WLTP

UW BEDRIJFSWAGENS ZELF BEHEREN? DAT KAN EFFICIËNTER!

Arval 30 Mar 2018

Patina

Tot een paar jaar geleden was het bijna standaard dat bedrijven hun grijze wagenpark, de bedrijfswagens, in eigen beheer hadden. Ooit begon het bedrijf met één of twee bedrijfsbussen of bestelauto’s die met eigen geld werden gekocht en zo groeide het wagenpark mee met het bedrijf. Men kocht scherp in bij de plaatselijke dealer, die een mooie korting gaf en ook voor het onderhoud zorgde. Alle verdere werkzaamheden rondom het wagenpark deed men zelf. Hoewel dat niet onverstandig klinkt, is het niet altijd de meest efficiënte manier.

Een deel van de werkzaamheden die horen bij eigendom van een wagenpark is heel duidelijk zichtbaar: wagens bestellen en onderhouden, brandstofpassen regelen, schades afhandelen en vragen van berijders beantwoorden. Daarnaast is er een behoorlijke hoeveelheid werk die minder goed zichtbaar is, omdat het niet de beheerder van het wagenpark is die deze uitvoert. “Bedrijven hebben vaak geen idee hoeveel facturen de boekhouding verwerkt, puur voor het wagenpark. Of hoeveel tijd en energie een schadegeval echtkost”, vertelt Matijs Alma, business manager bedrijfswagens van Arval.

Focus op kerntaken

Na een paar jaar groei, maken veel bedrijven een professionaliseringsfase door. Ze gaan zich meer focussen op hun kerntaken en kijken met welke partners zij kunnen samenwerken. Dit is ook vaak het moment waarop directies zich realiseren dat uitbesteden van het wagenparkbeheer tijd en geld kan opleveren. “Maar ook wanneer degene die het beheer deed uit dienst gaat kijkt men kritisch: nemen wij een nieuwe collega aan, of kunnen we zonder?”, vult Alma aan.

Op het moment dat bedrijven bij ons aankloppen, maken wij graag vrijblijvend een offerte om het bestaande wagenpark over te nemen: sale–and-leaseback. Dat gaat niet met één druk op de knop, er komen verschillende expertises aan te pas. Deskundige collega’s maken een inschatting van de restwaarde en de overnameprijs, een technisch specialist bekijkt de dekking voor onderhoud en banden van de bedrijfswagens en een account- en businessmanager maken de offerte.

Bij gebruikte bedrijfswagens zijn kosten een stuk lastiger in te schatten dan wanneer het om nieuwe auto’s gaat. Wij gaan dus nauwkeurig te werk. We zijn niet terughoudend als het gaat om het nemen van risico’s met bijvoorbeeld auto’s die ouder zijn dan drie jaar. “Zeker wanneer het gaat om bedrijfswagens met een dure inrichting is dit belangrijk voor onze klanten. Wij bieden de beste service en nemen alle zorg uit handen, zelfs al is een bedrijfsbus 10 jaar oud” licht Alma toe.

Optimaal uptime management

Soms gaat het wel om een paar honderd bedrijfswagens die wij ineens in kaart brengen. Alles om ervoor te zorgen dat er achteraf geen verrassingen zijn, niet voor de klant en niet voor ons. Transparantie is dus het sleutelwoord. “Wij zetten alles op alles om de deadline van de klant te halen. Als de beslissing eenmaal is genomen, willen ze graag zo snel mogelijk van start”, vertelt Alma.

Optimale uptime management, het op de weg houden van bedrijfswagens, is van groot belang. Als de wagen niet kan rijden, betekent dit dat het werk stilligt. Bij sale-and-leaseback maken wij daarom altijd een implementatieplan. Zo zorgen wij dat alles soepel verloopt, bedrijfswagens zo min mogelijk stilstaan en de klant wordt geïnformeerd over de voortgang van het traject.

De gebruikers van de bedrijfsbussen nemen wij ook aan de hand met een handleiding en eventueel een presentatie. “Vanaf het moment van overname zijn wij namelijk de partij die alle vragen beantwoordt. Wel zo prettig als zij weten waarvoor ze bij ons terechtkunnen en hoe wij te bereiken zijn”, vertelt Alma.

Van bezit naar gebruik

‘Sale-and-leaseback’ komt steeds vaker voor. De opkomst van private lease staat hier volgens Matijs Alma niet los van. Het hoort bij de algemene trend waarbij de behoefte verschuift van bezit naar gebruik. “Dit zien wij bij meer producten dan personenauto’s en bedrijfswagens. Kijk maar naar de populariteit van streamingdiensten als Spotify.”

Er zijn verschillende scenario’s denkbaar als het gaat om ‘sale-and-leaseback’. Sommige bedrijven gooien ineens het roer om en verkopen hun complete wagenpark. Anderen starten wat voorzichtiger en proberen eerst uit met een deel van het wagenpark, of gaan over op lease wanneer een bedrijfsbus toe is aan vervanging. Ook komt het voor dat bedrijven van meerdere aanbieders naar een ‘single supplier’ over willen. In dat geval kopen wij het wagenpark van een andere leasemaatschappij. Dit gebeurt vaak bij fusies en overnames, maar ook op kleinere schaal als een nieuwe medewerker de leaseauto meeneemt van zijn vorige werkgever. “Dit kunnen wij meestal kostenneutraal realiseren. Wat wij in ieder geval nooit zien, is dat bedrijven terugkomen op hun beslissing om te gaan leasen. Sterker nog, sale–and-leasebackklanten zijn vaak onze beste ambassadeurs!

Wilt u weten hoeveel u kunt besparen door het beheer van uw wagenpark uit te besteden aan Arval? Neem direct contact met ons op: 030 602 44 44.

Lees meer toon minder