WLTP

HET BESTE VAN TWEE WERELDEN

Innovatie 27 Feb 2018

HET BESTE VAN TWEE WERELDEN

VERGROENEN

Het Nederlandse bedrijfsleven wil graag ‘vergroenen’. Waar nog veel winst valt te behalen, is het wagenpark. Veel medewerkers zijn bereid om hun conventioneel aangedreven auto te verruilen voor een elektrisch model. Maar er zijn bezwaren. Praktisch als wij zijn, hebben wij het liefst een auto met een actieradius die groot genoeg is voor zakelijk gebruik, maar die net zo geschikt is voor een rit naar
Zuid-Frankrijk in de zomervakantie. Daarnaast willen wij niet te veel betalen. Moeten wij wachten op een model dat alle elementen in zich verenigt?

Sinds enkele jaren tekent zich in West-Europa een belangrijke trend af richting meer elektrisch vervoer. Er is geen ontkomen meer aan. De populariteit zal de komende jaren alleen maar toenemen, niet in de laatste plaats doordat de productiekosten en daarmee ook de leaseprijzen sterk aan het dalen zijn. Daarnaast is de actieradius van met stroom aangedreven auto’s van essentieel belang. Een werkelijk bereik van tweehondervijftig kilometer is inmiddels vaker regel dan uitzondering en er wordt hard gewerkt om dit aantal nog verder te vergroten. Maar ook factoren zoals de infrastructuur van (snel)laadfaciliteiten in Nederland en de keuze uit modellen blijken bepalend te zijn voor de populariteit van elektrisch vervoer.

 

INFRASTRUCTUUR ELEKTRISCHE AUTO’S

De infrastructuur verbetert met de dag, zoals alleen al is af te leiden uit het aantal laadpalen dat in Nederland van 18.000 in 2016 toenam tot ruim 27.000 in 2017. Dit zal de komende jaren nog harder gaan, als gevolg van allianties van verschillende toonaangevende marktpartijen. Zij willen allemaal bijdragen om de drempels rond elektrisch rijden te verlagen of zelfs weg te nemen. Zo sloten wij zelf een partnership met Nissan, Renault en NewMotion, zodat ons flexibele leaseaanbod nu het gehele ecosysteem bestrijkt, inclusief geïntegreerde betaaloplossingen en digitale diensten.

 

AANBOD NIEUWE MODELLEN

Waar het op dit moment echter met name aan schort, is de relatief beperkte keuze aan elektrische auto’s die betaalbaar zijn en voldoende actieradius bieden. Aan de esthetiek schort het niet; de ene auto is nog mooier dan de ander! Populaire elektrische modellen zijn de Renault Zoë, de Volkswagen e-Golf en niet te vergeten de Nissan Leaf, een iets stoerdere uitvoering dan het vorige model. Of de BMW i5? En dan komt Audi met de e-tron sportback en Volvo met elektrische V40. Vergeet overigens ook de Hyundai Kona Electric en de Kia Niro EV niet. Deze nieuwe modellen, in combinatie met de verbeterende infrastructuur van laadfaciliteiten, zorgen dat dit jaar grote stappen worden gemaakt in de vergroening van het Nederlandse wagenpark.

 

TESTPERIODE ELEKTRISCHE LEASEAUTO

Toch zal niet elke leaserijder direct overtuigd zijn van de praktische bruikbaarheid van de elektrische auto. Er zijn nog steeds haken en ogen. Veel modellen van de huidige generatie elektrische auto’s zijn uitermate geschikt voor dagelijks gebruik tussen huis en werk. Voor een zomervakantie met kinderen op de achterbank laten deze modellen echter nog te wensen over. Daarom maken wij het bij Arval mogelijk om de elektrische auto voor kortere perioden, zoals tijdens vakanties, in te ruilen voor een benzine- of dieselauto. Is dat praktisch of niet? Het beste van twee werelden, noemen ze dat ook wel.

Voor wie dan nog steeds niet helemaal over de streep is, bedachten wij een flexibele oplossing als onderdeel van ons complete aanbod voor elektrisch rijden. Door een testperiode van drie tot zes maanden aan te gaan, kunnen leaserijders vanaf de tweede helft van 2018 zelf ervaren of de elektrische auto interessant is voor hen.

Meer blogs over innovatie kunt u hier lezen

Lees meer toon minder