Home > Arval blog > Innovatie > Waterstof Alternatief Voor Onze Mobiliteitsbehoefte

Waterstof: serieus alternatief voor onze mobiliteitsbehoefte?

Waterstof: serieus alternatief voor onze mobiliteitsbehoefte?

Innovatie
dinsdag, maart 13, 2018

toekomst waterstof auto's

Je bent als berijder van een waterstofauto een absolute pionier. Maar hoe groot is de kans op succes van waterstofauto’s nu internationaal zo sterk wordt ingezet op elektrisch vervoer?

Wij hebben in Nederland op dit moment de keuze uit twee waterstofauto’s: de ix35 FCEV van Hyundai en de Toyota Mirai. Andere fabrikanten zoals Honda en Mercedes brengen de komende jaren ook waterstofauto’s op de markt. Ook hebben wij een Nationaal Waterstofplatform onder de naam H2Platform dat tot doel heeft kennis uit te wisselen over vraagstukken rondom waterstof. H2Platform is gesprekspartner voor de overheid op het gebied van stimulering en introductie van de toepassing van waterstof voor mobiliteit, grondstoffen en energie.

Ook zijn op dit moment verschillende universiteiten bezig met het ontwikkelen van waterstofauto’s. Een van hen heeft tijdens het klantevent van Arval in oktober meegedongen naar een sponsorbedrag met hun presentatie van de meest innovatieve concept car op waterstof. Toch moeten op dit moment nog een paar belangrijke barrières worden overwonnen om van de waterstofauto een vervoersmiddel voor dagelijks gebruik te maken.

Heb je een waterstofauto, dan kun je op dit moment alleen nog maar tanken in Helmond, Rhoon, Arnhem en sindskort Delfzijl. Woon je in Amsterdam of Utrecht, dan heb je dus een probleem. Zelfs met de twaalf publieke waterstoftanks die de komende drie jaar nog in ons land zullen worden geplaatst, blijft reizen per ix35 FCEV of Mirai op z’n zachtst gezegd een uitdaging. Er wordt wel volop gewerkt aan een netwerk van waterstoftankstations in Europa, maar zover is het nu nog niet. Niet gek, want de kosten voor de bouw van een vulstation zijn erg hoog. Toch wordt er flink geïnnoveerd, waardoor deze kosten dalen en het bouwen en vullen van tankstations steeds minder uitdagingen geeft. De infrastructuur voor waterstoftanks is dus nog lang niet op een werkbaar niveau, maar er wordt wel hard gewerkt aan verbetering.

 

Alternatieve bronnen

Toch bestaat er een toekomst voor waterstofauto’s. Een recent onderzoek van adviesbureau KPMG onder 1.000 topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten wees uit dat het aantal voertuigen in 2025 waarschijnlijk voor een derde zal bestaan uit traditionele benzine- en dieselauto, maar dat de overige tweederde evenredig verdeeld zal worden over elektrische en waterstofauto’s. Het adviesbureau concludeerde ook dat in 2040:

- een kwart van de auto’s een conventionele verbrandingsmotor heeft

- een kwart van de auto’s elektrisch aangedreven zal zijn met een batterij

- een kwart van de auto’s hybride is, en

- een kwart van de auto’s op waterstof rijdt.

 

Het Corporate Vehicle Observatory van Arval laat ook zien dat er groei zit in de toepassing alternatieve brandstoffen voor vervoer. Nederland heeft het voortouw met 35% van de ondernemingen die elektrisch vervoer al heeft ingevoerd dan wel overweegt dit in te voeren, zo blijkt uit dit onderzoek uit 2017. Op het terrein van waterstof is het Verenigd Koninkrijk duidelijk koploper. 20% van de organisaties overweegt het gebruik van waterstofauto’s of heeft daar al ervaring mee ten opzichte van 4% van de Nederlandse respondenten.

 

Waterstofstations

Bedrijven en overheden slaan wereldwijd de handen ineen om de inzetbaarheid van waterstofauto’s te versnellen. Onder meer Scandinavië en Duitsland zetten grote stappen voorwaarts, niet alleen wat betreft de productie maar ook qua infrastructuur. Zo wil Duitsland de komende vijf jaar het aantal waterstofstations uitbreiden van 30 naar 400. Japan, Noorwegen en de UK hebben nu al een relatief goede infrastructuur voor waterstof. Meer landen volgen in hoog tempo.

Alles overziend kunnen wij van waterstofauto’s niet verwachten dat deze binnen drie jaar succesvol zijn. Maar met een horizon van tien jaar – en mogelijke subsidies voor waterstofstations – ligt er een mooie toekomst voor waterstofauto’s in het verschiet. Aan voordelen schort het niet: je tankt je auto in vijf minuten vol, waterstof kan heel duurzaam worden geproduceerd en je hebt een aanzienlijke actieradius; vijfhonderd kilometer is nu al heel reëel. Waterstof als serieuze oplossing voor onze toekomstige mobiliteitsbehoefte? Het is zomaar mogelijk.