Proces

Proces

Wat is de webdealer?

De webdealer is de online omgeving waarin je als dealer offertes kunt maken voor private lease en zakelijke lease. Je stelt eenvoudig de auto samen inclusief opties en accessoires. Aan de hand van deze gegevens wordt de leaseprijs berekend. 
Vervolgens kan je de offerte per mail delen met de klant of deze zelf downloaden. 

Hoe krijg je toegang tot de webdealer?

De dealer kan toegang tot de webdealer aanvragen door onderstaande gegevens te mailen naar hyundai-lease@arval.nl. Hier wordt de aanvraag verwerkt waarbij de desbetreffende persoon vervolgens een e-mail ontvangt met je inloggegevens. 

De volgende gegevens hebben wij nodig: 

Voornaam
Achternaam
Initialen
Geslacht
E-mail adres
Dealernaam
In / uit dienst per

Ook bij het uit dienst gaan moet dit doorgegeven worden. Dan wordt het account gedeactiveerd. 

Hoe gebruik je de webdealer? (document)

Bekijk hier de handleiding over de webdealer. 

Hoe moet je inloggen? (video)

Hoe maak je een offerte en hoe vind je deze terug? (video)

Hoe configureer je een auto? (video)

Hoe sla je een offerte op en verzend je deze? (video)

Hoe download je een offerte vanuit de webdealer?

Vanuit de webdealer is het mogelijk om een offerte te downloaden. Onderin het scherm springt een pop-up omhoog, deze moet je openen en vervolgens wordt de offerte gedownload.

Wie zet de voorloopauto in?

De dealer kan vanuit eigen voorraad of huurvloot een auto inzetten en direct aan de klant factureren. Heeft de dealer geen eigen auto beschikbaar, dan kan de dealer contact opnemen met Arval. Arval zet dan de voorloopauto in en dit is bij voorkeur een Hyundai, maar dit kan niet worden gegarandeerd.

Hoe ziet de offerte eruit?

Zie hier een voorbeeld van een offerte. Klik op de afbeelding voor een uitleg. 

Private Lease offerte                                                                                          Zakelijke offerte

   

 

 

 

Kan je extra korting verrekenen in de webdealer?

In de webdealer is er een mogelijkheid om extra korting in de calculatie te verwerken. Dit is een korting die de dealer dan extra aan Arval verleent naast de standaard fleetownerkorting en de mogelijke ondersteuning die de importeur met de dealer afstemd voor de order. De extra korting is in te geven als absoluut bedrag. Als de dealer een aanvullend percentage korting wil geven dan vraagt Arval de NCP (netto catalogusprijs) van de auto en de opties op te tellen en te vermenigvuldigen met het percentage. Als de auto is geleverd zet de dealer deze kortingen op de factuur naar Arval:

- de standaard fleetownerkorting
- de mogelijke ondersteuning die de importeur met u afstemde voor deze order
- het absolute bedrag aan korting wat u daarnaast nog invulde in de calculatietool.

Mogen demo auto’s worden ingezet als leaseauto?

Ja, demo’s mogen ingezet worden als leaseauto onder de voorwaarde dat de auto maximaal 3 maanden oud is en / of maximaal 2500 km heeft gereden. De dealer kan deze demo auto zelf calculeren via Webdealer als 'nieuwe auto’. Voor alle demo auto’s die buiten de eerder genoemde voorwaarde vallen is het niet mogelijk om deze via de Webdealer te calculeren. Hiervoor moet een calculatie op maat gemaakt worden door Arval. Hiervoor mailt de dealer naar Arval via hyundai-lease@arval.nl

Krijgt een bestuurder van een elektrische auto een laadpas bij het leasecontract?

De dealer moet in de offerte ‘box opmerkingen’ aangeven of een laadpas nodig is. Eventueel kan de dealer dit ook mailen naar hyundai-lease@arval.nl Arval regelt vervolgens de laadpas voor de klant, zie hieronder hoe dit gaat en welke kosten dit met zich meebrengt:

Bij een zakelijke laadpas, factureert Arval het verbruik aan elektriciteit direct aan de klant. Dat betekent 1 factuur per maand, met daarop de leasekosten van de auto en de kosten van het laden. Daarbij rekent Arval EUR 10,00 per maand voor dit zogenoemde verrekenabbonement.

Bij private lease is de laadpas gratis. De klant betaalt de kosten van het laden direct aan de leverancier. Er is daarom geen sprake van een verrekenabbonement en dus geen bijkomende kosten.

 

Hoe wordt de laadpaal opgenomen in het contract?

Een laadpaal wordt niet standaard opgenomen in het contract. De dealer is verantwoordelijk om met de klant te overleggen of een laadpaal nodig is / gewenst is. De dealer laat dit vervolgens weten aan Arval. Dit gaat als volgt: 

Hyundai (importeur) heeft in de accessoire lijst een laadpakket opgenomen. De dealer vult de prijs in voor de laadpaal via de Webdealer onder de code diverse accessoires, de laadpaal dient ook gemeld te worden in het opmerkingen veld en er dient een accessoire code aangemaakt te worden. De dealer vult de prijs in voor de laadpaal via de webdealer zodat de laadpaal direct wordt meegenomen in de leaseprijs. De dealer is verantwoordelijk voor het volledige proces met de klant zoals het inschakelen van een installateur voor de laadpaal. 

Wat gebeurt er met de laadpaal bij einde contract?

Bij het einde van het contract is de klant eigenaar van de laadpaal. 

De dealer hoeft hier geen actie te ondernemen. 

Zijn schadevrije jaren van invloed op het leasecontract?

Bij Arval hebben schade vrije jaren geen invloed op de leaseprijs. 

Wil de klant haar schadevrije jaren behouden dan kan de klant voorafgaand aan het leasecontract met Arval een schriftelijke verklaring opvragen bij haar huidige verzekering omtrent schadevrije jaren. De klant kan deze verklaring ook opvragen aan het einde van de leaseperiode bij Arval. De klant is hier dus zelf verantwoordelijk voor. 
Let op: dit geeft geen garantie dat een volgende verzekeraar ook daadwerkelijk de schadevrije jaren meeneemt.

Hoe zit het met de 14 dagen bedenktijd?

Wanneer iemand een product of dienst afneemt via het internet of telefoon is er sprake van een 'overeenkomst op afstand'. Dat geldt ook bij het afsluiten van een online privatelease-contract. Daar hoort een wettelijke bedenktijd van 14 dagen bij, waarbinnen de klant nog kan afzien van het privatelease-contract. Indien de klant zich niet bedenkt mag na 14 dagen mag de auto worden afgeleverd door de dealer. 

Mocht de klant eerder over de auto willen beschikken dan is daarvoor binnen de afspraken met Arval ruimte, als de regels daaromheen strikt gevolgd worden. De dealer werkt dan met een ondertekende volmacht van Arval om namens Arval het privatelease-contract aan te gaan en de klant tekent het privatelease-contract bij de dealer. Ook moet de klant een door Arval voorgeschreven document tekenen waarin duidelijk wordt vermeld dat hij afziet van zijn wettelijke bedenktijd. Het document kan je hier vinden. 

Bij Arval...

Een klant zegt ja tegen een offerte, wat nu?

Als eerste stuurt de dealer de offerte naar de leasemaatschappij. Zij nemen het vanaf dat moment over van de dealer.

De klant ontvangt een e-mail met een verwijzing naar het EDR. Daar wordt gevraagd om gegevens in te vullen en up te loaden.
Het EDR doet een kredietcheck om te kijken of de klant kredietwaardig genoeg is om leaseauto te kunnen bestellen.

Bij een positief resultaat van bovenstaande kredietcheck stelt de accountmanager van de leasemaatschappij het contract op en stuurt deze ter ondertekening naar de klant. In de tussentijd zal de leasemaatschappij een krediet check doen.

In het contract staat duidelijk dat deze pas geldig is als aan de opschortende voorwaarden wordt voldaan. Deze voorwaarden zijn:

  • Krediet check (door leasemaatschappij)
  • KYC controle (door leasemaatschappij)
  • Ondertekening (door klant)
  • Eventueel het voldaan hebben van een vooruitbetaling (door klant)
  • Eventuele ondertekening van het addendum om af te zien van 14 dagen bedenktijd / herroepingsrecht

Als aan alle van deze voorwaarden voldaan is, bestelt de leasemaatschappij de auto bij de dealer. De dealer neemt het daarna weer over door de klant op te hoogte te houden van de afleverdatum en de auto af te leveren.

Hoe verloopt de financiële toetsing (EDR)?

Arval’s partner EDR voert een krediet beoordeling uit. Dit is een verplicht onderdeel omdat Arval is aangesloten bij het Keurmerk Private Lease. De krediet beoordeling is een financiële toetsing die ervoor zorgt dat klanten niet voor te hoge maandlasten komen te staan nadat ze het privatelease-contract hebt afgesloten. Hierbij wordt gekeken naar maandelijks inkomen en vaste lasten maar ook welke BKR registraties de klant op haar naam heeft staan (zie volgende vraag voor meer informatie over de BKR registratie).

Nadat de offerte is ontvangen door Arval wordt de klant door Arval doorgezet naar het EDR. EDR neemt vervolgens via de e-mail contact op met de klant met de vraag om persoonlijke informatie en documenten te uploaden in een beveiligd portaal. Na het uploaden van de documenten start de krediet beoordeling. Het EDR laat de klant weten wat er uit de toetsing komt, Arval ontvangt dit bericht ook. Arval informeert vervolgens de dealer dat de klant is goedgekeurd of afgewezen. Bij positief resultaat neemt Arval contact op met de klant voor de KYC. Bij negatief resultaat bekijkt de dealer samen met Arval naar de mogelijkheden voor de klant.

Mocht je contact willen zoeken met EDR kan dat via deze gegevens: 

Afdeling informatie EDR
Tel: 070 452 5333
Email: teaminformatie@edrcs.nl

Krijgt de klant een BKR registratie?

Ja. Een BKR registratie is 65% van de totale leasesom (gehele leasecontract). Voor dit bedrag wordt de klant geregistreerd gedurende de afgesproken leaseperiode. De BKR registratie wordt gedaan op het moment van aflevering van de auto.
Aanpassing van de BKR registratie:

  • Na inleveren van de auto wordt na een week de BKR registratie aangepast.
  • Bij voortijdig beëindigen van het contract of bij totall-loss wordt de BKR registratie aangepast omdat de klant vanaf dat moment geen leasecontract meer heeft.
  • Bij elke contractwijziging waarbij het leasebedrag veranderd wordt de BKR registratie aangepast.

Arval draagt zorg voor deze registratie, de dealer hoeft geen actie te ondernemen. 

Hoe werkt een BKR registratie?

De BKR toetsing is een verplichte toetsing die wordt gedaan bij het aanvragen van een krediet of lening. Een deel van het termijnbedrag (65% van het totale termijnbedrag) wordt in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel als financiële verplichting geregistreerd. Het CKI heeft als doelstelling te voorkomen dat consumenten verplichtingen aangaan die zij financieel niet kunnen dragen. Deze registratie wordt gedaan door Arval, direct nadat de auto is ingezet. Wanneer het contract beeindigd is wordt deze registratie verwijderd. 

Wat is KYC?

De Know Your Customer controle is een verplichte controle die elke financiële instelling uitvoert, voordat zij een product of dienst levert aan een consument of bedrijf. Arval is onderdeel van BNP Paribas en daardoor verplicht om deze controle uit te voeren voordat Arval de auto kan bestellen. De controle wordt gedaan om de klant beter te leren kennen. Hiermee wordt voorkomen dat Arval zaken doet met kwaadwillende / criminele organisaties en / of personen. Concreet houdt deze toets in dat Arval onder andere een identiteitscontrole uitvoert en controleert in welk land de klant belastingplichtig is.

Arval neemt contact op met de klant na positief resultaat van het EDR om het KYC proces te doorlopen. Arval zal de klant vragen om het KYC webformulier in te vullen. Na het onvangst van het ingevulde KYC webformulier zal Arval binnen 1 werkdag de controle doen.  

De dealer hoeft geen actie te ondernemen.

Betaal je bij private lease ook bijtelling?

Nee, bij private lease is er geen sprake van bijtelling.