Home > Arval blog > Arval > Whats Next Mobility

Klantevent: What’s next in mobility?

Klantevent: What’s next in mobility?

Arval
donderdag, oktober 5, 2017

What's next in mobility?

‘Hoe beïnvloed je automobilisten om duurzamer of veiliger te gaan rijden?’ In ieder geval niet door hen te vertellen dat veiligheid belangrijk is, zo vertelde hoogleraar en hersenonderzoeker Victor Lamme op 3 oktober de genodigden van Arval Nederland in de groene Jardin d’Hiverre in Baarn. What's next in mobility?

De aftrap van het inspirerende, drukbezochte klantevent werd gegeven door Liam Donnelly, CEO van Arval Nederland. ‘De auto van nu is niet goed voor het milieu. Daarvan zijn wij ons als leasemaatschappij maar al te goed bewust. Wij nemen onze verantwoordelijkheid in het zoeken naar alternatieve manieren van mobiliteit. Het is een van de redenen waarom we aan het eind van de middag een verkiezing hebben georganiseerd voor de universiteit die de meest innovatieve concept car bouwt. Ik kan u verzekeren: het zijn indrukwekkende beelden en verhalen! Maar technische innovaties mogen een stap in de goede richting zijn, uiteindelijk willen wij bijdragen aan gedragsverandering.’

‘Er zijn kort gezegd drie motieven waarom iemand in beweging komt’, zo startte Victor Lamme zijn betoog. ‘Ze worden alle drie veelvuldig gebruikt in de marketing: de Fear of Missing Out, een kortetermijn-beloning of angst. Iets moeten missen terwijl anderen plezier of succes hebben, willen we graag vermijden. Daarnaast zijn onze hersens gericht op het heden. Instant-beloningen werken beter dan beloftes voor de toekomst. Tot slot kun je sturen op angst. Wanneer je daar een directe oplossing bij biedt, heb je ook impact op het gedrag van mensen. Een combinatie van de drie factoren biedt de grootste slagingskans.’ Tijd om met deze inzichten als leasemaatschappij of als wagenparkbeheerder je voordeel te doen, zo luidde de conclusie van de wetenschapper.

Concept cars van biocomposiet

Arjos Bot, Head of Consulting & CVO, inspireerde zijn toehoorders vervolgens met aansprekende feiten en cijfers, onder meer afkomstig uit de jaarlijkse Barometer van het Corporate Vehicle Observatory (CVO). ‘Er is geen weg meer terug wanneer het gaat over elektrisch rijden’, concludeerde Arjos. ‘Hoewel de wagenparken nu nog voor slechts een klein deel bestaan uit elektrische auto’s, zien we elk jaar een sterkere groei. We worden ons steeds meer bewust van de impact van benzine en diesel op het milieu. Het is een spannende tijd, want we zitten nu midden in een transformatie naar een nieuw type auto.’

Nadat hij een blik in de toekomst had geworpen, overhandigde Arjos de microfoon aan de studenten die met verve hun concept cars presenteerden. Drie uiterst innovatieve wagens passeerden in hoog tempo de revue: de Technische Universiteit Delft, de Technische Universiteit Eindhoven en de Universiteit Twente streden om het bedrag van vijfduizend euro dat Arval ter beschikking had gesteld. Zichtbaar verguld nam Quinten Oostvogel van de Technische Universiteit Eindhoven de cheque uit handen van Liam Donnelly in handen. ‘Jullie gaan nog veel horen over onze auto Lina, gemaakt van bio-composiet!’

Inspiratie

Niet voor niets was overigens gekozen voor de stijlvolle locatie van Jardin d’Hiverre in Baarn. Sinds dit voorjaar ontwikkelde het paviljoen zich onder leiding van ingenieur Hans Blokzijl tot een veelzijdige, groene en ook klimaatneutrale onderneming. De beginselen van Feng Shui - harmonie en liefde voor de natuur - zijn duidelijk waarneembaar onder de glazen dak waar de borrel plaatsvond. Hoewel de aanwezigen aan het eind van de middag niet met dat ene, allesomvattende antwoord op de vraag ‘What’s next in mobility?’ de najaarszon in gingen, waren velen van hen geïspireerd door de nieuwe informatie.