Arval Uitgelicht - lente 2019 - berijders

  • DANK VOOR UW FEEDBACK

    Wij denken voortdurend na over manieren waarop wij u nog beter kunnen helpen. Maar daarvoor hebben wij u nodig. U heeft tenslotte ervaren hoe het is om via Arval een nieuwe auto te bestellen, een schade te laten herstellen, tijdelijk vervoer te regelen, of op een andere manier contact met ons te hebben. Daarom weet u als geen ander of wij ons werk goed doen.

    Al uw opmerkingen en ideeën zijn waardevol
    Wij horen graag van u of u tevreden over ons bent. Maar eigenlijk is dat nog niet goed genoeg. Wij willen graag dat u enthousiast bent over Arval. Al uw opmerkingen en ideeën over hoe wij u nog beter hadden kunnen helpen, zijn daarom erg waardevol voor ons.

    In bepaalde situaties vragen wij u een vragenlijst in te vullen
    Om het u zo gemakkelijk mogelijk te maken om feedback te geven, versturen wij sinds 2016 korte digitale enquêtes. Die ontvangt u automatisch, direct nadat u te maken heeft gehad met een van de volgende situaties:

    • bestelling
    • aflevering
    • onderhoud
    • schade
    • pech
    • tijdelijk vervoer
    • inlevering
    • klacht.

    Feedback geven kost u maximaal twee minuten
    Uw tijd nemen wij serieus. Daarom hebben wij voor elke situatie een enquête gemaakt met specifieke vragen. Ook zorgen wij ervoor dat u nooit meer dan twee vragenlijsten per jaar van ons krijgt, en dat het invullen u niet langer dan twee minuten tijd kost. En als uit uw antwoord blijkt dat er iets niet naar wens is, komen wij direct in actie. Wij zorgen er in zo’n geval voor dat er zo snel mogelijk een medewerker van het juiste team contact met u opneemt en eventuele problemen oplost.

    Bedankt voor uw hulp!
    In totaal verstuurden wij in 2018 maar liefst 36.422 enquêtes. En op bijna de helft kregen wij daadwerkelijk een reactie, een ongelooflijk hoog percentage. Bedankt dat u het ons mogelijk maakt om ons werk steeds beter te doen!

  • VEILIG OP WEG IN DE LENTE

    Op 31 maart ging de zomertijd weer in en is de lente écht begonnen. Maar de verandering van de klok brengt ook extra verkeersrisico’s met zich mee. De kans op aanrijdingen met wild is bijvoorbeeld groter. En als u met de auto op vakantie gaat, kan uw zware lading ook gevaar opleveren.

    Houd rekening met overstekend wild
    Vanaf het moment dat de zomertijd is ingevoerd, is de kans tijdelijk groter dat u een hert, zwijn of ander wild dier aanrijdt. De dieren moeten namelijk wennen aan de ochtendspits, die plotseling een uur eerder begint dan normaal.

    De ochtendspits valt dan ineens samen met het moment dat de dieren terugkeren naar hun rustgebieden, en dus wegen oversteken. Na een paar weken hebben de dieren hun ritme aangepast aan de nieuwe situatie en wordt de kans op overstekend wild weer kleiner.

    Zorg dat uw belading geen gevaar vormt
    Een van de voordelen van een autovakantie is dat u lekker veel kunt meenemen. Let er dan wel goed op dat u de auto goed belaadt. Voor een betere wegligging legt u de zwaarste voorwerpen onderaan en dichtbij de wielen.

    Leg daarnaast in geen geval zware losse voorwerpen bovenop, want die kunnen levensgevaarlijk zijn als u plotseling moet remmen. Losse voorwerpen worden dan projectielen die met grote snelheid door de auto vliegen, en die u of uw passagiers ernstig kunnen verwonden.

    Tot slot is het van belang dat u uw snelheid aanpast als u met een volgepakte auto op weg gaat. Een zwaarbeladen auto verliest namelijk eerder grip dan een onbeladen auto.

  • KENT U DE THEORIE VAN NU?

    Wanneer had u voor het laatst een theorieboek over de verkeersregels in uw handen? De kans is groot dat uw kennis wat is weggezakt, of niet meer up-to-date is. Er is namelijk best veel veranderd de afgelopen jaren. Zo is de maximumsnelheid niet alleen verhoogd, maar kan die snelheid ook nog eens telkens anders zijn. Verder is er bij uitritten en turborotondes geen weg terug.

    Het is soms zoeken naar de maximumsnelheid
    De maximumsnelheid is op bepaalde snelwegen nu 130 kilometer per uur. Maar hoe hard u daadwerkelijk mag rijden, hangt vaak af van het tijdstip. Als u een onderbordje ziet met ‘6-19h’, mag u bijvoorbeeld alleen ’s avonds en ’s nachts met hoge snelheid rijden. Verder is de maximumsnelheid bij geopende spitsstroken vaak lager dan de vaste borden aangeven. In alle gevallen geldt dat u zich moet houden aan de snelheid op de tijdelijke borden en de matrixborden.

    Strepen geven meer informatie
    Wist u dat u ook aan de middenstrepen kunt aflezen hoe hard u mag rijden? Bij een dubbele witte middenstreep met groene kleur ertussen is de maximumsnelheid 100 kilometer per uur. Als u geen groene kleur ziet tussen de strepen, mag u maximaal 80 kilometer per uur rijden. Dit geldt ook voor wegen zonder middenstreep. Let er wel op dat verkeersborden altijd vóór strepen gaan.

    Geen weg terug van een uitrit
    Een andere regel die niet iedereen kent, is dat het verboden is om weer terug te gaan naar de rijbaan als u op een uitritstrook rijdt. Het is dus verboden om op die manier een deel van de file in te halen. Doet u dat wel, dan kan dat u een flinke boete opleveren.

    Vóór de turborotonde al de juiste baan kiezen
    Iets soortgelijks geldt voor de zogenaamde turborotondes, die de laatste jaren steeds vaker in de plaats zijn gekomen van grote kruispunten. Eenmaal op zo’n rotonde kunt u niet meer van rijstrook wisselen, want de rijstroken zijn van elkaar gescheiden door verhogingen. Ook is het niet mogelijk om de rotonde helemaal rond te rijden als u een inschattingsfout heeft gemaakt. Voordat u de turborotonde oprijdt, moet u dus al goed weten hoe u eraf wilt.

    Test uw kennis van de verkeersregels
    Wilt u weten hoe het met uw kennis van de verkeersregels gesteld is? Doe dan de test op de website van Veilig Verkeer Nederland.

  • ZITTEN: HOE ZIT DAT OOK ALWEER?

    Wist u dat u minder kans loopt op letsel als uw armen en benen licht gebogen zijn tijdens het rijden? Hieronder leest u hoe u in vijf stappen zorgt voor een optimale zithouding achter het stuur.

    Stap 1: stoel
    Zorg dat uw bovenbeen rust op de stoelzitting en u dat u eenvoudig de pedalen kunt bedienen. Als u de pedalen maximaal moet induwen, zit u te ver naar voren. Maar u zit te ver naar achteren als uw bovenbenen de zitting van de stoel indrukken op het moment dat u de pedalen bedient. Let erop dat uw benen tijdens het rijden voortdurend licht gebogen zijn.

    Stap 2: rugleuning
    Stel uw rugleuning zo in, dat u beide polsen op de bovenkant van het stuur kunt leggen zonder dat uw schouders loskomen van de rugleuning. De kans is groot dat u nu dichterbij uw stuur zit dan u gewend bent. Maar op deze manier heeft u beter contact met de auto. Ook verkleint u de kans op letsel, omdat u nu met licht gebogen armen achter het stuur zit.

    Stap 3: stuur
    Druk de pedalen opnieuw maximaal in en duw uzelf goed en strak tegen de rugleuning van de stoel. Duwen uw bovenbenen de zitting nog steeds niet echt in en zijn uw ellebogen licht gebogen? Dan zit u goed. Is dat niet het geval, trek dan uw stuur naar u toe. Zorg ervoor dat u het instrumentenpaneel van uw stuur nog goed kunnen lezen. Pak uw stuur tijdens het rijden altijd in de ‘kwart voor drie’-stand vast. Die houding voorkomt dat u bij een aanrijding vervelend letsel oploopt aan uw handen.

    Stap 4: hoofdsteun
    Stel uw hoofdsteun zo af dat uw gehele achterhoofd leunt op de volledige steun. Op deze manier verkleint u de kans op een whiplash bij een aanrijding.

    Stap 5: gordels
    Zorg dat de gordel in een zo recht mogelijke lijn over uw schouder loopt. Dit doet u door de hoogte van de gordel in te stellen, boven uw linkerschouder. Trek de gordel altijd nog even strak aan voordat u vertrekt.

    naar boven

     

     

    WEET U HET ANTWOORD?

    Niet gaan rijden bij een groen verkeerslicht, is dat strafbaar?

     

     

    LAMPJE BRANDT, EN NU?

    Bij rood direct stoppen, bij geel en oranje geen acuut probleem.

     

     

    VVN OPFRISCURSUS

    Fris uw kennis op over de verkeersregels en doe een korte test.