Wij kunnen wel stellen dat 'de Automaat' in opkomst is. Vroeger werd rijden in een automaat gezien als iets voor oude mensen, maar tegenwoordig rijden ook steeds meer jongeren in een automaat. Bij leasemaatschappij Arval zien wij ook bij Private Lease deze toename.
Rijden in een automaat betekent dat je niet handmatig hoeft te schakelen, dit doet de auto voor je. In auto's met een automaat heb je dan ook twee pedalen: het gaspedaal en de rem. Er zijn veel verschillende automaten, maar doorgaans zorgen tandwielen en een hydraulische koppeling voor het schakelen naar de volgende versnelling. Nieuwe automaten worden meestal aangedreven door sensoren. Tegenwoordig merk je als bestuurder nauwelijks meer dat de auto schakelt. Een automaat heeft vaak vier standen, namelijk de parkeerstand (P), achteruit (R), in zijn vrij (N) en rijden (D). Soms is het mogelijk om met een automaat toch handmatig te schakelen. Dit is handig als je bijvoorbeeld op de motor wil remmen.
Rijden in een automaat betekent doorgaans ontspannen rijden, omdat je tijdens het rijden zelf niet meer hoeft te schakelen. Dit is erg prettig als je in de file staat. Zo kun je meer focussen op de weg. Ook begint een automaat vanzelf te rijden als je de rem loslaat, waardoor de hellingproef gemakkelijker is en de motor niet af slaat.
Wij zien weinig nadelen van rijden in een automaat, maar er zijn vooral vooroordelen. Een automaat kon vroeger niet snel optrekken en ze verbruikten veel meer brandstof. Dat is verleden tijd. De meeste automaten trekken juist snel op en gemiddeld genomen rijden ze zuiniger dan schakelauto's!