Bij openbaar vervoer denk je misschien niet zo snel aan auto’s. Toch rijden er maar liefst 150 auto’s rond voor de Amsterdamse openbaar vervoerder GVB. Het gaat om deelauto’s waar elke dag weer andere mensen gebruik van maken. Tot voor kort was het best een gedoe om alle ritten voor alle auto’s te plannen en ook goed te registreren. Het kostte wagenparkbeheerder Mark Mulder behoorlijk wat tijd om overzicht te krijgen. Gelukkig is zijn werk een stuk eenvoudiger geworden sinds Arval aan boord is. Alle ritten worden nu automatisch geregistreerd, waardoor Mark meer tijd overhoudt voor andere zaken. En dat is maar goed ook, want GVB heeft zichzelf een ambitieus doel gesteld: vóór 2026 emissievrij. Dat betekent dat het wagenpark in sneltreinvaart moet verduurzamen.
Stap voor stap naar een herkenbaar en duurzaam wagenpark
Mark: ‘Door de schaarste op de automarkt van de afgelopen jaren rijden er veel verschillende auto’s bij ons. Van Renaults Twingo tot Volkswagens Golf. Eigenlijk is vaak ingezet wat we konden krijgen. Daardoor zijn we als GVB helemaal niet meer herkenbaar.’ Daar komt nu verandering in. Straks rijden er alleen nog maar Opels Corsa Electric en Fiat-bussen. Brandstofmotoren zijn voor personenauto’s geen optie meer, dus die worden allemaal elektrisch. De eerste zes Opels Corsa Electric van Arval rijden nu net rond, en de komende weken worden er nog eens vijftien geleverd. Daarmee is de eerste stap naar een herkenbaar en duurzzaam wagenpark gezet.
Deelauto’s waar je nauwelijks omkijken naar hebt
Het wagenpark wordt niet alleen herkenbaarder en duurzamer, maar óók nog eens een stuk slimmer. ‘Een extra voordeel is dat deze nieuwe elektrische auto’s zijn uitgerust met Arval Car Sharing. Alles wordt vanzelf bijgehouden, dus géén papieren rittenregistraties meer. Heerlijk! Ook voor onze mensen is het ideaal, want zij kunnen de auto’s nu gemakkelijk via de app gebruiken,’ aldus Mark. Maar hoe zit dat dan met al die auto’s die al in het wagenpark rijden en waarvan het leasecontract voorlopig nog wel even doorloopt? Liggen in die auto’s dan nog wel ritregistratieboekjes? Gelukkig niet. Bij die auto’s wordt een Connect Box van Arval ingebouwd, zodat ze op dezelfde manier via de app te plannen zijn.
Het centrale rittenregistratiesysteem maakt een enorm verschil: ‘De verschillende afdelingen maakten meestal een Exelbestand of iets in Outlook om auto’s onderling te verdelen. Nu kan dat allemaal met één app. Werknemers reserveren zelf een auto en als die Arval Car Sharing heeft heb je zelfs geen sleutel meer nodig. Alles gaat via je telefoon.’ De gebruiker is dus meteen geregistreerd zodra hij in de auto stapt. ‘Dat is ook handig wanneer iemand een bekeuring krijgt. We hoeven nu niet meer in de papieren rittenregistratie van een bepaalde auto te duiken, maar we kunnen gemakkelijk opzoeken wie er reed toen de overtreding werd gemaakt.’
Arval denkt ook mee over slim elektrisch laden
Op dit moment is laden geen enkel probleem. Maar als straks alle auto’s elektrisch zijn, wordt juist dat laden een uitdaging. Mark zegt daarover: ‘De kans is groot dat we straks tegen de grenzen van het elektriciteitsnetwerk aanlopen. Daarom onderzoeken we nu of we dan stroom van het metronetwerk kunnen gebruiken.’ Misschien is het ook mogelijk om gebruik te maken van de laadstations waarmee de elektrische stadsbussen ’s nachts worden opgeladen. ‘Wellicht kunnen we die in de toekomst overdag voor de auto’s gebruiken. Als het ons lukt om zulke oplossingen in te zetten, combineren we die met Arval Car Sharing. Dat is een gouden combinatie, want daarmee kunnen we het hele oplaadproces de komende jaren optimaal plannen.’
Veel meer grip en overzicht
Door de digitalisering van het wagenpark heeft Mark meer rust: ‘De planning is nu de verantwoordelijkheid van de werknemer zelf en papieren rittenregistraties behoren tot het verleden. Ik heb nu grip en overzicht. Zo kan ik in één oogopslag zien hoeveel een bepaalde auto wordt ingezet, of hoe het zit met de CO2-uitstoot van ons wagenpark.’ Arjan Barning is als business manager van Arval verantwoordelijk voor de strategische samenwerking met GVB. Hij voegt het volgende toe: ‘Het mooie van Arval Car Sharing is dat je je wagenpark gemakkelijk efficiënter maakt. Doordat je precies ziet hoe vaak en wanneer de auto’s worden gebruikt, kun je gericht op- of afschalen. Het is geweldig dat we dit bij GVB hebben mogen laten zien, dat het vertrouwen er vanaf het begin al was. Daar zijn we dankbaar voor.’
Mark is blij dat GVB voor Arval heeft gekozen. ‘We hebben veel verschillende voertuigen, van kleine personenauto’s tot busjes en materieel dat op rails kan rijden. Dat betekent dat we een deelauto-oplossing nodig hadden die afwijkt van de standaard en dat Arval er echt flink mee aan de slag moest. Het is heel fijn dat dat gelukt is. Ook ben ik ervan overtuigd dat Arval ons gaat helpen onze klimaatdoelstellingen te halen.’ De veranderingen zijn nu nog in volle gang, maar het grote werk zit er bijna op. ‘Daar kijk ik enorm naar uit. In mijn rol bij facilitaire zaken van GVB heb ik meer taken dan alleen wagenparkbeheer. Daar krijg ik dan vanzelf meer tijd voor’.