Prinsjesdag: wat verandert er in 2023

Prinsjesdag en mobiliteit: dit verandert er vanaf 2026

Mobiliteit 18 Sep 2025 , door
Ilse Loodema

Op Prinsjesdag zijn traditiegetrouw de miljoenennota en nieuwe plannen gepresenteerd. Voor zakelijke mobiliteit staan er opnieuw flinke veranderingen voor de deur. Vanaf 2026 worden fiscale voordelen voor elektrische en hybride auto’s verder teruggeschroefd en nemen de kosten voor vrijwel alle voertuigen toe. In dit artikel zetten we de belangrijkste maatregelen voor je op een rij.

Bijtelling: vanaf 2026 altijd 22%

Vanaf 1 januari 2026 wordt de bijtelling voor volledig elektrische auto’s gelijkgetrokken met die van normale auto’s. Het onderscheid tussen een lager percentage en de standaardbijtelling verdwijnt: alle EV’s vallen dan onder het tarief van 22% over de volledige fiscale prijs.

Wie dit jaar nog een elektrische auto kiest en op kenteken zet, profiteert dankzij de 60-maandenregel vijf jaar lang van het lagere percentage dat in 2025 geldt. Het kan dus financieel aantrekkelijk zijn om vervanging of instroom van voertuigen naar voren te halen. Voor EV’s die vanaf 1 januari 2026 60 maanden of ouder zijn, geldt eveneens het 22%-tarief.

Motorrijtuigbelasting (MRB) vanaf 2026

Elektrische auto’s

De korting op de MRB voor elektrische auto’s wordt vanaf 2026 verder afgebouwd:

  • 2026: 30% korting
  • 2027: 30% korting
  • 2028: 30% korting
  • 2029: 25% korting
  • 2030: geen korting meer, volledig tarief

Plug-in hybrides

Voor plug-in hybrides (PHEV’s) vervalt de korting volledig per 2026. Zij betalen dan het normale tarief.

Opcenten

Naast de landelijke tarieven kunnen provincies opcenten (een toeslag bovenop de MRB) aanpassen. Hierdoor kunnen de uiteindelijke lasten per provincie verder oplopen.

Accijns op brandstof

De tijdelijke verlaging van de accijns op benzine en diesel wordt verlengd tot en met 31 december 2026. De lagere tarieven die sinds 2023 gelden, blijven daarmee in 2025 en 2026 van kracht.

Kosten voor openbaar vervoer

De tarieven voor bus, tram en metro stijgen in 2026 met 4% tot 9%. De verhoging komt door hogere kosten bij vervoerders, onder andere door stijgende lonen.

Pseudo-eindheffing vanaf 2027

Per 1 januari 2027 komt er een pseudo-eindheffing voor werkgevers die een fossiele leaseauto (benzine, diesel of hybride) beschikbaar stellen aan werknemers die deze ook privé gebruiken. Voor auto’s die al vóór 2027 verstrekt zijn, geldt een overgangsperiode tot 17 september 2030. Daarna geldt de regeling voor alle fossiele auto’s van de zaak.

Verplichte CO₂-registratie

Sinds 1 juli 2024 moeten werkgevers met meer dan 100 werknemers alle zakelijke en woon-werkkilometers van medewerkers bijhouden in een CO₂-registratie. In de nieuwe plannen wordt deze verplichting beperkt: alleen bedrijven met meer dan 250 werknemers hoeven straks nog aan deze regeling te voldoen.

Advies voor jouw wagenpark

De aangekondigde maatregelen hebben directe impact op de kosten en keuzes voor jouw wagenpark. Heb je vragen over een specifiek onderwerp of wil je sparren over de gevolgen voor jouw organisatie? Neem dan contact op met jouw business manager of via onderstaand formulier. 

Neem contact op

Ik bevestig dat ik het privacy statement van Arval heb gelezen en heb begrepen.

Lees meer toon minder