Maxus edeliver 9 header

Rijtest met de Maxus eDeliver9

Bedrijfswagens 12 May 2021 , door
Harold Kappers & Marco Vrolijk

Het aanbod aan elektrische bedrijfswagens groeit snel. Naast gevestigde merken verschijnen er ook nieuwe merken op de markt, waaronder het Chinese Maxus. Met de eDeliver9 bieden zij een relatief voordelige elektrische bus met een grote actieradius. Harold Kappers, Hoofd Bedrijfswagens bij Arval, testte de bestelbus een week lang samen met zijn team, zowel in onbeladen als beladen toestand. Hij deelt hier zijn ervaringen met de Maxus eDeliver9.

De eDeliver9 in het kort

De eDeliver9 (soms foutief vermeld als Maxus E-Deliver 9) is sinds 2020 op de markt en is in diverse formaten en accupakketten beschikbaar. De versie die het bedrijfswagenteam van de importeur ontving heeft het kleine accupakket van 52kW, in de versie lengte 3 en hoogte 2. In een rit zou deze volgens de WLTP richtlijnen 186 km moeten kunnen afleggen. Deze uitvoering is leverbaar in Q4 2021. Naast de 52kW versie bestaan er ook een 72kW en een 89kW-versie met respectievelijk 236 km en 296 km WLTP-actieradius. Deze zijn direct leverbaar. De Maxus eDeliver9 wordt verkocht vanaf 49.990 Euro en komt in aanmerking voor de SEBA-subsidie (van 5.000 Euro) zolang de subsidiepot nog gevuld is.

Maxus E-deliver 9 dubbel 2

 

Maxus is in Nederland nog vrij onbekend

Het in Shanghai gevestigde SAIC Motor is de eigenaar van het merk Maxus. Hoewel het merk in Nederland vrij nieuw is, is de fabrikant in China erg groot met zo’n 7 miljoen geproduceerde auto’s in 2020. In China bouwt SAIC bijvoorbeeld ook zo’n 3 miljoen auto’s voor Volkswagen en de elektrische MG ZS. “Het merk geeft ons op papier dus best veel vertrouwen,” vertelt Harold. “De Maxus eDeliver3 verraste ons eerder in positieve zin, dus we waren erg benieuwd naar hoe het grote broertje daarvan zou bevallen.”

Omdat het merk hier nog niet zo bekend is kunnen mensen ten onrechte door het gebrek aan imago worden afgeschrikt. “Maxus heeft een goed netwerk aan bedrijfswagenspecialisten in Nederland, zoals Truckland dat goed is ingesteld op een zo kort mogelijke downtime.” Bovendien liggen de risico's over betrouwbaarheid en operationele kosten niet bij de ondernemer, maar bij Arval als leasemaatschappij.  

Eerste indrukken en opladen van de eDeliver9

De bus ziet er van buiten op het eerste gezicht gewoon erg goed uit,” vertelt Harold. “Smaken verschillen natuurlijk, maar wij vinden het een goed ogende bus waar je mee voor de dag kunt komen. Ook het interieur ziet er prima uit en is vergelijkbaar met andere ‘Aziaten’. Persoonlijk geeft dat niet direct de wauw-factor, maar het ziet er overzichtelijk en functioneel uit.” Zo kun je de laadkabel bijvoorbeeld gemakkelijk onder de passagiersstoel opbergen. Het opladen is ook praktisch en snel te doen. Achter het logo vooraan bevindt zich de stekkeraansluiting. Opladen kan in ca. 7 uur met een AC 11kW faselader of binnen een uur wanneer je een DC-snellader hebt.

Opvallend gemakkelijk om in te rijden

Het bedrijfswagenteam heeft de bus een week lang beurtelings kunnen testen. “De bus voelt direct vertrouwd aan. Knoppen zijn eenvoudig te vinden en ik was eigenlijk snel zonder teveel nadenken op weg.” Hoe gemakkelijk de bus te besturen is, bleek al na vijf minuten. “Ik ben meteen naar een collega in de buurt gereden die onderaan een dijk woont. Ik verbaasde me erover hoe gemakkelijk ik al achteruitrijdend een helling af naast een auto kon inparkeren. Met een grote bus vaak geen makkelijke manoeuvre natuurlijk. Toch was het dat wel dankzij de overzichtelijke spiegels en de uitstekende achteruitrijcamera.”

Daarnaast zorgt de traploze automaat van een elektrische bus voor gemak bij het wegrijden. In het geval van de eDeliver9 gaat het wegrijden overigens erg snel. “Bijna te snel eigenlijk, je vliegt met de Maxus vooruit alsof je in een personenauto zit." Dat was de importeur ook al opgevallen. Zij gaan daarom softwarematig wat aanpassingen doen voor de Europese markt. "Het snelle optrekken is misschien voor chauffeurs wel leuk, maar bijvoorbeeld de Fleet Owner heeft liever een rustigere snelheidsopbouw want dat verlengt de actieradius.”

Maxus edeliver9

 

Hoe zit het met de actieradius?

Harold en zijn team hebben een grondige test uitgevoerd van de actieradius. “We zijn met de bus vaste rondes gaan rijden van 19 km. Daarin zat een stuk snelweg, provinciale weg en stadsverkeer. Dit hebben we gedaan met zowel een lege bus als met een bus geladen met pallets met een gewicht van 525 kg." Onder gelijke omstandigheden (buiten 11 graden, rustig verkeer, dezelfde chauffeur en met ECO-stand) hebben zij in elke situatie elk 3 rondes afgelegd.

De ECO-stand zorgt ervoor dat de bus wordt begrensd op 94 km/u. “In de huidige situatie waarin je op de snelweg nog maar 100 kilometer per uur mag is dat prima te doen. Voor de chauffeurs die normaal met 130 km/u over de snelweg planken zal dat even wennen zijn, maar als je een optimale actieradius wilt halen is het raadzaam om ḧet ‘nieuwe rijden’ toe te gaan passen.” Oftewel: rijden met oog op een optimale actieradius.

Positieve testresultaten 

We reden de route met de lege bus en kregen toen 3,5% meer actieradius dan de bus ons vooraf beloofde. Dat komt neer op een werkelijke actieradius van 192 kilometer met het kleine accupakket. Tijdens een gecombineerde rit op de provinciale- en snelweg kregen we zelfs 8% meer dan het metertje ons beloofde.” Een goed resultaat dus, maar een bus is natuurlijk niet gemaakt om leeg mee rond te rijden.

Tijdens de gecombineerde rit met belading ligt de situatie dan ook anders. “Met de 525 kg aan pallets in de laadruimte kregen we 8% minder actieradius dan wat hij op papier belooft. Dat zou neerkomen op 171 kilometer werkelijke actieradius met het kleine accupakket. Of we dezelfde rekensom technisch exact zouden mogen toepassen op het grote pakket is de vraag, maar de werkelijkheid zal daar zeker bij in de buurt komen.” Leeg zou je dan met de 89kW-versie met 3,5% extra op 306 werkelijke kilometers uitkomen of 272 kilometer met belading. “Bijzonder aan de eDeliver9 in vergelijking met andere elektrische bedrijfswagens is daarnaast dat hij een geremde aanhanger mag trekken van 1500 kg,” of ongeremd 750 kg.

maxus edeliver9 testroute

 

Relatief veel actieradius en waar voor je geld

Twee jaar geleden testte het bedrijfswagenteam ook de Maxus EV80. “Vergeleken met de EV80 is de eDeliver9 echt een wereld van verschil. De fabrikant heeft duidelijk een enorme progressie gemaakt. Je krijgt met de eDeliver9 dan ook veel actieradius en waar voor wat hij kost. Het is daarmee een uitstekende optie voor organisaties om hun energietransitie in te luiden," menen Harold en zijn team.

Mocht je met deze bus de overstap willen maken, bedenk dan wel dat het verstandig is om je logistieke proces opnieuw te bekijken. Je stapt niet zomaar over. Bekijk bijvoorbeeld wanneer je momenten hebt om de bus bij te laden, of dat je kunt opladen tijdens het laden en lossen. "Laat je hiervoor tijdig adviseren om in de juiste mindset te komen. Vanaf 2025 gaan de steden voor diesels op slot. Het is verstandig om dan goed voorbereid te zijn."

Meer weten?

Benieuwd of de Maxus eDeliver9 ook voor jouw organisatie een goede stap naar elektrificatie is? Neem dan contact op met het bedrijfswagenteam van Arval.

Lees meer toon minder