Hyundai | Veelgestelde vragen
Het contract / algemeen
Ja. Je kunt de leaseovereenkomst binnen 14 dagen na ondertekening kosteloos ontbinden. Na deze 14 dagen mogen wij de auto afleveren. Mocht je dit te lang vinden duren, kan je er voor kiezen om een addendum te ondertekenen bij de dealer waarmee je afziet van de bedenktijd.
Je wil graag een auto leasen, maar je weet niet welk type? Doe dan de test en ontdek welke type auto het beste bij jou past. Klik hier.
Gedurende het eerste jaar kan je de leaseovereenkomst niet opzeggen. Na het eerste jaar is het mogelijk de leaseovereenkomst voortijdig te beëindigen. Bij opzegging dien je wel rekening te houden met een opzegvergoeding. Neem voor het berekenen van deze opzegvergoeding contact op met Hyundai Lease.
Dan betaal je een aanvullend bedrag. Dat bedrag wordt berekend door vermenigvuldiging van het aantal meer kilometers met de meerkilometerprijs. Hetzelfde geldt wanneer je minder kilometers rijdt dan in het contract is opgenomen, deze worden verrekend met de minderkilometerprijs. De eerste verrekening vindt plaats op de laatste dag van de 12de maand van het contract, ben je bijvoorbeeld op 12 maart 2019 gaan rijden, dan is de eerste afrekening op 31 maart 2020.
Nadat alle contracten zijn getekend en de bedenktijd van 14 dagen voorbij is, bestelt Arval de auto bij de dealer. De dealer neemt vervolgens contact met je op omtrent de levertijd van de auto.
Aan de hand van de Arval Active link die in de auto zit lezen wij periodiek de totale kilometerstand uit. Deze informatie samen met de kilometerstanden tijdens bijvoorbeeld onderhoud of schade zorgt in de meeste gevallen voor een betrouwbare schatting van de kilometerstand. Je kunt de geschatte kilometerstand in de Arval App raadplegen en aanpassen naar de juiste kilometerstand als deze veel afwijkt.
Onder andere de kosten van brandstof, parkeren, wassen van het voertuig en bekeuringen. Maar ook vloeistoffen zoals bijvoorbeeld olie, koelvloeistof, ruiten sproeivloeistof et cetera die bijgevuld worden buiten het reguliere onderhoud van de auto om. Daarnaast bandreparatie (lekke band) en ruitschade (sterretje), maar ook de eerste 48 uur van de inzet van een vervangende auto.
Een privatelease-contract bestaat altijd uit de volgende componenten:
- Reparatie en regulier onderhoud
- Een keer per jaar een update van het navigatiesysteem via de Hyundai-dealer
- Afschrijving
- Pechhulp binnen- en buitenland
- Motorrijtuigenbelasting
- Verzekering (WA & casco)
- Banden (zie contract voor welke afspraken hierover zijn gemaakt)
- Vervangend vervoer, vergoed vanaf 48 uur na de inzet van de vervangende auto
- Haal- en brengservice voor onderhoud en schadeherstel
De kosten van een privatelease-contract lijken gevoelsmatig vaak hoog. De belangrijkste reden hiervoor is dat in het tarief ook de waardevermindering (afschrijving) van de auto is opgenomen en je maandelijks ‘spaart’ voor toekomstig onderhoud, reparaties en bandenvervanging. Dit zijn kosten die je bij de aanschaf van een auto vaak niet meerekent. Twijfel je tussen Private Lease en het aanschaffen van een auto? Gebruik dan de calculator en krijg direct inzicht in de kosten. Zo maak je gemakkelijk een eerlijk vergelijk! Klik hier.
Als dochteronderneming van BNP Paribas zijn wij verplicht om het KYC-proces uit te voeren. KYC (Know Your Customer) is een proces dat wordt ingezet voor het bestrijden van witwassen, financiering van terrorisme en het voorkomen van overtredingen van sancties en embargo's. Het komt erop neer dat bij deze check je identiteit gecontroleerd wordt.
Je kunt de bekeuring in My Arval terugvinden onder Mijn Auto – Bekeuringen – Mijn bekeuringen. Lukt het niet om de bekeuring raad te plegen, laat het ons weten.
Ja. Als Arval een bekeuring ontvangt voor de auto waar jij in rijdt, dan sturen wij deze direct naar je door. Je dient de bekeuring rechtstreeks aan de instantie te betalen, niet aan Arval. Mocht de bekeuring niet goed of niet op tijd worden betaald, ontvangen wij een aanmaning. Deze aanmaning betalen wij direct om het oplopen van verdere kosten te voorkomen. Het verhoogde bedrag van de aanmaning wordt dan vermeerderd met administratiekosten aan je doorbelast op de eerst volgende factuur.
Hiervoor verwijzen wij je naar onze klachtenprocedure.
Voor de aanvraag van een parkeervergunning is een verklaring nodig waarin staat dat je de vaste bestuurder van de auto bent. Dit kan niet vastgesteld worden aan de hand van het kentekenbewijs, omdat deze op naam van Arval staat en wij eigenaar van de auto zijn. Je hebt daarom een machtiging nodig. Deze machtiging is te vinden in My Arval.
Als je reist naar een land buiten de EU heb je een machtiging nodig waarin staat dat je de rechtmatige bestuurder van de auto bent. Deze machtiging verstrekken wij, klik hier voor het aanvraagformulier.
Als berijder dien je in het bezit te zijn van het kentekenbewijs van de auto en uiteraard een geldig Nederlands rijbewijs. Het kentekenbewijs word binnen 5 werkdagen na aflevering toegestuurd op je huisadres. Het bij je hebben van de groene kaart is in Nederland niet verplicht. De groene kaart is wel altijd te raadplegen in de Arval App.
Zeker. Als je strandt met pech of een schade waarna de auto niet meer rijdbaar is, kun je de Hyundai Assistence inschakelen. Deze hulpservice helpt je in binnen- en buitenland, de auto bergen en indien nodig en gewenst je voorzien van een vervangende auto. Let op, de kosten voor een vervangende auto worden op de reguliere manier behandeld, dit zit niet bij de pechhulp in.
Op de website hyundai.nl/privatelease zijn bijna alle modellen samen te stellen en is er op basis van jouw wensen qua kilometrage en looptijd gelijk een prijs te raadplegen. Staat het juiste model er niet bij? Neem dan contact op via hyundai-lease@arval.nl of 030 602 44 76.
Nee. Iedereen met een geldig Nederlands rijbewijs mag als aan alle kredieteisen wordt voldaan een auto private leasen.
Iedereen met een geldig Europees rijbewijs mag wat Arval betreft in de auto rijden, je bent dan volledig verzekerd. Er kan echter wel maar een vaste berijder aan de auto worden gekoppeld, eventuele schades en bekeuringen worden op naam van deze persoon geregistreerd.
Klik op deze link om de voorwaarden te raadplegen.
Het wijzigen van persoonsgegevens kan door het zenden van een e-mail naar klantenservice@arval.nl
Nee. Helaas is er op dit moment niet de gelegenheid om schadevrije jaren mee te laten tellen in het leasetarief. Het maakt dus niet uit hoe veel of weinig schadevrije jaren je hebt. Uiteraard kan je tijdens het rijden in de privatelease-auto je schadevrije jaren wel verder opbouwen. Mits je geen schade met de auto rijdt.
Financiën
Ja. Voordat je een leaseovereenkomst afsluit, controleren wij eerst of het contract wel past in jouw financiële situatie. Onze partner EDR Credit Services voert deze toets uit.
Ja. Als je een privatelease-contract afsluit, ga je een maandelijkse financiële verplichting aan voor een bepaalde periode. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het lenen van geld voor de aanschaf van een nieuwe auto, je kunt dan ook minder geld lenen voor de aankoop van een nieuwe woning. Arval adviseert daarom bij je kredietverstrekker na te vragen wat de invloed van Private Lease op jouw financiële situatie is.
Ja. Arval meldt de financiële verplichting die je aangaat bij Bureau Krediet Registratie (‘het BKR’) te Tiel. Het bedrag dat Arval meldt, bedraagt 65% van de som van de leasetermijnen, omdat het servicecomponent (onderhoud, reparaties en pechhulp) niet geregistreerd hoeft te worden.
Een rekenvoorbeeld: je sluit een leaseovereenkomst af met een maandelijkse leaseprijs van €250 en een looptijd van 36 maanden. Arval registreert dan het volgende bedrag bij het BKR: 250 x 36 = €9.000 x 65% = €5.850.
Arval is verplicht ook een betalingsachterstand te melden bij het BKR, wanneer 60 dagen na de vervaldatum van de factuur de betaling nog niet ontvangen is. Het BKR verwerkt deze gegevens in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), om zo krediet- en betaalrisico’s te beperken en overkreditering te voorkomen.
Nadat je de auto in gebruik hebt genomen, ontvangt je van Arval de factuur. Arval factureert altijd rond de 15e van de maand, voor de daaropvolgende maand. Het incasso vindt rond de 1e van de daarop volgende maand plaats. Omdat je het maandbedrag vooruit betaalt, is de eerste factuur hoger dan het normale maandbedrag. Wanneer je de auto bijvoorbeeld op 20 maart in gebruik neemt, ontvang je rond 15 april de eerste factuur. Deze factuur bestaat dan uit het leasebedrag voor 20 t/m 31 maart, plus het maandbedrag van april en de maand mei. Hierna betaal je maandelijks het afgesproken maandbedrag. Een rekenvoorbeeld vind je hier.
Rond de 15e van iedere maand sturen wij een factuur, het op deze factuur genoemde bedrag wordt geïncasseerd rond de 1e van de daar op volgende maand. Het moment van incasso kan niet worden aangepast.
Ja. Als Arval een bekeuring ontvangt voor de auto waar jij in rijdt sturen wij deze direct naar je door. Je dient de bekeuring rechtstreeks aan de instantie te betalen, niet aan Arval. Mocht de bekeuring niet goed of niet op tijd worden betaald, ontvangen wij een aanmaning. Deze aanmaning betalen wij direct om het oplopen van verdere kosten te voorkomen. Het verhoogde bedrag van de aanmaning wordt dan vermeerderd met administratiekosten aan je doorbelast op de eerst volgende factuur.
Het kan voorkomen dat er op het moment van incasseren net niet genoeg geld op de rekening staat. Later die week proberen wij het incasso nogmaals uit te voeren. Lukt het dan nog niet, dan ontvang je een bericht van onze financiële afdeling met verdere betalingsinstructies.
Stuur een e-mail met het oude bankrekeningnummer, de nieuwe IBAN-gegevens én het contract of debiteurnummer naar collections.nl@arval.nl. Dan passen wij deze gegevens aan.
Op de rekening zijn drie posten weergegeven; maandhuur, assurantie en houderschapsbelasting. De laatste twee zijn al belastingen, over deze posten wordt geen btw gerekend. Enkel over de post maandhuur ben je btw verschuldigd. Daarnaast wordt ook over alle andere diensten en administratiekosten uiteraard gewoon btw gerekend.
Onderhoud
Voor het inplannen van onderhoud aan de leaseauto mag je contact opnemen met de leverende dealer. Mocht er vervangend vervoer nodig zijn, dan zijn de kosten van de eerste 48 uur die in rekening gebracht worden bij Arval voor rekening van de berijder.
Ja. Voor kleine zaken buiten het reguliere onderhoud om, zoals bijvoorbeeld het vervangen van de sleutel batterij, het vervangen van een lampje, een leeglopende band of een storingsmelding in de auto mag je direct naar de Hyundai-dealer.
Minimaal een keer per jaar of bij het bereiken van een bepaalde kilometerstand heeft de auto onderhoud nodig. De kilometerstand waarop dit nodig is, is te raadplegen in het instructieboekje van de auto. Daarnaast geven veel auto’s een automatische melding als er onderhoud nodig is, deze dient altijd opgevolgd te worden ook als deze afwijkt van de jaarlijkse interval of het aantal kilometers uit het instructieboekje. Verder is de bestuurder verantwoordelijk voor de algehele technische staat van de auto, bijvoorbeeld het tijdig peilen en op peil houden van de motorolie en bijvoorbeeld het controleren van de bandenspanning tussen de onderhoudsbeurten door.
Drie of vier jaar nadat een personenauto of lichte bedrijfsauto voor het eerst op de weg is toegelaten, is deze keuringsplichtig. De frequentie is afhankelijk van het soort brandstof. Je krijgt zes weken voor de APK-datum een e-mail van ons. Is de APK - om welke reden dan ook - twee weken na de vervaldatum nog niet uitgevoerd, herinneren wij je nogmaals per e-mail. Wij helpen je herinneren, maar het uitvoeren van de APK keuring blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder van de auto. Op de website van het RDW vind je ook informatie over deze keuring en als je het kenteken van jouw auto invoert, kan je direct zien wat de APK-vervaldatum is.
Ja. Je hebt altijd recht op vervangend vervoer in een klasse lager dan de auto die je least. Wanneer je vervangend vervoer regelt zijn de kosten van de eerste 48 uur die gefactureerd worden voor je eigen rekening, ook bij een verhaalbare schade. Vanaf 48 uur zijn de kosten voor Arval.
Indien er een winterbanden regeling in het leasecontract is opgenomen, dan wordt dit altijd uitgevoerd door de Hyundai-dealer. De Hyundai-dealer slaat gedurende het contract de banden ook op. De dealer factureert direct aan Arval, je hoeft in geen geval kosten voor te schieten.
De laatste drie maanden van het contract voeren wij in principe geen regulier onderhoud meer uit. Twijfel je over veiligheidszaken of de noodzaak van onderhoud, neem contact met ons op via 030 602 44 77.
Zeker. Als je strandt met pech of een schade waarna de auto niet meer rijdbaar, is kun je de Hyundai Assistence (ANWB) inschakelen via de app of telefonisch via 030 602 44 77. Deze hulpservice helpt je in binnen en buitenland, de auto bergen en indien nodig en gewenst je voorzien van een vervangende auto. Let op, de kosten voor een vervangende auto worden op de reguliere manier behandeld, dit zit niet bij de pechhulp in. De eerste 48 uur die in rekening gebracht worden bij Arval, is voor eigen rekening van de berijder.
Schade
Als berijder ben je verplicht om een schade te melden binnen 48 uur na het ontstaan of ontdekken van de schade. Het melden kan via de Arval App of telefonisch via 030 602 44 77.
Het schadeherstel dient uitgevoerd te worden door de Hyundai-dealer. In het geval van een telefonische melding wordt je direct naar de juiste Hyundai-dealer doorverwijzen.
Ja. Bij schade betaal je per niet-verhaalbaar schadegeval een eigen bijdrage van €225. Als het bedrag van de schade lager is dan het bedrag van de eigen bijdrage, dan betaal je het bedrag van de schade. Indien er méér dan twee niet-verhaalbare schades in één kalenderjaar plaatsvinden, verhoogt Arval de eigen bijdrage naar €450 voor het resterende deel van de looptijd van het contract.
Zeker! Je hebt altijd recht op vervangend vervoer. Wanneer je vervangend vervoer regelt, zijn de kosten van de eerste 48 uur die bij Arval in rekening gebracht worden voor eigen rekening. Let op! Ook bij een verhaalbare schade worden zijn de eerste 48 uur die aan Arval belast worden voor rekening van de berijder. Deze kosten kunnen niet verhaald worden op de tegenpartij. Vanaf 48 uur na de inzet van de auto zijn de kosten voor Arval.
Als je het schadeformulier na een aanrijding hebt ingevuld met de tegenpartij, kan je een goed leesbare foto of scan van de voor en achterkant toesturen naar damage@arval.nl. Wij verwerken het formulier voor je.
Na inname van jouw auto wordt deze op ons depot in Nijkerk geïnspecteerd door een schade-expert. Alle op de auto aanwezige schades worden in een officieel rapport gezet. Een schademedewerker van Arval beoordeelt vervolgens wat onder de noemer acceptabele gebruiksschade valt en wat onacceptabele schade is. Voor de richtlijnen in deze kun je hier de innamehandleiding raadplegen. Voor iedere niet acceptabele schade wordt een eigen bijdrage in rekening gebracht volgens eerder uitgelegd procedure.
(voortijdig) inleveren auto
De vaste opzegvergoeding bedraagt 30% van de som van het restant van de leasetermijnen. Het maximum aan deze opzegvergoeding is altijd het totale bedrag dat je eigenlijk had moeten betalen wanneer je direct deze ‘nieuwe’ looptijd had gekozen.
Een rekenvoorbeeld: Contract van €250 per maand / 36 maanden. Na 24 maanden besluit je op te zeggen, er staan dus nog 12 maanden open. De opzegvergoeding bedraagt dan 12 x €250 = €3.000 * 30% = €900. Wij berekenen ook altijd het maximum: wanneer je bij de start had gekozen voor 24 maanden was de leaseprijs €280 geweest. Het maximum is daarom €280 - €250 = €30 x 24 maanden = €720. Omdat dit maximum lager ligt, hanteren wij dat bedrag als opzegvergoeding.
Als het leasecontract afloopt, lever je de auto in bij de dealer. Breng jouw dealer op de hoogte over wanneer jij je auto komt inleveren.
Raadpleeg tevens hier het volledige innameprotocol om te zien hoe de auto ingeleverd dient te worden en hoe wij omgaan met innameschades. Voordat je de auto inlevert, kan je deze namelijk laten schouwen bij een van onze schadeherstellers. Door deze schouwing uit te laten voeren ben je goed op de hoogte van de staat van de auto en voorkom je discussie over schade. Klik hier om een afspraak te maken voor het schouwen van de auto.
Vergeet niet je persoonlijke bezittingen uit de auto te halen en alle accessoires die bij de auto horen ook weer bij de auto in te leveren.
Na inname van je auto wordt deze op ons depot in Nijkerk geïnspecteerd door een schade-expert. Alle op de auto aanwezige schades worden in een officieel rapport gezet. Een schademedewerker van Arval beoordeelt vervolgens wat onder de noemer acceptabele gebruiksschade valt en wat onacceptabele schade is. Voor de richtlijnen in deze kan je hier de innamehandleiding raadplegen. Voor iedere niet acceptabele schade wordt een eigen bijdrage in rekening gebracht volgens eerder uitgelegd procedure.
MyLeez & App
Je ontvangt voor de eerste inlog een activatiemail met instructies voor het aanmaken van een wachtwoord. Na het aanmaken van het wachtwoord kan je inloggen via deze link, je e-mailadres en het gecreëerde wachtwoord.
Heb je deze e-mail niet ontvangen? Dan is het helaas niet mogelijk om in te loggen. Neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@arval.nl of 030 602 44 77.
MyLeez biedt tal van mogelijkheden. Je kan hier bekeuringen raadplegen, de groene kaart en machtiging inzien en je vindt hier ook alle facturen. Daarnaast vind je er natuurlijk ook onze contactgegevens.
De verwachte levertijd die in MyLeez te zien is komt hoogstwaarschijnlijk niet overeen met wat de dealer je heeft aangegeven. De levertijd die de dealer heeft aangegeven is de juiste levertijd. De dealer houdt je dan ook op de hoogte van eventuele wijzigingen.
Mocht het niet lukken om in te loggen, dan raden wij aan de app volledig te verwijderen en deze opnieuw te downloaden. Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@arval.nl of 030 602 44 77.