Home > Arval blog > Innovatie > Waarom Kiezen Europese Mkbers Voor Full Service Leasing

Waarom Europese MKB'ers kiezen voor full service leasing

Waarom Europese MKB'ers kiezen voor full service leasing

Innovatie
maandag, november 20, 2017

Waarom Arval?

Door Arjos Bot, Head of Consulting & CVO bij Arval Nederland.

 

WAAROM KIEZEN EUROPESE MKB’ERS VOOR FULL SERVICE LEASING?

Er zijn meer dan 20 miljoen MKB ondernemingen en ZZP-ers in Europa, goed voor ruim 90% van het Europese bedrijfsleven (1). Het wagenpark van het overgrote deel van deze ondernemingen bestaat uit 1 tot 9 voertuigen. Hoewel zij gewend waren om hun zakelijke voertuigen te kopen, heeft een onderzoek van het Corporate Vehicle Observatory (CVO) uitgewezen dat 14% de voorkeur geeft aan full service leasing (2). Hoe kunnen wij deze verschuiving verklaren?

 

HOE ZIET HET PROFIEL VAN EEN MKB-ER ERUIT QUA AUTOMOBILITEIT?

Een voertuig in het wagenpark van een kleine of middelgrote onderneming gaat gemiddeld 6 jaar mee voordat het wordt vervangen. Deze trend kan echter van land tot land verschillen; in het VK ligt dit op minder dan 5 jaar tegenover bijna 7 jaar in Spanje.
Over het algemeen gaan beleidsmakers in het MKB ervan uit dat hun wagenpark tot 2020 bescheiden zal groeien. Dit getuigt mogelijk van vertrouwen in de economie.

 

HOE FINANCIEREN EUROPESE MKB-ERS HUN WAGENPARK?

De markt lijkt verdeeld tussen eigendom en leasing. Op dit moment geeft ca. 57% van de MKB bedrijven de voorkeur aan eigendom, waarbij 45% kiest voor aankoop en 12% voor lease. Met betrekking tot leasing geeft bijna 30% van de kleine en middelgrote ondernemingen de voorkeur aan financial lease en 14% van de kleine en middelgrote ondernemingen aan full service lease.

Als we kijken naar hoe deze financieringsmethoden zich sinds 2013 hebben ontwikkeld, dan is fullservice leasing met 2 procentpunten gestegen. Aankoop en financial lease zijn daarentegen gedaald.

 

HOE WERKT FULL SERVICE LEASE?

Full service lease is in wezen bedoeld om de kosten van leasing door middel van schaalvoordeel te verlagen. Het is namelijk zo dat leasemaatschappijen jaarlijks honderdduizenden bedrijfswagens verleasen.  Een dergelijk inkoopvolume verlaagt de prijs die leasemaatschappijen voor voertuigen betalen.

Dezelfde logica geldt voor onderhoud en andere leasediensten. Leasemaatschappijen sluiten overeenkomsten af met onderhoudsnetwerken, waardoor de kwaliteitseisen worden opgeschroefd en de onderhoudskosten worden verlaagd. Omdat een leasemaatschappij grote hoeveelheden diensten bij zijn onderhoudspartners afneemt, wordt u natuurlijk behandeld als een VIP-klant: u krijgt voorrang en topkwaliteit dienstverlening.

 

LAGERE PRIJZEN HALEN MKB-ERS OVER TOT FULL SERVICE LEASING

De prijs vormt voor MKB-ers natuurlijk het grootste aandachtspunt. Volgens het CVO verkiest 14% van de kleine en middelgrote Europese ondernemingen tegenwoordig full service leasing boven andere financieringsregelingen voor hun zakelijke wagenpark. Hoewel de aankoop van gebruikte auto’s nog steeds de voorkeur geniet, daalt het marktaandeel hiervan onder MKB-ers ten gunste van full service leasing. Waarom? Het CVO heeft in 2017 vastgesteld dat de maandelijkse leaseprijs door MKB-ers het meest genoemd wordt wanneer zij hun financieringskeuze rechtvaardigen.

Naast het genoemde schaalvoordeel zien de meeste ondervraagde MKB-ers autobeheer als een tijdrovende bezigheid die ten koste gaat van hun zakelijke groei. Het gaat om een nevenactiviteit die uit efficiencyoverwegingen kan worden uitbesteed aan een leasemaatschappij, die verantwoordelijkheid zal dragen voor de hele levenscyclus van een voertuig, van aankoop tot onderhoud tot uiteindelijke verkoop. Zo besparen Europese MKB-ers op hun mobiliteitskosten: in Frankrijk bedraagt deze bijvoorbeeld ca. 10-15% minder per voertuig dan via welke andere financieringsmethode ook (koop, lease met koopoptie, enz.).

 

ALLES IS OP VOORHAND BEKEND

Het woord 'onzekerheid' zou wel eens het meest met autorijden in verband kunnen wordt gebracht: de eigenaar van een bedrijfswagen weet bijna nooit wat hij kwijt zal zijn aan schade, pech en onderhoudswerkzaamheden wanneer hij zijn voertuig(en) koopt. Full service lease werkt precies omgekeerd: het veronderstelt dat de verhuurder nauwkeurig een vast maandbedrag berekent dat van toepassing zal zijn zolang u gebruik maakt van de wagen(s). Concreet betekent dit dat een kleine of middelgrote onderneming gedurende 2-5 jaar hetzelfde maandbedrag zal betalen, zodat bekend is waar men in die periode aan toe is en de kasstromen eenvoudig beheerd kunnen worden.

Volgens het Corporate Vehicle Observatory is dit voornamelijk wat ondernemingen ertoe beweegt om hun aandacht te verleggen van koop naar lease, wat bijzonder handig is voor jonge of kleine ondernemingen. Deze ondernemingen zullen eerder last hebben van wisselvallige kasstromen, iets wat full service leasing helpt te reguleren.

 

EN ER IS IETS NIEUWS: TELEMATICA

Het gebruik van telematica neemt toe. Meer dan 10% van de Europese MKBs maakt al gebruik van telematica. In Nederland en het VK is dit 20%. De voornaamste redenen die MKBs voor het gebruik van deze diensten opgeven zijn: het lokaliseren van voertuigen om diefstal tegen te gaan, het verbeteren van de veiligheid van bestuurders en het optimaliseren van de planning van dagelijkse routes.

Geïntegreerde oplossingen met ingebouwde telematicasystemen verwerken de gegevens van een voertuig automatisch en in realtime. Oplossingen als Arval Active Link leggen een grote hoeveelheid gegevens vast over het gebruik van een voertuig. Dankzij de verzamelde gegevens kunnen de totale eigendomskosten worden beheerst en de veiligheid van bestuurders worden vergroot. Telematicasystemen kunnen het brandstofverbruik op korte afstanden met zoveel nauwkeurigheid meten, dat wagenparkbeheerders in het geval van gedeelde voertuigen de brandstofkosten per bestuurder kunnen controleren. Een directe melding bij de wagenparkbeheerder in geval van een verdachte afwijking in het brandstofpeil in de tank, of onregelmatigheden m.b.t. transacties met een brandstofpas, kunnen helpen om brandstoffraude op te sporen. Bovendien kunnen realtime meldingen voor onderhoud en van mankementen onaangename verrassingen voorkomen.

Dit is nog nuttiger in branches die te maken hebben met een hoog diefstalpercentage: telematica maakt onder meer geolokalisatie mogelijk. Volgens het CVO wordt deze mogelijkheid door Europese MKB ondernemingen toegejuicht, met name door ondernemingen die verkopers, bezorgers of vakmensen in dienst hebben die voortdurend onderweg zijn. Sterker nog, MKBs kunnen zich het verlies van ook maar één bedrijfswagen (van het geringe aantal dat zij leasen) niet permitteren. Leasemaatschappijen weten dit en hebben telematicasystemen ontwikkeld ter bevordering van de veiligheid.

 

VRAAG OM ADVIES!

De keuze voor een voertuig is het resultaat van een grondig proces om te bepalen welke voertuigen (type, samenstelling en aandrijving) ondernemingen kunnen helpen om tegen zo laag mogelijk kosten sneller te kunnen handelen.

Zoals bij alle bedrijfsactiviteiten dienen experts ook bij autolease en wagenparkbeheer deskundig op te treden. Arval, dat zich toelegt op full service lease en nauw samenwerkt met het Corporate Vehicle Observatory, besteedt veel aandacht aan de studies van het CVO, zodat het haar klanten de meest geschikte mobiliteitsoplossingen kan bieden.