Home > Arval blog > Innovatie > Mobility Service

Mobility as a Service

Mobility as a Service

Innovatie
woensdag, mei 9, 2018

Mobility as a service

Als je slimme mobiliteit wilt stimuleren, faciliteer je medewerkers dan goed. Dat was de gedachte achter het online mobiliteitsplatform Arval Mobility Link dat wij bij Arval enkele jaren geleden invoerden. De Arval Mobility Card waarvan klanten sinds kort gebruik kunnen maken ondersteunt dit op een innovatieve manier.

Krijg je van jouw werkgever een Arval Mobility Card? Dan kun gebruikmaken van de reisadviezen. Heb je morgen een afspraak in Apeldoorn? Dan zet de app waarvan je gebruik maakt de verschillende vervoersmogelijkheden graag voor je naast elkaar. Met de auto ben je anderhalf uur onderweg en bedragen je kosten 27 euro; kies je voor het openbaar vervoer dan is je reistijd krap twee uur, maar bespaar je aan kosten en kun je werken in de trein, om een voorbeeld te noemen. Afhankelijk van de situatie op de weg en op het spoor komt nu eens de auto, dan weer de trein gunstiger uit de bus. Uiteraard staat het jou vrij de keuze te maken die jij wilt. De app herinnert je er alleen aan dat er alternatieve mogelijkheden bestaan om je te verplaatsen van A naar B.

Aanvankelijk boden we onze klanten met Arval Mobility Link een platform om mobiliteitsbudgetten te beheren. En hoewel dat platform uitstekend functioneert, hebben we bij Arval onlangs besloten toch met de Arval Mobility Card te gaan werken, waarmee ook gereserveerd en betaald kan worden. Met deze flexibel in te richten kaart kun je als werkgever bepaalde diensten ‘aan’ of ‘uit’ zetten. De kaart is te gebruiken voor zowel openbaar vervoer, OV-fiets en taxi als om te tanken, te parkeren of elektrisch te laden en is daarmee ondersteunend aan de Mobility Link-oplossing. Het is wel van belang dat je als werkgever van tevoren goed nadenkt over het aanbod aan je werknemers en dat je daar helder over bent. Mag worden getankt in het buitenland? Behoort eersteklas-reizen tot de mogelijkheden? Keur je het gebruik van Ubers goed? Alles kan. Wij noemen dat Mobility as a Service.

Alles automatisch, wel zo handig

Is deze oplossing nu zo uniek? Uniek in de wereld misschien niet, maar handig is hij wel. Het feit dat je op voorhand advies krijgt over al je reizen, helpt. En je krijgt als werknemer niet alleen support bij het boeken van je reizen, maar wordt ook geholpen bij het maken van reserveringen. Bovendien wordt alles automatisch bijgehouden, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over de registratie van kosten. Het is niet eens zo lang geleden dat automobilisten handmatig hun ritadministratie moesten bijhouden, voor hun werkgever en de Belastingdienst. Taxibonnen en treinkaartjes werden weer apart geadministreerd. Je kunt het je nauwelijks meer indenken.

Handig is overigens ook het gegeven dat je als werkgever eens per maand een factuur krijgt met de totale kosten van alle gebruikte diensten en producten, precies zoals wanneer wij uitsluitend de lease-oplossing verzorgen. Van parkeren tot het wassen van de auto, van het betalen van tolwegen tot de aanschaf van motorolie; alle kosten die mogen worden gemaakt, komen terug op de maandelijkse factuur. En net als met een credit card kun je een maximum bedrag hanteren. Stel, je laadt de kaart voor al jouw medewerkers op met 400 euro en de gemaakte kosten bedragen slechts 100 euro, dan wordt het saldo aan het einde van de week automatisch aangevuld met de bestede 100 euro.

Natuurlijk kunnen we zonder deze kaart en app. Maar het maakt ons het leven wel een stuk gemakkelijker. Mijn reistijd wordt korter, mijn reis wordt aangenamer, duurzamer of minder kostbaar. En in het gunstigste geval allemaal tegelijk! Zelf reis ik niet graag meer zonder.

Wat is een mobiliteitsbudget?

Wilt u meer weten over hoe de Arval Mobility Card slimme mobiliteit binnen uw organisatie kan stimuleren? 
Stuur mij dan een e-mail. 
Arjos Bot, Head of Consulting & CVO bij Arval Nederland.