arval om een offerte op te laten vragen bij de leverancier van de laadpaal voor de verhuizing van de laadpaal. De extra kosten worden meenomen in jouw bestaande leasecontract of, indien je dit hebt afgestemd, in rekening gebracht aan jouw werkgever.

Laadpaal in gebruik

Wie zijn onze partners?

Om u de beste laadoplossingen te bieden, bouwt Arval voortdurend aan duurzame en strategische partnerships. Arval heeft voor u Blue Current, NewMotion en 50five als partners geselecteerd. Onze partners werken met gecertificeerde installateurs zodat u zeker bent van een veilig en kwalitatief geïnstalleerde laadoplossing.


Wat kun je verwachten? (Stappenplan)
  1. Indien u een laadpunt wenst, dan wordt deze zodra Arval de bestelling van uw elektrische auto heeft geplaatst aangevraagd bij een van onze partners. Let op! Een laadpunt kan alleen op eigen terrein worden geplaatst (bij een appartementencomplex i.o.m. VvE).
  2. Nadat wij een aanvraag hebben gedaan neemt onze partner binnen twee werkdagen contact met u op. U ontvangt een e-mail met daarin een intakeformulier met vragen die van belang zijn voor de installatie van uw laadpunt. De gegevens die nodig zijn voor de activatie van het verrekenabonnement vraagt onze partner op. Het verrekenabonnement zorgt voor de verrekening van de laadkosten op uw thuisadres.
  3. Onze partner neemt telefonisch of per mail contact met u op om de mogelijkheden met u door te nemen. U dient verschillende keuzes te maken ten behoeve van de samenstelling en installatie van het laadpunt.
  4. De offerte zal door Arval zorgvuldig worden gecontroleerd en geaccordeerd. Indien nodig wordt de offerte besproken met uw werkgever. 
  5. Onze partner plant ongeveer 6 weken voor de levering van uw auto een installatieafspraak met u in.
  6. Zodra de dealer uw elektrische of plug-in hybride auto heeft aangemeld bij Arval verstrekt Arval een laadpas of -sleutel op uw thuisadres. De laadpas heeft een levertijd van twee werkdagen.

Hoe vindt de schouw plaats?

De schouw vindt telefonisch plaats. Op basis van het telefonische contact en het vooraf ingevulde intakeformulier kunnen onze partners een offerte opstellen. In een beperkt aantal gevallen is een fysieke schouw nodig. Mocht dat nodig zijn dan stemt onze partner dit met u af.


Wat is het verschil tussen 1- en 3-fase laden?

In de meeste gevallen is een meterkast op 1- of 3-fase aangesloten. Hoe dit is aangesloten heeft invloed op het laden van uw elektrische of plug-in hybride auto. Bij een 3-fase aansluiting kan de auto sneller geladen worden dan met een 1-fase aansluiting.

 

Heeft u een 3-fase meterkast dan kan het laadpunt op 3-fase worden aangesloten. Is uw meterkast aangesloten op 1-fase, dan bestaat er in veel gevallen de mogelijkheid voor het verzwaren van uw meterkast naar 3-fase.

 

Een verzwaring betekent dat uw meterkast 3x25A wordt aangesloten. Dit levert u een optimaal laadvermogen (maximaal 11kW) en levert geen verhoging van het zogenaamde vastrecht op. Onze installatiepartner verzorgt de verzwaring via uw netbeheerder en stemt de verzwaring en installatie op elkaar af. Zo heeft u daar geen omkijken naar.


Wat doet Dynamic Load Balancing?

Iedere laadoplossing van Arval is standaard voorzien van Dynamic Load Balancing. Dat betekent dat de laadsnelheid van uw laadpunt afhankelijk is van de hoeveelheid stroom dat uw huis nodig heeft. In andere woorden: de laadsnelheid van uw laadpunt is lager als u in huis veel stroom verbruikt en vice versa. Hiermee wordt overbelasting van uw stroomnetwerk voorkomen.


Waarvoor dient een verrekenabonnement?

Standaard sluit Arval een verrekenabonnement af voor vijf jaar. Deze is gekoppeld aan uw laadpunt. Het verrekenabonnement zorgt ervoor dat de door u privé gemaakte elektriciteitskosten voor het laden van uw leaseauto automatisch vergoed krijgt. Na afloop van de maand waarin de laadkosten zijn gemaakt, ontvangt u binnen 11 dagen een creditfactuur en de daadwerkelijke uitkering volgt binnen 40 dagen.

Voorbeeld: in januari heeft u privé laadkosten gemaakt. Op 11 februari ontvangt u een creditfactuur en op 11 maart ontvangt u de uitkering.


Waarom moet ik mijn IBAN en kWh tarief doorgeven?

Om uw verrekenabonnement te activeren hebben onze partners uw bankrekeningnummer en energietarief (in kWh) nodig. Onze partners vragen deze gegevens bij u op tijdens de schouw. Het energietarief neemt u een-op-een over vanuit het contract met uw energieleverancier. Het is uw verantwoordelijkheid het juiste energietarief op te geven aan onze partners.


Welke laadpas/-sleutel krijg ik?

Afhankelijk van de voorkeur van uw werkgever verstrekt Arval standaard een MTc/Arval laadpas/-sleutel. Zodra u de MTc/Arval laadpas/-sleutel ontvangt, is deze klaar voor gebruik. Met deze laadpas/-sleutel kunt u zowel thuis als openbaar laden. Let op, indien u een New Motion of Blue Current laadpunt heeft dient u de laadpas/-sleutel eerst te koppelen.


Moet ik mijn laadpas/-sleutel koppelen?

Het koppelen van de laadpas of -sleutel aan het verrekenabonnement is nodig als het een NewMotion of Blue Current laadpunt betreft. Is het een EVBox of Alfen laadpunt, dan is dit niet nodig. Instructies hiervoor ontvangt u vanuit de leverancier.


Vragen?

Voor overige vragen kunt u contact opnemen met het Driverteam van Arval. Zij zijn bereikbaar per:

Telefoon: 030 602 41 41

WhatsApp: 06 100 244 56

E-mail: driverteam@arval.nl

Bestel-, aflever- en schadeproces

Wanneer wordt mijn elektrische auto geleverd?

Zodra uw elektrische auto bij de leverende dealer aanwezig is, wordt er contact met u opgenomen om een afleverafspraak te plannen. Mocht de verwachte leverweek wijzigen, dan brengt Arval u hier zo snel mogelijk van op de hoogte.


Wat moet u doen bij schade?

Hier leest u de meest gestelde vragen over schade en verzekeringen.


Hoe plan ik onderhoud aan mijn elektrische leaseauto in?

Hier leest u de meest gestelde vragen over het onderhoud van een leaseauto.

Laadpaal gedurende contract

Kan ik de software van mijn laadpaal updaten?

De software van de laadpaal wordt automatisch en regelmatig bijgewerkt vanuit de laadpaalleverancier. U hoeft hier dus zelf niets aan te doen.


Schade of defect aan mijn laadkabel, wat nu?

Vervelend om te horen dat de laadkabel beschadigd is. Neem contact op met het Driverteam van Arval. Zij zullen je verder helpen, en begeleiden voor een oplossing.  


Schade aan mijn laadpaal, wat nu?

Vervelend om te horen dat de laadpaal beschadigd is. Neem contact op met het Driverteam van Arval. Zij zullen je verder helpen, en begeleiden voor een oplossing.


De laadpas werkt niet bij de laadpaal, wat nu?

Werkt de laadpas niet bij de laadpaal? Dit kan verschillende oorzaken hebben:

1. De laadpaal is zo ingesteld dat je alleen de geselecteerde passen kunt gebruiken. -> Kijk in de online omgeving van de laadpaal om eventuele wijzigingen aan te brengen.

2. Er is een storing aan de laadpaal. -> neem contact op met de leverancier van de laadpaal.

3. De laadpas is nog niet of niet meer actief. -> neem contact op met het Driverteam van Arval


Wat bepaalt de laadsnelheid?

De laadpaal is geschikt voor een maximale laadcapaciteit van 22kW. In de praktijk zal de laadsnelheid tussen de 3,7kWh en 11 kWh liggen bij een thuisaansluiting. De laadsnelheid hangt af van:

1. De oplaadmogelijkheid van de leaseauto. De meeste auto's kunnen 3-fase laden. Raadpleeg hiervoor de specificaties van de auto.

2. Of je huisaansluiting fase-1 of fase-3 is uitgevoerd. Dit kun je op twee manieren controleren.

A) Bij een 1-faseaansluiting staat er 220v of 230v op je elektriciteitsmeter, bij een 3-faseaansluiting 3x220v/230v of 380/400v.

B) Ook op de factuur van je energieleverancier kun je dit terugvinden. Bij een 1-faseaansluiting staat hier 1x25A of 1x30A vermeld. Bij een 3-faseaansluiting zal 3x25A op de factuur staan.

Alle nieuwe huizen worden tegenwoordig met een 3-faseaansluiting opgeleverd, maar ook huizen met een 1-faseaansluiting kunnen in veel gevallen van een 3-faseaansluiting worden voorzien. Dit wordt verzwaren genoemd

3. Of je een slimme meter hebt. Kies dan voor dynamic load balancing.


Het verrekenen van de laadkosten is niet goed gegaan, wat nu?

In de online omgeving van de laadpaalleverancier zie je de instellingen en ingestelde tarieven voor het verrekenen van laadkosten. Controleer of het tarief van de laadpaal juist is ingesteld, controleer daarvoor hoe hoog het energietarief is bij je energieleverancier.

Heb je een hoog en een laag tarief? Stel het hoge tarief in. Klopt het nog niet? Neem contact op met je leverancier.


Hoe wijzig ik het energietarief van mijn laadpaal?

Neem contact op met de leverancier van het laadpunt.


Ik heb geen creditnota ontvangen, wat nu? / Ik heb geen nota ontvangen voor het verrekenen van de laadkosten, wat nu?

Controleer in de online omgeving van de laadpaalleverancier de instellingen voor het verrekenen van de laadkosten. Kloppen de instellingen maar gaat het toch niet goed? Neem contact op met de leverancier van de laadpaal.


Hoe declareer ik mijn elektrische laadsessies?

Dit gaat automatisch. Je laadkosten worden verrekend en gedeclareerd via de laadpas. De vergoeding wordt maandelijks aan je uitbetaald.


De stoppen zijn doorgeslagen, wat kan ik doen?

Heb je een oude meterkast? Dan moet de doorgeslagen stop vervangen worden. Je herkent een oude meterkast aan ronde stoppen van porselein.

Heb je een nieuwe meterkast? Zet de schakelaar om.

Zijn de stoppen doorgeslagen tijdens het opladen van de auto? Neem dan contact op met de leverancier van de laadpaal.


Wat als mijn laadpaal niet werkt en/of een storing geeft?

Vervelend dat de laadpaal niet werkt. Hierbij een aantal oplossingen. Lukt het dan nog steeds niet? Neem dan contact met de leverancier van het laadpunt.

Controleer in de online omgeving van de laadpaalleverancier de status van de laadpaal. Is de status offline? Controleer je internetverbinding.

Geeft de laadpaal een foutmelding? Reset de laadpaal via de beheeromgeving. Zet de laadpaal uit en weer aan zodat de instellingen opnieuw worden opgehaald.

Lukt dat niet? Zet in de meterkast de groep waar de laadpaal aan hangt tijdelijk 30 seconden uit.

Werkt de laadpaal nog niet? Neem contact op met de leverancier van je laadpunt


Ik ga verhuizen. Hoe zit het met mijn laadpaal?

Neem contact op met het Driverteam van Arval.  Wij helpen je graag verder.

Een volledig elektrische auto? Laat u adviseren
Wij helpen u graag bij uw keuze. Als u uw gegevens achterlaat, nemen wij contact met u op.

Nieuws

mvo

Tips voor elektrisch rijden

Zuinig en bewust rijden is tegenwoordig de norm. Een simpele manier om bij te dragen aan een beter milieu én aan de wagenparkkosten van uw werkgever. Wij geven u graag een aantal praktische tips. Voor als u op op ‘normale’ brandstof of elektriciteit rijdt.

Lees verder
Blog 5 redenen elektrisch te rijden Arval

5 redenen waarom elektrisch rijden steeds aantrekkelijker wordt

Vorig jaar deden wij onderzoek onder onze berijders naar de bereidheid om elektrisch te rijden. Een duidelijke conclusie was toen dat vele wel willen overstappen, maar nog geen passend model hebben gevonden. Het aanbod was erg beperkt en de modellen relatief duur. Ook het bereik van de auto’s was nog voor verbetering vatbaar. Nu we ruim een jaar verder zijn, delen we graag deze vijf redenen waarom elektrisch rijden steeds populairder wordt:

Lees verder
Elektrisch rijden banner

Elektrisch rijden wordt steeds populairder

Daarom willen veel berijders nooit meer terug naar een auto met verbrandingsmotor, zo blijkt uit onderzoek van autofabrikant Renault. Het is vooral de stilte tijdens het rijden die zij weten te waarderen. Financiële en milieu-overwegingen spelen ook een rol.

Lees verder

Waarom kiezen voor Arval?

Internationale organisatie met lokale kennis

Ervaren en professioneel

Minimale workload voor onze klanten

Wij adviseren én voeren uit, uiteraard naar behoefte

Persoonlijke aanpak

Een accountteam met één vaste contactpersoon

14 keer de beste leasemaatschappij

Hoogste tevredenheidscore van wagenparkbeheerders