Veelgestelde vragen over de Co2-regeling
Vanaf 1 juli 2024 ben je als grote werkgever (meer dan 100 werknemers) verplicht om de CO2-uitstoot van je medewerkers bij te houden en te rapporteren. We kunnen ons voorstellen dat je hier misschien vragen over hebt? Kijk vooral ook eens ons webinar over dit onderwerp terug.
Veelgestelde vragen over het rapporteren van de CO2-uitstoot van je medewerkers
Consequenties
In eerste instantie zal er niet veel gebeuren. In 2025 is er een tussentijdse evaluatie op basis van 2024. Voldoe je dan niet aan de norm? Dan worden er dwingendere normen opgelegd. Als je daar nog niet aan voldoet kan er een dwangsom worden opgelegd.
Die is op dit moment nog niet vastgesteld. De omgevingsdienst zal op dat moment de hoogte vaststellen en opleggen.
Over de de regeling
Deze vallen niet binnen de scope en hoef je dus niet te registreren.
Dit is voor nu lastig te zeggen. Het gaat namelijk om de totale CO2-uitstoot die omlaag moet. In het klimaatakkoord staat dat deze tussen 2022 en 2030 met 1 megaton (1.000 miljoen kilogram) omlaag moet.
Afspraken maken over mobiliteit zijn natuurlijk altijd goed, maar de omgevingsdienst gaat wel geautomatiseerde steekproeven houden. Zijn er twijfels over de betrouwbaarheid of ontbreken er rapportages? Dan kun je als werkgever extra gecontroleerd worden.
Voor de jaarlijkse rapporage stelt de Rijksoverheid Voor Ondernemend Nederland een centraal digitaal systeem beschikbaar. Arval Mobility Link en de bijbehorende resultaten voldoen aan deze eisen.
Alleen het type auto (benzine, elektrisch of diesel) is van belang. Verder zijn er geen eisen.
Ja, op basis van de voorlopige regeling moet dit je apart van elkaar bijhouden.
De regeling is al een aantal keren uitgesteld. Het is daarom moeilijk in te schatten wat de definitieve datum wordt.
Nee een nul-meting is niet nodig.
Nee er is geen quotum per organisatie.
Ja ook eigen vervoer moet je registreren.
Het geldt voor alle vormen van vervoer behalve vliegen.
Een uitzendkracht valt onder het uitzendbureau waar hij of zij in dienst is.
Alle werknemers moeten aangeven op welke manier ze hebben gereisd. Een algemene inschatting is dus niet voldoende.
Nee, dit telt niet mee.
De rapportage wordt verstrekt door de Rijksoverheid Voor Ondernemend Nederland. Jij rapporteert aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De controle wordt gedaan door de omgevingsdienst.
Nee dat hoeft niet. Het enige dat ze moeten ingeven is:
- Type reis (woon-werk / zakelijk)
- Type voertuig (auto/fiets/ov/etc)
- Type brandstof / aandrijving
Nee dit is geen vervanging.
Dit hangt er vanaf. Gaat het om aparte bv's met aparte KvK-nummers? Dan telt dit als losse onderneming. Vallen de vestigingen onder één bv? Dan moet je alle medewerkers bij elkaar op tellen.
Het geldt alleen voor medewerkers in loondienst.
Voor zover bekend gaat dit de komende jaren nog niet gelden.
Nee, het gaat alleen om het type voertuig en de brandstof.
Platform & app
Nee, je kunt de app alleen gebruiken voor mobiliteit.
De app is te koppelen aan de meest gebruike en gangbare HR- en Payrollpakketten.
Privacy
Zeker. Wij vinden privacy erg belangrijk. We garanderen daarom dat Arval Mobility Link voldoet aan de wet- en regelgeving. De rapportages zelf draaien om de totale uitstoot per organisatie en niet om reisgegevens per medewerker.
Rapportage
Zeker, alle binnen Nederland gereden zakelijke en woon-werkverkeer kilometers van je medewerkers. Hier vallen onder andere lopen, fietsen, OV en auto onder. Alleen vliegverkeer is uitgesloten.
Wat wil de overheid zien om registraties te controleren?
Dit hoef je gelukkig niet zelf uit te rekenen. De overheid komt met een tool waarin je het kunt berekenen, maar in de praktijk hoef je alleen het aantal kilometers en type vervoer in te vullen.
Nee dat hoeft niet. Het maakt het registreren wel gemakkelijker, dus je kunt het altijd overwegen.
Nee alleen het type vervoer en type brandstof is belangrijk.
Ja, om te voldoen aan de gestelde klimaatdoelen moet iedere onderneming met meer dan 100 medewerkers dit bijhouden.
Nederlands, Engels en Frans.
1 keer per jaar
De startdatum van de regeling is al meerdere keren uitgesteld. Het is daarom nog niet helemaal zeker wanneer je de eerste keer een rapportage aan moet leveren. Zodra we meer weten, vind je hier meer informatie.
Service
Dit zit standaard in Arval Mobility Link. Je hoeft niet extra te betalen en kunt altijd voldoen aan de nieuwe regels rondom CO2-rapportage.
Gedragsverandering
Gedragsverandering is altijd lastig en per organisatie verschillend. Wij kunnen je daarbij helpen. Neem gerust contact op. We denken graag met je mee.
Ook dit gaat om gedragsverandering. Er is dus niet één manier of oplossing. Wat vaak werkt is verleiden en belonen. Denk bijvoorbeeld aan een hogere reiskostenvergoeding als je medewerker met de fiets komt. Een andere optie is het parkeren bij kantoor lastiger maken, om zo het autogebruik te ontmoedigen.