Niet helemaal zeker of overstappen naar een volledig elektrisch wagenpark wel een goed idee is? We nemen je twijfels graag voor je weg
Elektrische auto hebben een langere levertijd
✖ Niet waar
Vanwege het chiptekort hebben eigenlijk alle auto’s op dit moment een langere levertijd dan we gewend zijn. Maar elektrische auto’s krijgen juist voorrang bij productie. Je wacht dus minder lang op je nieuwe EV dan een nieuwe benzine of diesel auto.
Er is weinig keuze
✖ Niet waar
De aarde is plat, roken is goed voor je, er is weinig keuze in elektrische auto’s. Zomaar wat gedachtes die niet meer van deze tijd zijn. We kunnen ons voorstellen dat je misschien niet goed weet welke EV’s er eigenlijk zijn op dit moment. Even rondneuzen op het web en je zult zien dat dit er meer zijn dan je misschien denkt. Even op onze website kijken is overigens altijd een goed idee.
Het is goedkoper dan diesel of benzine
✔ Waar
Een van de grootste voordelen van elektrisch rijden: het is vrijwel altijd goedkoper dan rijden op een andere brandstof. Niet alleen zijn er nu een aantal EV’s op de markt die zeer goed betaalbaar zijn, ook laden is goedkoper dan tanken. Zeker met de huidige brandstofprijzen. Daarnaast hoeft een elektrische auto minder vaak voor onderhoud en heeft de medewerker op dit moment ook nog een fiscaal voordeel.
Ik kan er niet mee op vakantie
✖ Niet waar
Het vergt even wat meer voorbereiding, dat is waar. Maar je kunt heel goed met een elektrische auto op vakantie. Zorg er voor dat je van tevoren weet waar je kunt laden en kijk goed naar de route die je neemt. Toch twijfels? Met de wisselwagen kunnen de medewerkers van je organisatie die elektrisch rijden kiezen voor een andere leaseauto op de momenten dat het hen uitkomt.
Laden duurt langer dan tanken
✔ Waar
Hier kunnen we heel kort over zijn: ja, laden duurt langer dan tanken. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je de hele tijd bij je auto moet blijven. Laad je auto bijvoorbeeld ’s nachts op als je ligt te slapen of overdag als je op kantoor bent. En moet je wel een keer onverwacht laden, dan ben je bij de snellader langs de snelweg binnen 30 minuten klaar. Tip: je auto hoeft natuurlijk niet altijd een volle accu te hebben. Een benzineauto heeft ook lang niet altijd een volle tank.
Mijn medewerkers kunnen alleen op kantoor laden
✖ Niet waar
We kunnen ons voorstellen dat je er niet op zit te wachten om je parkeerterrein (als je dat al hebt) te verbouwen naar een volledig elektrische laadplek. Daarom bieden we Arval Charge aan. Een abonnement waarmee je medewerkers een laadpaal leasen bij hun elektrisch auto, inclusief de bijbehorende diensten en laadpas. Zo kunnen je medewerkers overwegend thuis laden en alleen op kantoor als dat écht nodig is.
De batterij gaat snel kapot
✖ Niet waar
Een veelgehoorde zorg onder medewerkers die twijfelen of elektrisch rijden wel wat voor hen is. We zijn immers allemaal gewend aan de batterij van onze smartphone die na 2 jaar zo’n beetje aan vervanging toe is. De batterij van een EV is echter wel een stukje beter dan dat. Gemiddeld verliest deze batterij ongeveer 2% capaciteit per jaar. Dus stel je hebt een actieradius van 400 kilometer, dan verlies je na 5 jaar ongeveer 40 kilometer. Daarnaast krijg je een goede garantie op de batterij die vaak langer is dan de garantie op de auto zelf.
Eigenlijk is het helemaal niet duurzaam
✔ (soort van)Waar
Misschien heb je deze discussie al eens gevoerd. Of heb je je er juist buiten gehouden, maar er is soms nog onduidelijkheid over hoe duurzaam een elektrische auto nou écht is. En dat is niet helemaal gek. Want het maken van een autobatterij levert meer CO2-uitstoot op dan het maken van een benzinetank. Maar(!).. Daarna stoot een elektrische auto dusdanig minder CO2 uit dat ze aan het eind van de rit alsnog een flink stuk duurzamer zijn. Uit onderzoek blijkt dat een elektrische auto onder de streep 35 tot 55 procent minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto.
We gaan uiteindelijk allemaal over op waterstof
✖ Niet waar
We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, dus of het echt waar of niet waar is kunnen we niet zeggen. Wel weten we dat het lang niet meer zo vanzelfsprekend is dat we allemaal overgaan op waterstof. Voor de productie van waterstof wordt nu nog veelal aardgas gebruikt en dat is natuurlijk niet heel duurzaam. Daarnaast is er op dit moment nog maar een beperkte beschikbaarheid en heeft waterstof een laag energierendement.
De actieradius is te klein
✖ Niet waar
In 2020 was de gemiddelde actieradius van een EV 305 kilometer. Daarmee kun je van Eindhoven naar Groningen rijden zonder te laden*. En de technologie blijft zich ontwikkelen. Dus de actieradius wordt de komende jaren alleen maar groter. En met veel snelladers langs de snelweg is de kans dat je met een lege accu staat erg klein.
*Bij rustig rijden, temperatuur boven nul en een volle accu bij aanvang van de rit.