Elektrische Bedrijfswagen

De helft van de bedrijfswagens is binnen 3 jaar elektrisch

Bedrijfswagens 15 Apr 2021 , door
Marco Vrolijk

Hoe populair zijn elektrische bedrijfswagens inmiddels? Voor het eerst zijn er cijfers bekend over hoe snel de transitie naar e-LCV's zal verlopen, gebaseerd op de input van 250 Nederlandse bedrijven in diverse sectoren en van verschillende omvang. Wat blijkt? De overstap naar elektrische bedrijfswagens is al dichterbij dan gedacht. 

Waar staan we nu?

Uit de Fleet & Mobility Barometer 2021 van Arval Mobility Observatory blijkt dat inmiddels 25% van de Nederlandse organisaties volledig elektrische bedrijfswagens (e-LCV’s) heeft geïmplementeerd. Bovendien hebben respectievelijk 28% en 29% van de organisaties hybride of plug-in hybride bedrijfswagens rijden. Onder invloed van aankomende wetgeving die alleen nog volledig elektrische LCV’s (inclusief die op waterstof) de steden binnen laat, zal het aandeel volledig elektrisch groeien ten opzichte van de hybride en fossiele varianten. 

(Bijna) de helft binnen drie jaar elektrisch

Het onderzoek laat zien dat elektrificatie ook voor bedrijfswagens in een versnelling raakt. Nederlandse bedrijven met minimaal 1 elektrische bedrijfswagen verwachten dat over drie jaar gemiddeld al 42% van hun bedrijfswagens elektrisch zal zijn. Voor grote organisaties ligt dat percentage op 47%, terwijl kleine organisaties (tot 10 medewerkers) verwachten dat over drie jaar tot 35% van hun wagenpark elektrisch zal zijn. Dat grote organisaties voorop lopen, komt onder andere doordat zij gemakkelijker investeringen kunnen doen. 

Welke factoren trekken bedrijven over de streep?

Uit het onderzoek blijkt dat de lagere impact op het milieu de belangrijkste reden is voor Nederlandse bedrijven om (ook) elektrische bedrijfswagens te implementeren (40%). Brandstofbesparingen en belastingvoordeel of subsidies spelen een kleinere rol. De aankomende uitbreiding van milieuzones zijn voor ongeveer één op de drie organisaties een reden om binnen drie jaar e-LCV’s te implementeren.

Een factor die vergeleken met een jaar geleden minder een obstakel vormt is de actieradius voor elektrische LCV’s: slechts een kwart van de bedrijven vindt dit momenteel nog een reden om geheel geen elektrische LCV’s te gebruiken. Daarnaast blijken ook het aantal laadpunten en de hogere investering vergeleken met diesel minder van negatieve invloed dan vorig jaar. 

Elektrische bedrijfswagens statistiek

Nederlandse bedrijven voorop in Europa

De overstap naar elektrisch gaat niet in alle landen even hard. Nederlandse bedrijven lopen duidelijk voorop: elektrische of hybride LCV’s zijn bij 25-30% van de Nederlandse organisaties geïmplementeerd, ten opzichte van gemiddeld 20% in Europa. Daarnaast voorziet met in Nederland 42% elektrische LCV’s te rijden over drie jaar ten opzichte van een verwachte 33% als Europees gemiddelde.

Desondanks wordt in de meeste Europese landen een flinke groei aan elektrische bedrijfsauto's verwacht. In het onderzoek is te lezen dat bijvoorbeeld Portugal en Turkije nu nog nauwelijks e-LCV's hebben rijden, maar dat ook daar 60% van de organisaties binnen drie jaar over wil gaan tot implementatie. 

De belangrijkste beren zijn van de weg

Volgens Arjos Bot, Head of Consultancy & Mobility Observatory zijn we daarom in een nieuwe fase beland. “De bedenkingen van een tijdje geleden, toen er nog minder aanbod aan modellen was en de actieradius in praktijk te gering was, die worden steeds minder. De belangrijkste beren zijn van de weg wat dat betreft. Eigenlijk ben je inmiddels geen voorloper meer met een e-LCV. De fase van experimenteren is voorbij, nu is het moment om het wat grootser te gaan maken."

De cijfers uit de Barometer 2021 laten zien dat de meeste organisaties in Nederland hun weg naar de elektrische bedrijfswagen binnen korte tijd zullen vinden. “Start ermee en laat je adviseren om gefaseerd naar elektrisch over te stappen. Ga ervaring opdoen. Nog langer wachten is hetzelfde als het uitstellen van een nieuwe smartphone: er is altijd nog iets nieuwers op de horizon, maar het is ook goed om gewoon te beginnen.”

De volledige Fleet & Mobility Barometer 2021 is via deze pagina te bekijken. 
 

Lees meer toon minder