PLANNEN VOOR 2020
De troonrede is weer voorgelezen, de miljoenennota is bij de Tweede Kamer ingediend en de belastingmaatregelen voor 2020 zijn bekend. Tijd om de maatregelen die u als automobilist (lease of geen lease) raken samen te vatten.
Het bijtellingsvoordeel voor volledig elektrische auto’s verdwijnt langzamerhand
Voor alle leaseauto’s geldt inmiddels het standaardbijtellingstarief van 22%, behalve voor volledig elektrische auto’s. Maar ook die tijd is straks voorbij. Stapje voor stapje stijgt namelijk ook de bijtelling voor volledig elektrische auto’s van 8% volgend jaar naar het standaardtarief van 22% in 2026.
Ook is er een maximum gesteld aan het bedrag waarvoor de lage bijtelling geldt. Voor dure auto’s moet namelijk straks een hogere bijtelling worden betaald. Rijdt u een volledig elektrische auto met een hogere cataloguswaarde dan € 45.000? Dan betaalt u voor het bedrag tot € 45.000 het lage tarief en vanaf € 45.000 het standaardtarief van 22%. En vanaf 2021 is de maximumcataloguswaarde waarvoor het lage tarief geldt vastgesteld op € 40.000.
Wel blijft er een overgangsregeling van kracht waarmee het bijtellingspercentage van de Datum Eerste Toelating steeds voor 60 maanden geldt. Het kabinet blijft de bijtellingsregeling overigens wel tussentijds evalueren en heeft de mogelijkheid de regeling zo nodig bij te stellen voor nieuwe situaties.
Bpm blijft gekoppeld aan de uitstoot
Voor volledig elektrische auto’s blijft tot en met 2024 de bpm-vrijstelling bestaan. Vanaf 2025 geldt voor deze auto’s alleen de vaste voet van € 360. De bpm-tarieven voor andere auto’s worden per 1 juli 2020 bijgesteld op basis van de nieuwe WLTP-testmethode voor de CO2-uitstoot. In de bpm wordt verder de toeslag voor auto’s met een compressieontsteking zo gewijzigd dat deze alleen blijft gelden voor dieselauto’s.
Diesel rijden wordt duurder
Om de klimaatvoorstellen te financieren, gaat de dieselaccijns per 1 januari 2021 en per 1 januari 2023 omhoog met 1 eurocent.
De motorrijtuigenbelasting voor schone auto’s stijgt gestaag
De korting op de motorrijtuigenbelasting voor schone auto’s verdwijnt langzaam maar zeker. Wel blijven schone auto’s voorlopig een stuk voordeliger in de motorrijtuigenbelasting dan auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Tot en met 2024 hoeft voor volledig elektrische auto’s geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald. Vanaf 2025 wordt dat een kwarttarief. Voor plug-in-hybrides blijft het huidige halftarief nog bestaan tot en met 2024. In 2025 wordt dat een driekwarttarief. Per 2026 gelden voor beide type auto’s de normale tarieven.
Ook ondernemers hebben te maken met veranderingen in de motorrijtuigenbelasting. Voor bestelauto’s van ondernemers gaat de motorrijtuigenbelasting van 2021 tot en met 2024 jaarlijks met gemiddeld € 24 per bestelauto omhoog. In 2025 daalt de motorrijtuigenbelasting op deze bestelauto’s vervolgens eenmalig met gemiddeld € 24 per bestelauto per jaar.
Zakelijk elektrisch fietsen wordt aantrekkelijker
Vanaf 2020 geldt een gunstige bijtellingsregeling voor zakelijk fietsen. Voor een fiets van de zaak geldt dan een jaarlijkse bijtelling van 7% van de consumentenadviesprijs. Dit is aantrekkelijk, omdat werknemers dan tegen relatief lage kosten een (elektrische) fiets van de zaak kunnen rijden zonder dat zij hun privékilometers hoeven bij te houden. De administratieve last van de zakelijke fiets is hiermee verleden tijd.
Tot slot
De Tweede Kamer gaat nu verder met de Algemene Beschouwingen en de begrotingen. De fiscale wetsvoorstellen volgen in de loop van dit najaar. De plannen kunnen in de tussentijd dus nog wijzigen. Wij houden u op de hoogte!