Energieplafond 2023

Energieplafond en laadtarieven - hoe ga je ermee om?

Elektrisch rijden 12 Dec 2022 , door
Annemarie Wolbers

Om de stijgende energieprijzen te compenseren, voert de overheid vanaf 1 januari 2023 een tijdelijk prijsplafond op energie in. Wat betekent dit plafond voor werkgevers die de thuislaadkosten van elektrische leaseauto’s vergoeden? En hoe bereken je tegen welk tarief je de stroomkosten wilt vergoeden?

Wat is het energieplafond?

Vanaf 1 januari 2023 geldt voor alle kleine energieaansluitingen een maximale energieprijs van € 0,40 per kWh tot een verbruik van 2.900 kWh per jaar. Onder deze aansluitingen vallen alle huishoudens en andere kleinverbruikers, zoals zzp’ers, winkels en verenigingen. Het stroomverbruik boven 2.900 kWh per jaar wordt afgerekend volgens de reguliere tarieven in het energiecontract. Het lage energietarief (waar het energieplafond voor geldt) is over het algemeen volledig nodig voor de energie die een woning verbruikt. In 2021 was het gemiddelde verbruik van een huishouden 2.460 kWh elektriciteit (CBS).

Berekening

Voor leaserijders die hun elektrische auto regelmatig thuis laden, stijgt het energieverbruik waarschijnlijk boven het energieplafond van 2.900 kWh uit. We hebben de volgende voorbeeldberekening gemaakt:

Auto: Kia Niro

Jaarkilometrage: 25.000 km

Gemiddeld verbruik: 17,84 kWh per 100 km

Gemiddeld aandeel thuisladen: 75%

Het gemiddelde energieverbruik voor thuisladen is dan (25.000 /100 km) * 17,84 kWh * 75% = 3.345 kWh per jaar. Dit is dus meer dan het energieplafond van 2.900 kWh.

Kostenneutraal voor de medewerker

Om te voorkomen dat leaserijders bij een openbare laadpaal laden en daarbij mogelijk een laadvoorziening blokkeren die anderen ook willen gebruiken, adviseren wij werkgevers om de tarieven uit het energiecontract te hanteren als basis voor de vergoeding. Hiermee blijft thuisladen kostenneutraal voor de medewerker.

Tip: wordt de auto vaak opgeladen tijdens de normale uren? Stel dan hiervoor het hoge tarief in. Wordt de auto juist vaak opgeladen tijdens daluren? Stel dan het gemiddelde tussen het hoge tarief en daltarief in.

Extra info en tips voor zuinig rijden

Je wilt natuurlijk zo ver mogelijk rijden op een batterijlading. Hoe haal je het maximale uit een laadsessie? We geven een aantal tips om een grotere actieradius met je elektrische auto te halen. Doe er je voordeel mee!

  • Jouw rijstijl is van grote invloed op het verbruik. Laat het stroompedaal eerder los en probeer zo min mogelijk te remmen met het rempedaal. Kijk vooruit en laat de auto uitrollen wanneer je ziet dat verderop auto’s afremmen. Door regeneratief te remmen verhoog je de actieradius.
  • De verhoogde luchtweerstand op hogere snelheid betekent een hoger verbruik. Rijd met een lagere en regelmatige snelheid waarbij de luchtweerstand en het verbruik lager zijn.
  • Airconditioning en verwarming zijn grote energieverbruikers, gebruik deze dus enkel wanneer het nodig is. Wanneer je elektrische auto erover beschikt, is het efficiënter om de geventileerde of verwarmde stoelen te gebruiken om een aangenaam klimaat te creëren.
  • Elke kilo die je meeneemt heeft invloed op je actieradius. Besluit daarom voordat je op pad gaat wat je allemaal mee wilt nemen.

Meer informatie?

Bekijk de veel gestelde vragen over elektrisch rijden, thuisladen en de verrekening van laadkosten. Heb je een andere vraag? Neem dan gerust contact met ons op!

Lees meer toon minder