Home > Arval selecteert > Modellen

Modellen

Kia Rio

De vierde generatie Rio is vooral een doorontwikkeling van het vorige model. Inmiddels staat niet alleen de Rio, maar ook het Zuid-Koreaanse merk er compleet anders voor dan in 2008. Het moment dat de Rio uit de prijslijst werd geschrapt. Sterk verbeterde kwaliteit tezamen met een gloednieuwe zorgen ervoor dat Kia verkooprecord na verkooprecord breekt. We kunnen simpelweg niet meer om Kia en alles wat het voortbrengt heen. De nieuwe Rio is langer en breder dan zijn voorganger, de wielbasis is ook iets groter. Die ruimtewinst zie je vooral terug op de achterbank.

Het dashboard van de Rio lijkt in niets meer op dat van zijn voorganger. Het infotainmentscherm staat half zwevend op het dashboard. Leuk gedaan zijn de knoppen van de klimaatregeling, die als het ware aan de middenconsole hangen. De connectiviteit is met aansluiting voor 12V, aux en usb voorin prima voor elkaar.

Het onderstel van de nieuwe Rio is niet veel veranderd, maar voelt wel verfijnder aan dan zijn voorganger. De besturing biedt verrassend veel feedback en blijft in de middenstand heel rustig. De vering neigt naar het sportieve, zonder te hard te worden. De motor laat zich soms nogal nadrukkelijk horen, maar biedt ruim voldoende souplesse en kracht om vlot in het dagelijkse verkeer mee te komen. Ook handgeschakelde zesbak (in de 100 pk moet je je met vijf verzetten tevreden stellen) voelt secuur en robuust aan.



Opel Insignia Grand Sport & SportsTourer

Stationwagons die vormgegeven zijn volgens het principe ‘vorm volgt functie’ behoren al jaren tot het verleden. Opel bewijst met de Insignia Sports Tourer dat lifestyle-design en een stevig laadruim prima gecombineerd kunnen worden.

In de laatste weken van 2016 doken plotsklaps foto's op van de Insignia Sports Tourer. De stationversie van de tweede generatie Opel Insignia werd in de Verenigde Staten betrapttijdens het draaien van een televisiecommercial. Nu is het moment daar dat de Opel zélf het doek van de nieuwe Insignia Sports Tourer trekt.

Net als bij de reeds bekende Insignia Grand Sport het geval is, groeit de wielbasis van de nieuwe, bijna vijf meter lange Sports Tourer aanzienlijk ten opzichte van zijn voorganger. Voortaan huisvest de ruimtelijke Insignia 2,83 meter tussen de wielen, ruim 9 centimeter meer dan we tot op heden gewend zijn. Een deel van die centimeters komt ten goede aan de ruimte achter de achterbank. Het laadruim van de Insignia Sports Tourer is een kleine tien centimeter in de diepte toegenomen. Samen met de extra centimeters tussen de wielkasten resulteert dat in zo'n 100 liter extra bergruimte ten opzichte van de uitgaande Insignia Sports Tourer.



Opel Crossland X

Inmiddels heeft PSA, het moederbedrijf van Peugeot, Opel helemaal overgenomen. De Crossland X stamt nog uit de tijd dat Opel alleen samenwerkte met de Fransen. Toch is dit de eerste Opel met Franse invloeden. Cruciale vraag: hoe werkt dat in de praktijk?

Enkele jaren geleden besloten Opel en PSA om gezamenlijk producten te gaan ontwikkelen. Deze Opel Crossland X is daarvan het eerste tastbare resultaat en hij dient gelijk als voorbode van wat we de komende jaren van het Duitse merk kunnen verwachten. Inmiddels heeft PSA Opel namelijk geheel overgenomen, dus in de toekomst zal er alleen maar meer Franse technologie in de modellen van Opel komen.

In de praktijk onderscheidt de Crossland zich vooral met zijn enorm praktische interieur van zijn meer ervaren concerngenoot, namelijk de Mokka X. Hij volgt namelijk de Meriva op, de kleine MPV. De Crossland beschikt dan ook over enkele typische MPV-trekjes. Veel hoogte bijvoorbeeld, waardoor volwassenen op de achterbank veel ruimte boven hun kruin hebben. Er is ook een bagageruimte van minimaal 410 liter, waarmee de Crossland X alle directe concurrenten overklast. Voor nog meer veelzijdigheid kun je een verschuifbare achterbank en verstelbare hoogte van de laadvloer bijbestellen. Met de bank in de achterste stand hebben de passagiers achterin opvallend veel beenruimte.



Mazda 6

Het D-segment is – met uitzondering van de premiummerken – een bijzonder lastige markt geworden. Waar de Passat, Mondeo en 407 ooit menig accountmanager voor zich wisten te winnen heeft onze overheid door het fenomeen ‘bijtelling’ veel van deze personen in een kleinere auto doen stappen.

Smaken verschillen, dat zullen we niet ontkennen, maar Mazda heeft van alle Japanse merken steevast het meest de karaktertrekken van een Europees automerk. Talrijk gevoel voor detaillering, een betrekkelijk clean lijnenspel en een sportieve ondertoon. Tot aan de A-stijl, die ten opzichte van de vorige generatie 10 cm meer naar achter is geplaatst en zowel de instap makkelijker maakt als de kijkhoek vergroot, zijn de sedan en de eerder geteste Sportbreak overigens identiek. Een heel belangrijk verschil is dat de sedan een maar liefst 8 cm langere wielbasis kent en dankzij de aflopende daklijn een langgerekt en haast coupé-achtig profiel heeft.

Ergonomisch heeft Mazda behoorlijk doordacht gehandeld. Er is merkbaar zorg besteed aan het groeperen van de bedieningselementen en daarmee is een haast Duits opgeruimd interieur ontstaan. Een centrale rol daarbij speelt het kleurenscherm waarop de functies van de audio, navigatie, telefoon en diverse instellingen van de auto zijn af te lezen en te bedienen. Het systeem werkt prima, ziet er grafisch keurig uit en de van TomTom afkomstige navigatiesoftware doet zijn werk zoals je het verwacht.

Wat bijdraagt aan de prettige rijeigenschappen zijn ook de motor en zijn transmissie. Ook op hoge snelheden voelt de 6 heel vertrouwd en solide aan. Hij zou wat dat betreft zomaar Duits-DNA kunnen hebben. De versnellingsbak heeft een zeer korte slag en draagt eveneens bij aan die sportieve rijbeleving.



Volvo V40

Autofabrikanten geven hun modellen na een aantal jaar graag een opfrisbeurt. Volvo heeft recent de V40 een facelift gegeven. Belangrijkste uiterlijke verandering: compleet nieuwe koplampunits. Met die nieuwe koplampunits loopt de V40 nu in de pas met de S/V90 en XC90.

Voorheen had de V40 T3 een 1.6 Ecoboost benzinemotor van Ford, die leverde 150 pk en 240 Nm. De nieuwe 2,0-liter van Volvo zelf is goed voor 152 pk en 250 Nm en op papier minder zuinig. Voor het oude blok gaf Volvo 5,3 l/100 km op, nu is dat 5,5 l/100 km. Realistischer is een gemiddeld verbruik van rond de 8,0 l/100 km. De nieuwe T3 is een vlotte motor, die bij accelereren een beetje rauw voor de dag komt, maar eigenlijk gewoon klinkt zoals een viercilinder benzinemotor met een – voor hedendaagse begrippen – forse inhoud hoort te klinken.

In het interieur overheersen lichtgrijze en beige tinten, het ruitje op de bekleding had in de fifties niet misstaan. De ergonomie is goed, al zit de knop waarmee je door het menu van het 7-inchscherm navigeert wat ver weg van de bestuurder. Gelukkig is er ook stuur- en stembediening. De materialen die Volvo gebruikt, voelen hoogwaardig aan en dat zorgt ervoor dat de V40 een robuuste indruk maakt.

Concurrenten als de Golf, Astra of Mégane zijn moderner want nieuwer. Daar staat tegenover dat de Volvo zeker geen verouderd model is. Eventuele kinderziektes zijn er inmiddels uitgefilterd en na de facelift kan hij er voorlopig weer een paar jaar tegenaan.



Volvo XC60

Volvo heeft begin dit jaar het doek gehaald van een van zijn belangrijkste modellen: de nieuwe tweede generatie van de XC60! Gooi de uitgaande XC60 in de blender met de XC90 en de nieuwe XC60 is geboren. Het is qua design een doorontwikkeling van zijn voorganger. Aan de achterzijde zien we opnieuw hoge lichtunits, exemplaren die nu ook horizontaal in de klep doorlopen zoals bij de V90.

Net als de op stapel staande nieuwe generaties van de S60 en V60 staat de XC60 op het modulaire SPA-platform, een basis waar de hele 90-serie gebruik van maakt. De nieuwe 40-serie komt op een ander platform te staan, een basis die de naam CMA draagt.

Net als grote broer XC90 komt de XC60 met 407 pk sterke T8 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn beschikbaar. Als T8 dendert de PHEV in 5,3 tellen naar en snelheid van 100 km/h. Voor wie het allemaal niet zo extreem hoeft, zet Volvo een 190 pk sterke D4 en een 235 pk sterke D5 op de bestellijst, beide uiteraard diesels. Op benzinevlak staan een 254 pk sterke T5 en een 320 pk sterke T6 klaar.

Volvo geeft de tweede generatie XC60 nieuwe veiligheidssystemen mee. Zo krijgt hij een uitgebreide versie van City Safety, een actief veiligheidssysteem dat in staat is bij snelheden van 50 tot 100 km/h een obstakel te ontwijken als automatisch remmen niet afdoende is. Dan is er Oncoming Lane Mitigation, eveneens een nieuw systeem voor de XC60. Het helpt aanrijdingen te voorkomen met voertuigen op de tegemoetkomende rijbaan. Tussen snelheden van 60 tot 140 km/h stuurt de XC60 automatisch terug naar de eigen rijbaan als die onbedoeld verlaten is. Tot slot is er Blind Spot Information System, dat de XC60 wegstuurt van obstakels in de dode hoek.



Ben u geinteresseerd in een van onze actiemodellen?

Of benieuwd naar de bijbehorende leaseprijs? Neem dan contact op met uw accountmanager via 030 602 44 44. We helpen u graag verder.

030 602 44 44 - info@arval.nl