Duurzaam webinar

Veelgestelde Vragen: CO2-registratie

Het is al een aantal keren uitgesteld. Waar kan ik vinden dat deze regeling nu definitief is?

Het introduceren van deze registratieverplichting heeft altijd afgehangen van het akkoord op de omgevingswet in de Eerste kamer. Nu de omgevingswet is goedgekeurd is de laatste horde voor de registratieverplichting weggenomen. Er is geen aanleiding meer voor verdere uitstel van de verplichting. De overheid heeft er inmiddels ook over gepubliceerd op hun website.


Hoe wordt het aantal medewerkers berekend? In FTE en per vestiging?

In ieder geval gaat het om het aantal medewerkers per KVK-nummer per de eerste dag van een kalenderjaar (exclusief medewerkers die <20 uur per maand werken of een 0-uren contract hebben).


Moet het hele bedrijf meewerken aan de registratie? Of slechts een deel (bijvoorbeeld grijs kenteken wel en geel kenteken niet)?

Grijs kenteken zit niet in de scope van de registratieplicht. Het gaat juist alleen maar om die gele kentekens. En die tellen allemaal mee.


Hoe zit het met de privacy van de medewerkers?

Hier staat ook meer over in de regelgeving. Je bent als werkgever verplicht om te allen tijde de privacy van de werknemer te respecteren en moet handelen in lijn met de AVG. De registratie rechtvaardigt dat je informatie verzamelt en deelt met de overheid. Dit gebeurt sowieso geanonimiseerd. Daarnaast gaat de rapportage over een totaal aantal medewerkers en een totaal aantal kilometers. Dus de werknemer als individu is niet te herleiden.


Hebben jullie iets meer informatie over de enquête. Is het bijvoorbeeld voldoende als een bepaald percentage het invult?

In de handreiking staat dat 95% van de resultaten van de enquête betrouwbaar moet zijn. Het hangt dus af van de grootte van je organisatie (het aantal medewerkers dat je hebt) hoeveel mensen de enquête moeten invullen. Meer weten over de enquête? Kijk in de handreiking.


Is er iets bekend over welke reductie in CO2-uitstoot je per bedrijf moet maken?

Nee, dit weten we alleen in totaal volume. Er moet anderhalve megaton CO2 bespaard worden. Hoeveel dat per organisatie of per medewerker is, weten we niet. Alles wordt echter wel in verhouding berekend op basis van het aantal medewerkers. Een organisatie met 120 medewerkers mag dus niet net zoveel uitstoten als een organisatie met 1.000 medewerkers. Tijdens het evaluatiemoment in 2026 zal voor het eerst gekeken worden of er een norm nodig is.


Kunnen we voor de medewerkers ook een standaard voor het aantal kilometers woon-werkverkeer op een dag keer het aantal dagen per jaar instellen?

Ja dat kan. Je kunt het aantal kilometers van tevoren inschatten. Mits je in je beleid hebt meegenomen hoeveel dagen een medewerker naar kantoor moet komen. Het aantal privékilometers is gedefinieerd op 8.900 als standaard waarde. Wat dan overblijft is het aantal zakelijke kilometers. Deze moeten dus nog geregistreerd worden. En dat niet alleen, ook uitgesplitst in woon-werk en zakelijke kilometers.


Gaat dit op den duur ook gelden voor werkgevers met minder dan 100 werknemers in dienst?

Ja, de verwachting is dat dit ook voor deze werkgevers gaat gelden. De vraag is wanneer dit gaat gelden, maar wij verwachten niet voor 2026.


Waarom een verplichting vanaf 100 werknemers?

Misschien heel flauw, maar ze moesten ergens een lijn trekken voor de eerste fase. Misschien ook omdat de verwachting is dat de grote werkgevers meer capaciteit en/of tools hebben om dit te regelen. Werkgevers met meer dan 100 werknemers vertegenwoordigen slechts 0,5% van alle organisaties in werkend Nederland, maar wel een substantieel deel van werkend Nederland. Op deze manier wordt de massa meegenomen zonder dat iedereen met de verplichting wordt opgezadeld.


Geldt het ook voor de medewerkers die met eigen vervoer reizen?

Ja, het geldt dan echter alleen voor de zakelijke en woon-werkkilometers. Voor deze werknemers zijn de privékilometers niet relevant. Goed om hierbij op te letten op welke manier de woon-werkkilometers gereden worden. Werknemers komen misschien niet elke dag met de auto naar kantoor, maar ook weleens met de trein, de fiets of de benenwagen. Een tool om dit bij te houden is hierbij een uitkomst, zowel voor medewerkers als voor degene die in de organisatie belast is met het bijhouden van de kilometers. Ga dit niet in een Excel doen. De foutgevoeligheid is hierbij hoog.

Werk je niet met een reiskostenvergoeding? Of zijn er medewerkers die (bijvoorbeeld) binnen een straal van 10 kilometer van kantoor wonen (en met de auto komen) en jouw reiskostenvergoeding start pas bij >10 kilometer? Dan kan registratie lastig zijn. Een oplossing hiervoor is het aanpassen van het beleid, werken met een incentive waardoor medewerkers getriggerd worden hun kilometers bij te houden of toch gebruikmaken van de enquête.


Als leaseauto’s (met een geel kenteken) niet privé gebruikt mogen worden, vallen deze dan ook buiten de registratie?

Nee, als er geen sprake is van privégebruik is altijd nog woon-werkverkeer en/of zakelijke kilometers. En deze moeten geregistreerd worden.


Hoe zit het met de privékilometers als iemand een verklaring geen privékilometers heeft? Wordt dit dan automatisch op 500 kilometer gezet?

Er is gekozen voor een gemiddelde van die 8.900 kilometer. Dit is naar onze mening misschien al wat aan de lage kant. Hierin zijn de mensen meegenomen die niet privé rijden. Er is weinig data beschikbaar hierover dus wij verwachten dat dit de komende jaren verder vorm gaat krijgen.


Is het al bekend hoe de controle op de aanlevering van de gegevens uitgevoerd gaat worden?

Alle rapportages zijn natuurlijk geanonimiseerd. Gegevens die afwijken (zowel in positieve als negatieve zin) zullen waarschijnlijk het eerst bekeken worden. Maar het is niet tot in detail bekend hoe de controle uitgevoerd gaat worden. Dit zal komende jaren duidelijker worden.


Wat moeten werknemers zonder leaseauto inzichtelijk maken?

Van deze werknemers moet geregistreerd worden óf het een auto is en (zo ja) wat voor soort auto het is: benzine/diesel/PHEV/BEV/overig. Kenteken en CO2-uitstoot hoeft dus niet.