Opel Vivaro-e

Opel Vivaro-e bedrijfswagen getest

Bedrijfswagens 8 Feb 2021 , door
Marco Vrolijk & Bjorn Schouten

Wil je nu een nieuwe bedrijfswagen leasen, dan is het aanbod aan elektrische bestelwagens steeds aantrekkelijker. Vooral met de huidige subsidieregelingen en het toekomstige verbod op dieselauto's in steden. Bij Arval kun je nu ook de elektrische Opel Vivaro-e zakelijk leasen. Het Arval Bedrijfswagenteam heeft de Vivaro-e de afgelopen weken getest. Bjorn Schouten deelt hier zijn impressies en ervaringen van deze nieuwe elektrische bedrijfswagen.  

De Opel Vivaro-e in het kort

De Opel Vivaro-e is door de Franse Groupe PSA ontwikkeld en is vrijwel identiek aan de Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert en de Toyota ProAce. Het rijtje elektrische bestelwagens werd begin dit jaar uitgeroepen tot ‘International Van of the Year 2021’. 

De Vivaro-e is een van de nieuwste elektrische bedrijfswagens met een grotere actieradius. De Opel-dealer geeft aan dat de versie met het grootste accupakket tot wel 330 kilometer op een lading kan rijden. Voor een elektrische bestelbus is dat momenteel een vrij hoge actieradius. Daarnaast beschikt deze over voorverwarming tijdens het opladen en kan hij opladen tijdens het remmen.


Interview met Bjorn Schouten, Senior Accountmanager Bedrijfswagens

Kun je iets meer vertellen over wat je bij Arval doet?

“Jazeker! Ik ben onderdeel van het bedrijfswagenteam en ik werk inmiddels 14 jaar bij Arval. Momenteel doe ik voor een aantal grote klanten het wagenparkbeheer. Ik ben voor heel wat bedrijven vraagbaak voor allerlei vragen over bestelwagens. Ik heb eerder ook bij bestelwagen-dealers gewerkt en ken het hele proces, dus vanuit mijn ervaring vind ik het erg leuk om bestelwagen-cases voor klanten op te lossen.”

Wat is je rij-ervaring met de Opel Vivaro-e?

“Wie nog niet eerder in een elektrische bestelbus heeft gereden, denkt misschien dat het heel anders is, maar eigenlijk zijn veel dingen hetzelfde. Met de Vivaro-e merk je bijna geen verschil met de dieselversie. Er komt hooguit een stukje gemak bij ten opzichte van de dieselbestelwagens die we gewend zijn. Zo rijd je gemakkelijk in één keer weg zonder te schakelen en is de bestelwagen ook een stuk stiller.”

“Wat je soms wel merkt is dat de bus wat zwaarder en stugger is. Bij een verkeersdrempel veert een elektrische bus door het hogere gewicht een stuk minder soepel mee, waardoor dat toch wel eens hard kan aanvoelen. De voordelen die je ervoor terug krijgt, zijn het wat mij betreft wel waard. Zo heb je geen grote versnellingspook meer nodig voorin de cabine vergeleken met de normale Vivaro. Hierdoor zit de passagier op de middenstoel een stuk comfortabeler, want er is veel meer beenruimte. Dat is handig als je vaak iemand meeneemt.”

“Daarnaast is de elektrische Vivaro gewoon fijn om in te rijden. Het dashboard voelt kwalitatief aan, de stoelen zitten goed en gevoelsmatig klopt het allemaal. Met het E-padel kun je bovendien bijna rijden zonder te remmen. Tenslotte vind ik de zuinige ECO-mode trouwens al snel genoeg.”

Wat kun je vertellen over de actieradius?

“Allereerst is het goed om te weten dat de Vivaro-e in twee opties komt: een 50kW-versie en eentje met 75kW. De 75kW heeft volgens Opel een actieradius van 330km. Wij hebben die getest en ik denk dat de werkelijke actieradius [zonder lading] op ongeveer 300km uit komt. Dat is op basis van onze testritten in de regio Utrecht. Met zo’n hoog rijbereik wordt elektrisch rijden toch voor meer bedrijven bereikbaar.”

Opel Vivaro-e testrit

 

Hoe zit het met de trekkracht en de laadcapaciteit?

“Ja, een van de dingen die je meteen merkt in de Vivaro-e vergeleken met een dieselbus is het gemak waarmee je vanuit stilstand op gang komt. Je hoeft niet te schakelen en de versnelling is erg soepel. Ook een dieselautomaat kan hier weinig tegen inbrengen. Je merkt dat je altijd je trekkracht direct ter beschikking hebt, dat is echt heel fijn wegrijden.”

“Het laadvermogen van een elektrische bestelwagen is dan weer wat minder dan van een diesel. Dat komt door het hogere gewicht van de bus zelf, omdat accu’s zwaarder zijn dan een dieselmotor en brandstoftank. Dat is goed om te bedenken als je echt de maximale laadcapaciteit nodig hebt.”

Zijn er ook minpunten te bedenken?

“Als ik een minpunt zou moeten benoemen, dan is dat de achteruitrijcamera. Deze is namelijk in het donker niet zo goed als bij andere modellen. Ik weet niet waar het precies aan ligt, maar in het donker kun je beter gewoon op de ouderwetse manier je spiegels gebruiken. Dat zou Opel wat mij betreft mogen verbeteren. Verder is mij eigenlijk weinig negatiefs opgevallen.”

Is je verder nog iets opgevallen?

"Wat wel grappig is, is dat het tankklepje gewoon nog op de bus te vinden is, ook al is het een elektrisch model. Je kunt hem ook openmaken, maar er zit verder niets. Ik denk dat Opel voor een deel gewoon dezelfde onderdelen voor elektrisch en diesel gebruikt."

Wordt de Opel Vivaro-e een populair model, denk je?

“Het is zeker een goede elektrische bus, onder andere door de grote actieradius. Ten opzichte van de concurrenten staat deze wel in de top drie, zeker gezien de actieradius van enkele concurrerende merken. Grotere bedrijven zullen dus wel geïnteresseerd zijn. Maar wat ik ook weet, is dat elektrische bedrijfswagens voor veel kleinere ondernemers nog erg onbekend aanvoelen. Voor kleinere bedrijven en zzp'ers is de drempel voor het onbekende vaak nog erg hoog. Begrijpelijk, want je wilt de beste keuze maken voor je bedrijf. Daarom bieden wij testritten aan met de Vivaro-e, om mensen zelf te laten aanvoelen of iets voor ze werkt of niet."

Voor wie is de Vivaro-e een goede keuze?

“Vanuit mijn ervaring als accountmanager kan ik alleen maar zeggen: dat hangt echt van het bedrijf af. Zelfs als je twee bakkers naast elkaar hebt, kunnen de verschillen in behoeften voor een bedrijfswagen zo groot zijn, dat ze allebei op een andere oplossing uitkomen. Het komt uiteindelijk altijd aan op maatwerk: wat zijn je behoeften?”

“Als ik toch een aantal aanbevelingen zou moeten doen, denk dan aan het volgende: hoe ver rijd je gemiddeld op een dag in verband met de actieradius? Staat de bus tussentijds stil om bijvoorbeeld te kunnen bijladen? Hoe belangrijk is duurzaamheid voor je (bedrijfs)imago? Blijf je op een dag binnen de 100 of 200 kilometer, dan is een elektrisch model inmiddels een prima keuze. Maar misschien wel de belangrijkste vraag is: moet je vaak de stad in? Want vanaf 2025 gaan de nieuwe regels in en komen dieselbussen de grote steden officieel niet meer in.”

Wat voor uitvoeringen zijn er beschikbaar?

“Ook hier hangt veel af van de voorkeur van de betreffende klant, en gelukkig is er zeker een hoop mogelijk. De Vivaro-e komt namelijk in drie verschillende lengtematen uit, er is een dubbele cabine-optie, een platform cabine en zelfs een versie voor personenvervoer. Dan past er zo zeven man in zo’n bus. Dat is bijvoorbeeld handig voor een taxibedrijf."

"Daarnaast kan er een trekhaak op die 1.000 kg kan trekken en is er keuze uit twee accupakketten: een 50kW en een 75kW-accu. Ik schat de actieradius daarvan op ongeveer 200 en 300 kilometer. Qua opties en afmetingen is er dus genoeg keuze. Dan komt het dus ook een beetje op persoonlijke voorkeur aan of een model werkt voor je of niet."


Meer weten?

Benieuwd naar de voordelen van een elektrische bestelwagen, of meer weten over de Opel Vivaro-e? Of over de verschillende subsidieregelingen waar je gebruik van kunt maken? Vraag een testrit aan of informeer naar de opties bij het Arval Bedrijfswagenteam.

Lees meer toon minder