Laadpunt auto

Arval introduceert Arval Energy

Arval 8 Apr 2024 , door

Arval Energy is een strategisch initiatief onder leiding van het Executive en Strategy Management van Arval BNP Paribas (Arval), waarbij als onderdeel van de langetermijnstrategie alle expertisecentra samenkomen.

Houten, 5 april 2024 - Elektrische mobiliteit in Europa is volop in ontwikkeling (+28% registraties van elektrische voertuigen in 2023 dan in 2022*). Daarmee neemt het aantal batterijen dat dagelijks moet worden opgeladen toe, terwijl er daarmee ook belangrijke nieuwe opslagcapaciteit ontstaat voor energie afkomstig van wind- of zonne-energie. Er zijn namelijk verschillende technologieën waarmee men kan profiteren van goedkopere elektriciteit die tegelijkertijd de ontwikkeling van hernieuwbare energie bevorderen. De uitdagingen en kansen om deze technologieën massaal in te zetten vereisen een ecosysteem dat de verschillende actoren van de waardeketen met elkaar verbindt.

"Arval Energy" slaat de brug tussen mobiliteit en energie. Het doel is om synergieën te ontwikkelen tussen de twee sectoren in alle regio's van Arval, waarbij het zich specifiek richt op leasevoertuigen. Het initiatief is het resultaat van samenwerking tussen diverse partijen en brengt met name de technologieën van V1G, Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Home (V2H) naar voren.

Na elektrische voertuigen is het nu tijd voor laadoplossingen

Met expertise en commitment op het gebied van de energietransitie ervaart Arval een exponentiële groei in de adoptie van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s). Arval heeft eind 2023 wereldwijd meer dan 166.000 BEV’s in de wagenparken van klanten, een groei van 85% in één jaar, en streeft naar een aantal van 350.000 BEV's in 2025. Daarbij bestelt Arval alleen nog maar volledig elektrische nieuwe voertuigen voor haar eigen medewerkers**.

Nu de adoptie van elektrische voertuigen door klanten in volle gang is, wil Arval Energy de uitdaging van het opladen aanpakken. Dit is een van de resterende obstakels voor de verdere adoptie van elektrische voertuigen. Uit de nieuwste, wereldwijde Barometer van het Arval Mobility Observatory blijkt zelfs dat 70% van de ondervraagde bedrijven nog niet aan boord is van de transitie naar volledig elektrisch, vanwege het ontbreken van voldoende laadinfrastructuur.

Een holistische benadering van opladen

Samen met zijn partners onderzoekt, test, ontwikkelt en industrialiseert Arval Energy alle geavanceerde laadcomponenten voor voertuigen:

1. Overal opladen: thuis, onderweg en op het werk. Na de aankondigingen van de samenwerkingen met Nu Charging Point Operators (CPO) en Mobility Service Providers in Europa die toegang verlenen tot 600.000 oplaadpunten in 22 landen, smeedt Arval twee nieuwe grote partnerschappen met:
  • Last Mile Solutions: De toonaangevende leverancier van platformen voor het opladen van elektrische voertuigen en slimme energiebeheerplatforms waarmee klanten van Arval-wagenparken rechtstreekse toegang kunnen krijgen tot meer dan 600.000 laadpunten in heel Europa via één enkel platform.

• FastNed: Een grote speler op het gebied van snelladen op de weg, met name snelwegen en drukbezochte corridors. FastNed levert elektriciteit die uitsluitend afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen via de ruim 1.700 oplaadpunten die beschikbaar zijn in 7 Europese landen. Dankzij deze samenwerking kunnen klanten en chauffeurs van Arval profiteren van vereenvoudigde toegang tot een hoogwaardige laadervaring.
  1. Slim opladen optimaliseert het beste oplaadmoment voor het elektrische voertuig om de kosten te verlagen. Dankzij de V1G-technologie laadt het voertuig op wanneer de elektriciteit het goedkoopst is en afkomstig is van hernieuwbare bronnen, zoals zonne- en windenergie. Bovendien draagt het bij aan de balans van het elektriciteitsnet en creëert het waarde in de elektriciteitsdistributieketen. De geschatte waardecreatie bedraagt ruim € 200,- per voertuig per jaar. Dit is nog in de beginfase en om het concept te testen werkt Arval samen met Jedlix in Nederland. Jedlix is een Nederlandse scale-up wiens missie het is om het gebruik van hernieuwbare energie te optimaliseren door de waarde van de flexibiliteit van het laad- en ontlaadproces van de batterij van elektrische auto's te ontsluiten.
  2. De batterij als reservebron voor duurzame energie: Dankzij de Vehicle-to-Grid (V2G)-technologie kan de batterij van een elektrisch voertuig zonne- of windenergie opslaan en deze 's nachts of wanneer de windkracht het laagst is, terugsturen naar het elektriciteitsnet en omgekeerd wanneer de vraag zijn piek bereikt. Gecombineerd met zonnepanelen en Vehicle-to-Home (V2H)-technologie kan de gebruiker zijn eigen elektriciteit ‘produceren’, deze opslaan in het voertuig en ‘s avonds of ‘s nachts voor huishoudelijk gebruik gebruiken. Zo zijn in Frankrijk de deelauto’s op het hoofdkantoor van Arval al compatibel met V2G en genereren ze een winst van € 250 per laadstation per jaar.

De V2X-strategie van Arval wordt ondersteund door het ecosysteem van Arval’s belangrijkste partners en innovatieve technologieën. Deze nieuwe energie-uitdagingen zijn complex, vooral voor bedrijven. Daarom vertrouwt Arval Energy op de expertise van Arval Consulting om klanten te ondersteunen bij het definiëren van de strategie die het beste past bij hun situatie en die van hun medewerkers.

“Dankzij deze partnerschappen is Arval bezig met het versnellen van de elektrificatie van het wagenpark voor zijn klanten door de barrières voor laadoplossingen weg te nemen”, zegt Hugo Salaun, Chief Strategy Officer van Arval. “De lancering van het Arval Energy-initiatief stelt ons in staat de ontwikkeling en implementatie van slim opladen te versnellen. Onze ambitie is om energie toegankelijker en duurzamer te maken voor al onze stakeholders, en de toekomstige mogelijkheden rond energiehandel te verkennen.”

“Arval bevestigt zijn sleutelrol in de mobiliteitssector en anticipeert, door de lancering van Arval Energy en zijn eerste acties ten behoeve van de adoptie van elektrische voertuigen, op de onderwerpen die van cruciaal belang zullen zijn voor de energietransitie van morgen”, bevestigt Alain van Groenendael, voorzitter en CEO van Arval.