Schade

Schade

Twijfel jij over of iets als schade wordt gezien?

Hieronder leggen wij je graag uit wat acceptabel is en wat onacceptabel is.
Als iets acceptabel is, zien wij dat als gebruikssporen en niet direct als schade. Als iets onacceptabel is, rekenen wij dat als schade.

Schade, hoe zit dat?

Als je tijdens de contractduur schade rijdt aan je auto dien je dat binnen 48 uur aan ons te melden. Als de auto bij ons ingeleverd is, controleren wij de auto volledig op schades.

Voor elke niet-gemelde schade die wij dan aantreffen brengen wij eigen risico in rekening. Zorg dus dat alle schades gemeld zijn vóór inleveren van jouw auto. De hoogte van je eigen risico vind je in jouw contract voorwaarden. Uitzondering is een nieuwe schade van meer dan €500 (inlc. btw) die ontstaat tussen de controle en de inname bij Arval. Dit is alleen van toepassing wanneer je de schouwing van jouw auto hebt laten uitvoeren voor inname en het schouwingsformulier hebt ondertekend.

Verschillende soorten schades

Lees onderstaand wanneer deze schades acceptabel zijn en je ze niet hoeft te melden, of onacceptabel zijn en je ze wel moet melden.
  • Deuken

    Deuken

    Kleine deukjes als gevolg van deurinslag en parkeerbeschadiging worden beoordeeld als gebruikersschade. Deze schades zijn acceptabel mits ze in diameter niet groter zijn dan een 2-euromunt, ze niet door de lak heen zijn, niet gevouwen zijn en het aantal niet groter is dan een per carrosseriedeel. Kentekenplaten mogen niet beschadigd of omgebogen zijn!

  • Krassen en lakbeschadigingen

    krassen

    Lichte krassen en oppervlakkige beschadigingen van de bovenste (blanke) laklaag zijn acceptabel mits deze niet door de lak heen zijn en kunnen worden weggepoetst. Krassen door de lak, dof gepoetste plekken en andere lak beschadigingen zijn niet acceptabel. Schade aan de onderzijde van de kofferbakrand en de bovenzijde van de achterbumper is acceptabel, mits deze maximaal vijf chips omvat. Dit is een ontbrekend stukje van de lak van maximaal twee bij twee millimeter waarbij geen roest te zien is. Ook acceptabel is een oppervlakkige beschadiging die niet door de lak heen is.

  • Schaaf

    schaaf

    Schaafplekken zijn acceptabel als deze niet door de laklaag heen zijn en weggepoetst kunnen worden of als deze zich aan de onderzijde van de voorspoiler bevinden.

  • Ingewerkt vuil

    vuil

    Vogelvuil veroorzaakt lakbeschadiging wanneer dit niet tijdig wordt verwijderd. Een lakbeschadiging door de inwerking van vogelpoep of andere (vloei-)stoffen is niet acceptabel.

  • Steenslag

    steenslag

    Steenslagschade kan bij personenauto’s voorkomen op de voorzijde van de carrosserie, de motorkap, de grille, de bumper en de spoiler. De omvang van de acceptabele schade door steenslag moet in verhouding staan tot de kilometerstand en de leeftijd van de auto.

  • Bekleding

    Bekleding

    Het is acceptabel als een vlek te verwijderen is met normale schoonmaakmiddelen. Slijtplekken door de bekleding heen zijn alleen acceptabel voor de bestuurderstoel bij personenauto’s met meer dan 200.000 kilometer op de teller. Scheuren en brandgaten zijn niet acceptabel. De hemelbekleding mag enkele onregelmatigheden of vervuilde plekjes hebben ter grootte van een 1-euromunt. Scheuren en gaten in de (deur)panelen en in het dashboard zijn niet acceptabel.

  • Spiegels

    spiegel

    Spiegelschade is niet acceptabel, wanneer de lak beschadigd is, de spiegelkap gebroken of het spiegelglas gescheurd is. Oppervlakkige beschadigingen (niet door de lak heen) zijn acceptabel.

  • Lichtunits

    lichtunits

    Beschadiging van een lichtunit is acceptabel, mits er geen stukken van de unit ontbreken, er geen delen zijn gebroken of gescheurd zijn en er geen krassen aanwezig zijn.

  • Glasschade

    glasschade

    Krassen op een ruit zijn niet acceptabel. Kleine beschadigingen in de voorruit zijn acceptabel mits ze niet groter zijn dan de doorsnee van een 1-euromunt of ze niet zichtbaar vervuild zijn.

  • Velgen en wieldoppen

    velgen en wieldoppen

    Een velg of wieldop mag licht beschadigd zijn door schaafplekken op de buitenste rand, tot een maximum van tien centimeter. Er morgen geen happen uit de velg of wieldop zijn en deze mogen ook niet verbogen zijn. Een ontbrekende wieldop is niet acceptabel.

Contact

Als je nog vragen hebt, neem dan gerust contact met ons op of gebruik de app. Wij zijn telefonisch bereikbaar op 030 602 41 41 of per e-mail driverteam@arval.nl