Home > Over Arval > Nieuws > Mobiliteitsbudget. Waarom en vooral hoe?

Mobiliteitsbudget. Waarom en vooral hoe?

Mobiliteitsbudget. Waarom en vooral hoe?

maandag, november 7, 2016
Arval Mobility Link

Mobiliteitsbudget is meer dan een trendy woord. Steeds meer organisaties, groot en klein, zien de voordelen van deze aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Maar wat is een mobiliteitsbudget nou eigenlijk? En wat kan ik ermee bereiken? Verdrink ik daarmee niet in een berg administratie? En hoe enthousiasmeer ik mijn medewerkers dan? Een hoop terechte vragen die, met de juiste ondersteuning, prima beantwoord kunnen worden.

Dat je steeds meer hoort over het mobiliteitsbudget is niet zo gek. Het levert namelijk voordelen voor zowel werkgever als werknemer. Met een persoonlijk mobiliteitsbudget maak je je medewerkers verantwoordelijk voor de invulling van hun eigen mobiliteit. Deze vrijheid leidt tot meer tevreden medewerkers die vaak slimmer omgaan met hun reisgedrag. Zo kiezen ze bijvoorbeeld eerder die goedkopere, milieuvriendelijke leaseauto, delen deze vaker met collega’s en laten de auto soms zelfs staan om eens te fietsen naar het werk. Allemaal keuzes die een positieve bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-footprint van de organisatie en de organisatie een aantrekkelijker werkgever maken. Belangrijk nu de economie weer aantrekt en er in diverse sectoren weer geknokt wordt om goed personeel binnen te halen. Tot slot kan de invoering van een mobiliteitsbudget ook kosten besparen, iets wat voor iedere organisatie een prettige bijkomstigheid is.

Deskundige hulp bij invoering
Bij de invoering van het mobiliteitsbudget maak je een aantal strategische keuzes. Je kunt het reisgedrag van je medewerkers namelijk sturen door bepaalde financiële prikkels in te stellen. Bedrijven met weinig of kostbare parkeerruimtes kunnen medewerkers belonen die niet bij kantoor parkeren maar bijvoorbeeld me het OV reizen. Daarbij kun je een beloning instellen voor medewerkers die carpoolen. De medewerker heeft met een mobiliteitsbudget dus de kans om geld over te houden, als hij de juiste keuze maakt, dat vervolgens vrij te besteden is. Er zijn veel verschillende manieren waarop gedrag gestuurd kan worden; interessant voor de organisatie maar het maakt het ook complex. Daarom heeft leasemaatschappij Arval een team van consultants om bedrijven te helpen bij de invoering van een mobiliteitsbudget dat perfect aansluit op de doelstellingen. Arjos Bot is een van hen: “Wij zijn er om te voorkomen dat elke organisatie zelf het wiel moet uitvinden. Met een eenvoudig stappenplan leiden wij de organisatie naar een op maat gemaakte mobiliteitsregeling.”

Doelstellingen bereiken en besparen
Vanaf het bepalen van de doelstellingen van de nieuwe mobiliteitsregeling tot de invoering, de Arval consultant begeleidt de organisatie intensief gedurende het hele traject. De consultant organiseert workshops met verschillende belanghebbenden uit diverse lagen van de organisatie en schrijft een voorstel waarin gespecificeerd wordt hoe de nieuwe regeling eruit kan zien en wat de financiële gevolgen zijn als deze wordt ingevoerd. Zo’n financieel voorstel laat niet alleen de impact op de organisatie zien maar ook hoe het verschillende werknemers beïnvloedt. Invoering van een mobiliteitsbudget biedt namelijk niet alleen meer keuzevrijheid: maar liefst 60% van de werknemers gaat er ook financieel op vooruit! Daar komt bij dat invoering van een mobiliteitsbudget voor de werkgever kostenneutraal is en vaak zelfs kosten bespaart. Medewerkers die negatief scoren en hun gedrag niet of beperkt aanpassen, moeten bijbetalen. Zij betalen daarmee de beloning voor degenen die goed gedrag laten zien. Eerlijker wordt het niet!

Arval Mobility Link
Als een organisatie overgaat tot implementatie van het mobiliteitsbudget, richt Arval haar mobiliteitsplatform Arval Mobility Link in voor deze specifieke organisatie. Arval Mobility Link zorgt voor automatische registratie van alle reizen van de medewerkers en verrekent de kosten hiervan direct met het persoonlijk budget van de medewerker. Zowel werkgever als medewerker hebben zo 24/7 inzicht in hun persoonlijke kosten en budget. De administratieve last zijn dus voor zowel werkgever als werknemer tot een minimum beperkt.

Pers contact
Neem contact op
Jade Meijer communicatie adviseur Arval bv Duwboot 10 3991 CD Houten
Telefoonnummer 
030 602 44 44